Skip to content

נאור לשקד: "הצבת אקדח על השולחן"

במכתב נוקב וקשה הסבירה נשיאת בית המשפט העליון לשרת המשפטים כי כלו כל הקיצים, שופטי בית המשפט העליון לא יתכופפו מול הפוליטיקאים."אין בכוונתנו להמשיך עמך לעת הזו בהידברויות ובהתייעצויות מוקדמות בנוגע לגיבוש רשימת המועמדים ובנוגע להסכמות האפשריות. כל אחד מאיתנו יפעל במסגרת הוועדה לבחירת שופטים באופן ענייני ועל פי חוק", הודיעה הנשיאה נאור לשרה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על רקע הצעת החוק לשינוי הרוב הדרוש לבחירת שופטים לבית המשפט העליון לפיה יידרש רוב רגיל לבחירת השופטים, מצב בו הפוליטיקאים, יכריעו מי יהא השופט ומי לא, הצעה שמנטרלת למעשה את קולותיהם של שופטי העליון בוועדה שגרה הבוקר (חמישי) מרים נאור נשיאת בית המשפט העליון מכתב חריף וקשה לשרת המשפטים איילת שקד וכינתה את הצעת החוק כ"הצבת אקדח על השולחן". "מצב דברים זה אינו מאפשר לנו, שופטי בית המשפט העליון החברים בוועדה לבחירת שופטים, להמשיך עמך במהלך של התייעצויות וניסיון מוקדם להגיע להסכמות. לא ניתן לפעול בדרך זו שעה שכללי ההכרעה עשויים להשתנות 'תוך כדי תנועה'", כתבה. נאור כתבה עוד כי "הנחת ההצעה בעיתוי הנוכחי מהווה בנסיבות העניין משום 'הצבת אקדח על השולחן'. משמעותה היא שאם חלק מחברי הוועדה לא יביעו הסכמה למינוי מועמדים מסוימים, באופן שאינו מאפשר את מינויים ברוב מיוחד, אזי 'כללי המשחק' הקונסטיטוציוניים ישונו כך שניתן יהיה למנותם ברוב רגיל של חברי ועדה".

נשיאת העליון & שרת המשפטים - הקרע
נשיאת העליון & שרת המשפטים - הקרע

נאור לשקד: הצבת אקדח על השולחן – לא ניתן לפעול בדרך זו

ברקע הצעת החוק לשינוי הרוב הדרוש לבחירת שופטים לבית המשפט העליון, שיגרה נשיאת העליון מרים נאור מכתב חריג לשרת המשפטים איילת שקד ובו כינתה את ההצעה "הצבת אקדח על השולחן". "מצב דברים זה אינו מאפשר לנו, שופטי בית המשפט העליון החברים בוועדה לבחירת שופטים, להמשיך עמך במהלך של התייעצויות וניסיון מוקדם להגיע להסכמות. לא ניתן לפעול בדרך זו שעה שכללי ההכרעה עשויים להשתנות 'תוך כדי תנועה'", כתבה. נאור כתבה עוד כי "הנחת ההצעה בעיתוי הנוכחי מהווה בנסיבות העניין משום 'הצבת אקדח על השולחן'. משמעותה היא שאם חלק מחברי הוועדה לא יביעו הסכמה למינוי מועמדים מסוימים, באופן שאינו מאפשר את מינויים ברוב מיוחד, אזי 'כללי המשחק' הקונסטיטוציוניים ישונו כך שניתן יהיה למנותם ברוב רגיל של חברי ועדה". נאור הבהירה כי מובן לשופטים כי הצעת החוק שהוגשה, הוגשה כהצעת חוק פרטית, אבל זה ברור לכל כי שרת המשפטים עומדת מאחוריה. "הצעת החוק היא אמנם הצעת חוק פרטית", כתבה נאור, "אולם מאז פרסום ההצעה ופרסומים רבים בכלי התקשורת לפיהם הצעת החוק היא מטעמך, לא נשמעה מפיך כל הסתייגות מהצעת החוק או מעיתוי העלאתה חינם על דעתך. משאלו הם פני הדברים, סבורה אני שראוי היה שתשוחחי עמי בעניין מבעוד מועד. בסיום מכתבה הבהירה נשיאת העליון: "לפיכך אני נאלצת להודיע – על דעת חבריי המשנה לנשיאה רובינשטיין והשופט ג'ובראן – כי אין בכוונתנו להמשיך עמך לעת הזו בהידברויות ובהתייעצויות מוקדמות בנוגע לגיבוש רשימת המועמדים ובנוגע להסכמות האפשריות. כל אחד מאיתנו יפעל במסגרת הוועדה לבחירת שופטים באופן ענייני ועל פי חוק.

"עוד אני מבקשת להבהיר כי אין אנו מבקשים להתערב בהליכי חקיקה של הכנסת, אף שיש בהם משום ניסיון לשנות את כללי המשחק תוך כדי המהלכים עצמם. אף אין אנו עוסקים בספקולציות על היתכנותם של הליכי החקיקה או על תבונתם. אולם ברור שכשם שהרשות המחוקקת פועלת בכל דבר ועניין כהבנתה, אף אנו – השופטים החברים בוועדה לבחירת שופטים – נפעל כל אחד לפי שיקול דעתו, והכול כמובן תוך כיבוד החוק.

"אף שצר לי שהגענו עד הלום, אני רוצה להבהיר שמבחינתי אין מניעה להמשיך בפגישות העבודה בינינו כסדרן, תוך שיתוף פעולה, וזאת בכל ההיבטים האחרים הכרוכים בעבודתנו המשותפת", ציינה נאור במכתבה.
הצעת החוק שעוררה את הסערה קובעת שבוועדה לבחירת שופטים יספיק רוב רגיל (5 מתוך 9) לבחירת שופט עליון, ולא כמו כיום (7 מתוך 9), עובדה המאפשרת לשלושת שופטי העליון בוועדה לסכל כל מינוי.  הגשת החוק אותתה למאור כי בכוונת שקד להחזיק הצעה כזו כ"שוט" במשחק הכוחות מול נשיאת העליון, לאמור: לא תתיישרו לפי רצוני, נפעל לביטול סמכויותיכם במצב הנתון.

מלשכת שרת המשפטים שקד נמסר בקצרה: "ישיבות הוועדה לבחירת שופטים ימשיכו כסדרן. בימים הקרובים תפורסם רשימת המועמדים לבית המשפט העליון".

הימין תוקף – שר התיירות: "אי אפשר שלא להזדעזע ממכתבה הבוטה", ח"כ מועלם: מערכת המשפט סובלת מחוסר אהדה ציבורי שהולך וגדל…רבים בעם לא רואים בשופטים כמי שמייצגים את ערכיהם

התגובות הנזעמות של הימין לא אחרו לבוא. אוותם שרים וחברי כנסת שידעו להשתלח בעליון מצאו כאן כר נוח לתקיפה חזיתית.  שר התיירות יריב לוין הגיב ואמר כי "אי אפשר שלא להזדעזע ממכתבה הבוטה של נשיאת בית המשפט העליון, אשר ממנו עולה כי לראייתה בית המשפט איננו שייך למדינה, אלא עומד מעליה כאילו היא נחלתו הפרטית. הנשיאה מנסה להטיל אימה על שרת המשפטים, על הממשלה ועל הכנסת, תוך שימוש בכלי פסול של חרמות, בו משתמשים אויבינו כאשר הם מנסים לכפות עלינו מהלכים הפוגעים במדינת ישראל ובחוסנה", ועוד: "החלטת נשיאת בית המשפט עליון להחרים את ההתייעצויות בעניין הליכי מינוי השופטים היא הזדמנות לבצע את השינוי הנדרש בהרכב הוועדה, באופן שיוציא ממנה את השופטים החברים בה והמכתיבים את המינויים בשיטת 'חבר מביא חבר', ללא שקיפות ובאופן שנוגד את ערכי היסוד של הדמוקרטיה. אני מצפה מכל שרי הממשלה וחברי הכנסת להתייצב כאיש אחד אל מול הניסיון למנוע מנבחרי הציבור למלא את תפקידם".
ראש הממשלה בנימין נתניהו, כצפוי ממלא פיו מים, אך מאפשר לשריו וחברי סיעתו להשתלח בנשיאת העליון.
חברת הכנסת יו"ר סיעת הבית היהודי, שולי מועלם, זעמה: "איך העז הימין לעשות את מה שהשמאל עושה כל השנים? למשול ולקדם את הדרך שאותה נבחר לקדם?", תהתה בציניות מועלם-רפאלי. "נכון להיום מערכת המשפט סובלת מחוסר אהדה ציבורי שהולך וגדל. הסיבה המרכזית לכך היא שרבים בעם לא רואים בשופטים כמי שמייצגים את ערכיהם. מערכת המשפט ושלטון החוק בישראל חשובים יותר מאג'נדה של מקורבים ובעלי עניין".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני – עבודה) הגיבה: "ההודעה החריגה של השופטת נאור היא תגובה מתבקשת להתנהלות הפרועה וההרסנית של השרה שקד כלפי מערכת המשפט. הסתה, נזקים ומהלומות בלתי פוסקות".
ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני) הגיבה גם היא: "הודעתה של הנשיאה נאור מעידה על האימה שניסו להלך על שופטי העליון. המסר של הנשיאה נאור ברור – אף אחד לא יאיים על שלטון החוק", אמרה. "קווי היסוד של הממשלה הם ריסוק שומרי הסף של הדמוקרטיה. נמשיך להיאבק בתהליכים מסוכנים אלה".

יו"ר העבודה והמחנה הציוני, ח"כ יצחק הרצוג אמר: "ה-D9 מוליד את האקדח שיורה את הכדור שמוביל לעצרת וזה קיצור תולדות ההתלהמות, ההסתה וכרסום יסודות הדמוקרטיה". לדבריו, "נתניהו וחייליו בכנסת מובילים סוג של הפיכה לטיהור מערכות המשפט, התקשורת, הביקורת וסדרי המשטר הדמוקרטי ההגון וההוגן כדי להנציח את שלטונו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן