Skip to content

של מי הכותל הזה לעזאזל?

1967 - "הכותל בידינו" הכריז מוטה גור מפקד חטיבה 55 בצנחנים. מאז השתלטו החרדים על הכותל המערבי וסגרו אותו לפני מי שאיננו נוהג "כמנהג המקום" – מנהג החרדים. הכותל נכבש מידי עם ישראל. לציבור החילוני, רפורמי וקונסרבטיבי זה נמאס. הגיע הזמן שיקום מישהו וישחרר את הכותל. הרפורמים ונשות הכותל עשו זאת הבוקר. ענת הופמן, יו"ר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כיבוש הכותל 1967

ב1967 נחשפנו עם ישראל בארץ ובעולם לצילום הענק של הצלם דוד רובינגר שהיה עם הכוחות ב-7 ביוני 1967, עם כיבוש העיר העתיקה והכותל המערבי בעיצומה של מלחמת ששת הימים.

צילום: דוד רובינר 1967
צילום: דוד רובינגר 1967

הצילום הפך מאז לאחד הידועים ביותר בתולדות מדינת ישראל ולאחד מסמליהם של מלחמת ששת הימים והקרב על ירושלים. בקדמת התצלום נראים שלושה מחיילי גדוד 66 של חטיבת הצנחנים, חיים אושרי (מימין), יצחק יפעת (לימים רופא ידוע), וציון קרסנטי, כאשר הם מביטים על הכותל המערבי שזה עתה נכבש במבט של השתאות. "המראה של הר הבית שנגלה לעינינו, הכיפות הבוהקות מסביב שעליהן מתנפצות קרני השמש ומסביב עדיין עננים של בוקר, היה מבחינתי המראה של ירושלים אליו השתוקקנו כל השנים. אני זוכר בעיקר תחושה של התפעמות, של עצירת נשימה. הנה ירושלים עליה קראנו ואותה זכינו לראות רק בתמונות עומדת כאן לפנינו" אמר מאוחר יותר חיים אושרי.  עם ישראל כולו היה כחולם. הכותל בידינו.

כיבוש הכותל הזוחל

החרדים, אלו שלא לחמו, לא מסרו את נפש, לא בוססו בדמם ולא הקריבו את נפשם וגופם, נפעמו ונרעשו. הם הבינו כי המדינה החילונית, הציונית, המתועבת, החזירה לידיה את הכותל המערבי. נפעמו ועשו מעשה, הם השתלטו עעל הכותל. במהלך עשרות שנים הם נטלו שליטה מוחלטת על הכותל. הם, הם בעלי הבית. הם, הם יחליטו מה מותר ומה אסור. ממשלות הימין האחרונות נתנו להם דריסת רגל מוחלטת.
וכך הגיעו הבוקר אנשי התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית שמייצגים את יהדות ארצות הברית בת ה 6.8 מיליון יהודים לארץ לרגל כינוס חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית, וניצלו את ההזדמנות לפתוח בצעדת מחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנסוג ממתווה החלוקה של הכותל בעקבות לחץ חרדי. על פי המתווה הייתה אמורה להיפתח רחבה בכותל המערבי בה גברים ונשים יוכלו להתפלל ולנהוג כמנהגם. הרחבה לא הוקמה ובמקומה הוצבה במה קטנה זמנית שאותה הבטיחו להסיר מזמן להפכה לרחבת אבן גדולה. נתניהו הבטיח. הבטיח ולא קיים.

את הסדרנים ופעילי ימין קיצוני  זה לא עניין. "אתם לא נכנסים עם ספרי תורה", הם זעמו, "אתם מבזים את הספרים". למה? ככה. ראשית הם תקפו נשים שהעזו להניף ספרי קודש ולהתפלל ועוד בשירה. תועבה של ממש. במקביל הם הדפו את הגברים.

תקפו את נשות הכותל (צילום מסך)
תקפו את נשות הכותל (צילום מסך)
תקפו את נשות הכותל (צילום מסך)
תקפו את נשות הכותל (צילום מסך)

הפריצה לכותל 2016
למרות זאת, המנהיגים הליברלים הצליחו להכניס 12 ספרי תורה לרחבה תוך העלמת עין מצד המשטרה, שעד היום אכפה את האיסור שהטיל רב הכותל והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ'. הם הצטרפו הבוקר, ראש חודש מרחשוון, אל תפילת "נשות הכותל" שמתקיימת בכותל. לפניה הם ערכו הפגנה ולאחריה קיימו במקום מניין שוויוני.
נשות הכותל נכנסו בליווי ספרי תורה, שנישאו על ידי רבנים ורבות מהתנועות הרפורמית והקונסרבטיבית בארץ ובעולם. זו הייתה הפעם הראשונה שהתפילה בעזרת הנשים נערכת עם יותר משני ספרי תורה. עד כה נאלצו נשות הכותל להכניסם בהיחבא מחשש להחרמתם.
לתפילה קדמה תהלוכת ספרי תורה שכללה מאות פעילים ותומכים, שצעדו יחד משער האשפות לעזרת הנשים בכותל. למרות ניסיונותיהם של אנשי הקרן למורשת הכותל לעצור את הפעילים, בעמדות הבידוק הביטחוני נפרצו השערים והקהל זרם פנימה לרחבת הכותל המרכזית.
האלימות קשה הופעלה במיוחד כלפי נושאי ספרי התורה, כשהסדרנים, פעילי ימין וחרדים קיצוניים ניסו לחטוף מהם את ספרי התורה במחאה על הכנסתם לכותל, אך בזכות הרוח הגבית מהתומכים – ללא הצלחה.

צילום: דוברות נשות הכותל
צילום: דוברות נשות הכותל

בסיום התפילה ציינה ענת הופמן, יו"ר נשות הכותל בהתרגשות: "פרצנו את הדרך, עשינו היסטוריה" אמרה הופמן, "אמנם באיחור של שבועיים אבל זו שמחת תורה. זה המצב הראוי שבו גם נשים תוכלנה לגשת לספר התורה ולקרוא בתורה בכל יום שבו הן חפצות בכך".
ביחס להבטחות שהופרו על ידי ראש הממשלה אמרה הופמן: "אנחנו מאמינות בפתרון מוסכם ובהידברות, ראש הממשלה הוא שהוביל את הפתרון היצירתי שהתקבל פה-אחד על ידי כל הצדדים למשא ומתן. רוה"מ נמצא במרחק נגיעה מיישום פתרון היסטורי לקונפליקט בכותל ועכשיו הגיעה העת לעשות צעד אמתי ליישום את המתווה, בלי לפחד כלל".
"נשות הכותל ומיליוני תומכיהן בארץ ובעולם תובעים לשים קץ לאפליה נגד נשים ונגד הזרמים הרפורמי והקונסרבטיבי וליישם את מתווה הכותל לאלתר. זו המשמעות של להיות עם חופשי בארצנו", סיכמה הופמן.

2 Comments

  1. גורן
    4 בנובמבר 2016 @ 19:17

    כל סיפור נשות הכותל הוא פרובוקציה מי שמע על נשות הכותל לפני עשר שניים הגיעה קבוצה של אמריקאים רפורמים ונזכרו לפתע בכותל כל אחד יכול להתפלל באיזה נוסח שהוא רוצה בכותל הם מנסות לעשות מזה הון פוליטי ממתי נשים לובשות תפלין רק באמריקה אולי קיים המנהג אצל הרפורמים אוכלוסיית הרפורמים בישראל היא אפסית לעומת האורתודוקסים ו המסורתיים הכול פוליטיקה ולא לשם שמיים ואני לא אדם דתי מסורתי כמו כולם אבל לא דתי

    • אליק מאור
      5 בנובמבר 2016 @ 13:21

      ממש לא מעניין לי מי במיעוט ומי לא. הכותל הזה הוא בעל ערך היסטורי לכולנו ולאחרים ערך הסטורי דתי. אבל הכותל הזה שייך לכל הציבור היהודי. השליטה של מיעוט קיצוני חרדי הייתה צריכה להיפסק מזמן. אישה כגבר, גבר כאישה. רפורמי, קונסרבטיבי, אורתודוכסי וחילוני מוחלט (אתאיסט) – כל אחד זכאי להגיע ולמלמל את הממבו ג'מבו שלו. ביחד. בלי הדרת נשים. בלי הדרת אדם באשר הוא אדם. הכותל הזה שייך לכולם ולאיש אין זכות לבעלות או לקבוע מה מותר ומה אסור. ולגבי נשות הכותל? כל הכבוד להן. נשים אמיצות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן