Skip to content

בגיל 82 היוצר, הסופר והזמר הענק לאונרד כהן הלך לעולמו

לאונרד כהן עבד עד הסוף. לפני חודש בתחילת אוקטובר הוציא את תקליטו האחרון You Want It Darker שעסק במוות. הזמר שהפנט מליוני בני אדם איננו. חברת התקליטים שלו הודיעה כי ייקבר בלוס אנג'לס
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עצוב – הזמר והיוצר לאונדר כהן הלך לעולמו והוא בן 82. כך נכתב בדף הפייסבוק שלו. בהודעה נאמר בין השאר: "איבדנו את אחד מבעלי החזון הפוריים והנערצים ביותר בעולם המוזיקה".

כסופר, משורר ומוזיקאי הוציא היוצר היהודי-קנדי תחת ידו עשרות להיטים, אלבומים, נובלות וספרי שירה. לפני כחודש ב-21 באוקטובר 2016, הוציא את אלבומו האחרון, You Want It Darker.

צפו: תקליטו האחרון של כהן  You Want It Darker
 

כהן נולד למשפחה יהודית ממוצא פולני וליטאי ממעמד הביניים במונטריאול במחוז קוויבק שבקנדה. הוא גדל בווסטמאונט (אנ'), צפונית-מזרחית למונטריאול. אביו, נתן, היה חייט ובעל חנות בגדים, ונפטר כשהיה לאונרד בן 9 בלבד ועל חינוכו הופקד סבו מצד אמו מאשה, הרב שלמה זלמן קלוניצקי. בגיל העשרה הקים כהן את להקתו הראשונה, "The Buckskin Boys", שניגנה בעיקר שירי פולק אמריקאיים.

בשנת 1951 החל כהן את לימודיו באוניברסיטת מקגיל, שם החל את קריירת כתיבת השירה שלו, כשהוא נתמך בקרן שהוריש לו אביו. ספר שיריו הראשון, Let Us Compare Mythologies ("בואו ונשווה מיתולוגיות"), יצא לאור ב-1956. מי שהדריך אותו בראשית דרכו בכתיבת שירה ועזר גם בהוצאה לאור של הספר, היה המשורר היהודי-קנדי, אירווינג לייטון, בין החשובים והחדשניים שבמשוררי קנדה, ששירתו הייתה בעלת השפעה רבה על כהן.

ספרו השני, The Spice Box of Earth ("קופסת התבלינים של העולם"), פורסם ב-1961 והביא לו פרסום רב בקרב חובבי השירה בקנדה. כהן המשיך במלאכת כתיבת הספרים גם לאחר שעבר להתגורר באי הידרה, שביוון. הוא פרסם קובץ שירים בשם Flowers for Hitler ("פרחים להיטלר", 1964) וכן את שני ספריו הראשונים "המשחק הכי אהוב" (1963) ו"מפסידנים יפים" (1966). שני האחרונים ראו אור בעברית בהוצאת אסטרולוג.

לאונרד כהן (יח"צ)
לאונרד כהן (יח"צ)

בשנת 1967 עבר כהן להתגורר בארצות הברית במטרה להפוך לזמר ולמלחין. שירו "Suzanne" הפך ללהיט.
אלבומו הראשון, Songs of Leonard Cohen, יצא בשנת 1967. האלבום לא זכה להצלחה מסחרית גדולה בארצות הברית בשל כבדותו והמלנכוליות שלו, אך זכה לשבחים מקהל מאזיני הפולק. לעומת זאת, באירופה זכה האלבום להצלחה ונשאר בטבלת המצעדים האנגלית במשך כשנה. תופעה זו חוזרת ומאפיינת את רוב הקריירה המוזיקלית שלו.

אלבומו השני Songs from a Room שיצא ב-1969 הביא לו הצלחה כשהציג כמה משיריו הידועים ביותר של כהן כיום כגון Bird on the Wire ("ציפור על תיל"), שזכה ליותר מ-80 גרסאות כיסוי. בהמשך הוציא כהן שני אלבומים נוספים: Songs of Love and Hate ב-1970 ו-Live Songs ב-1973 (אלבום הופעות). בסוף שנות ה-60 ותחילת ה-70 הופיע כהן במסגרת סיבוב עולמי שכלל את צפון אמריקה ואירופה.

הקשר לישראל

בעת מלחמת יום הכיפורים, בסוף שנת 1973, הגיע כהן למשך חודשיים לישראל והופיע בפני חיילים במוצבים בחצי האי סיני.
בשנת 1974 הוציא את האלבום New Skin for the Old Ceremony שהושפע מחוויותיו של כהן בחזית מלחמת יום הכיפורים ממנה שב. ניתן לראות השפעה זו בשירים Who by Fire ("מי באש"[2]) המבוסס על קטע מתוך "ונתנה תוקף", אחד מפיוטי הימים הנוראים, הנאמר ביום הכיפורים, וכן בשירים There Is a War ו-Lover Lover Lover (שנכתב במהלך סדרת הופעות בחזית הקרבות כשהוא מלווה על ידי מתי כספי). אחד השירים המפורסמים ביותר באלבום זה הוא Chelsea Hotel #2. דווקא שיר זה אינו קשור למלחמה, אלא נכתב בעקבות מותה של הזמרת ג'ניס ג'ופלין. בשיר מתאר כהן פגישה עם ג'ופלין במלון צ'לסי, מקום מפגש ידוע לאומנים בתקופה, כיצד התרשם מאופיה ומהתנהגותה. השיר מתאר יחסי מין ארעיים וחסרי חשיבות בין ג'ופלין לכהן כדוגמה לאופן ההתייחסות של האמנים המפורסמים לאהבה.
בשנת 1984 הוציא כהן את האלבום Various Positions, הכולל בתוכו את השיר "הללויה", שזכה לגרסאות כיסוי רבות.
שנה לאחר מכן הוציא את האלבום I'm Your Man אשר זכה להצלחה הגדולה ביותר מאז אלבומו הראשון וכלל את אחד השירים המוכרים ביותר שלו First We Take Manhattan. האלבום נחשב כנקודת מפנה בקריירה המוזיקלית שלו

בשנת 2008 ראשונה לאחר היעדרות של יותר מ-15 שנה מהבמה, יצא כהן ב-2008 לסיבוב הופעות עולמי, במהלכו קיים הופעה אחת בישראל, באצטדיון רמת גן, ב-24 בספטמבר 2009, בסיום המופע ברך כהן את חמישים אלף הצופים הישראלים בברכת כהנים. הוא גם פנה לפלסטינים, והציע להופיע ברמאללה, אך אלו סירבו בתוקף משום שהתנאי שלהם היה אי-הופעה בישראל.

רקדי איתי עד סוף האהבה Dance Me To The End Of Love

כהן הופך לנזיר

בשנת 1996 אף הוסמך כנזיר וקיבל על עצמו את השם ההודי ג'יקאן (שקט). כהן התבודד במנזר במשך 5 שנים ובשנת 1999 מאס בעבודות השחורות במנזר ועזב אותו.

שנת 2001 הוציא אלבום חדש, Ten New Songs. אלבום זה נחשב למלנכולי ביותר מבין אלבומיו. באוקטובר 2004 הוציא אלבום לרגל יום הולדתו ה-70 בשם Dear Heather, בו שיתף פעולה עם זמרת הג'אז אנג'אני תומאס. מאוחר יותר, ב-2006, הוציאה תומאס אלבום שנכתב במשותף עם כהן.

ב-2006 הוציא כהן ספר שירה וציורים בשם Book of Longing (תורגם לעברית כ"ספר הכמיהה") שהפך מיד עם הוצאתו לאור לרב מכר בקנדה.
באותה שנה יצא סרט בשיתופו של לאונרד כהן בשם I'm Your Man (על שם אלבומו משנת 1988). הסרט מציג אמנים רבים דוגמת U2, ניק קייב ועוד, שמבצעים שירים של כהן. כמו כן מציג הסרט ראיון עם כהן בביתו שבלוס אנג'לס.

ב-31 בינואר 2012 הוציא לאונרד כהן אלבום אולפן חדש בשם "Old Ideas", שזכה לביקורות חיוביות רבות.

באוגוסט 2014 הכריז על אלבום חדש "Popular Problems", שיצא לאור ב-22 בספטמבר, יום לאחר יום הולדתו ה-80.

ב-21 באוקטובר 2016, הוציא את אלבומו האחרון, You Want It Darker.

הלילה 10 בנובמבר 2016 העולם הפסיד יוצר ענק ליאונרד כהן נפטר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן