Skip to content

מי אמר שבשביל כבוד צריך לעבוד?

אמריקה חזקה ונשיא חזק (כזה שיכול לירות במישהו מבלי להיענש...) מעניקים להם כבוד!! ובשביל כבוד הם מוכנים להצביע בעד הבריון של השכונה. מתברר שהמשפט "בשביל כבוד צריך לעבוד" לא מדויק. גם גזענות המבוססת על זה שיש קבוצת אנשים בזויים ממני שאותם אני יכול לשנוא ו/או להתנשא מעליהם, מעניקה לבעליה כבוד.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עברו כמה ימים מהבחירות לנשיאות בארה"ב ועדיין קשה להבין איך נבחר דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב. איך הוא גבר בבחירות המקדימות על כל מתחריו במפלגה הרפובליקאית שבכלל לא רצתה אותו, ואיך ניצח בשבוע שעבר למרות שלאורך מערכת הבחירות הוא חרף וגידף והשפיל לא רק את המתחרה שלו הילרי קלינטון אלא גם את השחורים, ההיספנים, המהגרים למיניהם, התקשורת, הפוליטיקאים ובעצם את כל מי שלא מסכים אתו. הנה בא גבר שחצן ("אני יכול לירות במישהו – ועדיין לא אאבד בוחרים") גס רוח ומרושע ולמרות פשיטות הרגל, ההטרדות המיניות והסקנדלים הקשורים בשמו, הוא גורף את כל הקופה.

אף אחד עוד לא פיצח את התעלומה הזאת אבל פרשנים לא מעטים מנסים לספק הסבר: הצבעת מחאה של הגבר הלבן מהמעמד הבינוני והנמוך שחטפו לו את אמריקה; הצבעת מחאה נגד הממשל המסואב בוושינגטון, נגד קשרי ההון-שלטון, נגד משפחת קלינטון בע"מ, ועוד ועוד. הכול נכון אבל הרי לא רק גברים לבנים בחרו בטראמפ. הוא לא היה מנצח ללא תמיכה של 35% מקרב ההיספאנים, כ-20% מקרב השחורים והרבה מאוד נשים. גם אי אפשר לתרץ את תוצאות הבחירות במצב של משבר חריף. ארה"ב התגברה במידה רבה על המשבר הכלכלי של 2008. עם אבטלה נמוכה (5%) וחזרה לצמיחה כלכלית צנועה המצב לא דומה לגרמניה של שנות השלושים שגרם לגרמנים להצביע בעד המפלגה הנאצית. ובאשר למהגרים, ארה"ב תמיד הייתה ארץ הגירה ומהגרים תמיד מוכנים לעבוד בשכר נמוך כדי להתבסס בארץ החדשה. בעיית הגירה חריפה יש דווקא באירופה המערבית המוצפת בשנים האחרונות במיליוני פליטים חסרי כול והסובלת משיעורי אבטלה דו-ספרתיים.

צילום: חדשות 2

אנסה את כוחי בעוד הסבר, ממש לא פוליטיקלי קורקט: בין אם הם גברים לבנים מהמעמד הנמוך, שחורים, היספניים או נשים, האנשים שהצביעו לטראמפ מרגישים חלשים ומודרים. ואנשים חלשים (או מוחלשים) נמשכים לכוח, למנהיג חזק שיאציל עליהם מכוחו, וטראמפ משדר כוח בהופעה שלו, בטון הדיבור שלו וכן, גם בגידופים שלו. הוא עשיר, רודף נשים, מפוצץ מרוב כריזמה, מדבר בביטחון ואפילו מצליח להתחמק מתשלום מיסים. והוא לא רק חזק אלא מבטיח להפוך אותנו לחזקים: הסיסמה make America great again מדברת ללב קהלים פגועים שחשים כי האחרים – הליברלים המשכילים או המהגרים שזה מקרוב באו – מצליחים יותר מהם.

אמריקה היא עדיין ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות אבל דווקא משום כך, אלה שאינם מצליחים לממש את ההזדמנויות האלה, מרגישים פגועים ומרומים. מצביעי טראמפ אינם בעלי האמביציה השורפת שארה"ב עדיין מאפשרת להם להגיע רחוק. ביל קלינטון וברק אובמה מייצגים את אותם אחרים שהגיעו משום מקום למשרה הבכירה ביותר בזכות אישיותם, כישוריהם והאמביציה שלהם ולכן הם כל כך שנואים על ידי בוחרי טראמפ. לאלה יש צורך אדיר להשתייך למדינה חזקה, למעצמה עולמית. אמריקה חזקה ונשיא חזק (כזה שיכול לירות במישהו מבלי להיענש…) מעניקים להם כבוד!! ובשביל כבוד הם מוכנים להצביע בעד הבריון של השכונה. מתברר שהמשפט "בשביל כבוד צריך לעבוד" לא מדויק. גם גזענות המבוססת על זה שיש קבוצת אנשים בזויים ממני שאותם אני יכולה לשנוא ו/או להתנשא מעליהם, מעניקה לבעליה כבוד.
נכון, אומר לעצמו המצביע בדרכו לקלפי, ההכנסה שלי נמוכה, אני לא כל כך מצליח וגם לא משקיע מאמצים גדולים לשפר את חיי וחיי משפחתי אבל אני נוהג במכונית גדולה שזוללת דלק ואני מניף דגל גבוה בחצר ויהיה לי נשיא חזק שאולי יעשה קצת סדר בעולם, ואולי אפילו איזו מלחמה קטנה או גדולה כמו בעירק או באפגניסטן (לא קראתי את "מצעד האיוולת") ויתכן שיחזרו מהמלחמה הזאת חיילים בארונות עטופים בדגל הפסים והכוכבים אבל אנחנו נכבד אותם והם יביאו לנו כבוד. לא מקרה הוא שאת המלחמות בעירק ובאפגניסטן יזמו שני הנשיאים לבית בוש ולא קלינטון ואובמה שלא שיחקו במשחקי כבוד.

הצורך בכבוד לאומי קיים לא רק באמריקה. בביקור ברוסיה לפני שנתיים שאלתי אנשים שפגשתי – נהגי מוניות, המלצרית במלון ומוכרים בחנויות, האם הם מרוצים מהנשיא פוטין. רוב התשובות היו בנוסח – אוהבים אותו! פוטין נשיא חזק שמחזיר את רוסיה לימי גדולתה!

ומה זה אומר עלינו? איך אפשר להסביר את ההצבעה החוזרת בעד הליכוד בראשותו של נתניהו? האם תחקירים מסוג זה של אילנה דיין מפחיתים את התמיכה בו? כנראה שלא. לביבי יש לא מעט כריזמה, הוא משדר ביטחון עצמי ומדבר, ממש כמו טראמפ, על ישראל חזקה. סיסמת הבחירות האחרונה שלו הייתה " ראש ממשלה חזק – ישראל חזקה!!! הוא לא הבטיח שגשוג, צמצום פערים, שיפור מערכת החינוך ובוודאי לא שלום. להיפך, הוא מסמן אויבים – כי באין אויבים, על מי נהיה חזקים? והאויבים רבים: קודם היו אירן, הפלסטינאים, עבאס, וחמאס. עכשיו נוספו עליהם "עוכרי ישראל" מבית ומחוץ, שוברים שתיקה, בצלם, התקשורת ו… אילנה דיין.

וכדי לא לסיים בנימה פסימית, אני חושבת מה אפשר לעשות כדי שאנשים בארץ ירגישו פחות חלשים, פחות מודרים ממרכז העניינים. בישראל, כמו בארה"ב, "המשכילים, לאו דווקא העשירים, נהפכו למושא הזעם של מעמד הפועלים" (אווה אילוז, מדוע טראמפ ניצח, הארץ 11.11.16). כבר עכשיו ועוד יותר בעתיד, הטכנולוגיה והאינטרנט פוגעים בפרנסתם של רבים מהעובדים הלא-מקצועיים. בעוד עשור או שניים רק למשכילים תהיה עבודה מתגמלת. לכן השקעה במערכת החינוך חשובה כל כך. וליתר ביטחון כדאי שתכנית הלימודים תגביר את לימודי ההיסטוריה שאין כמוה להפקת לקחים מטעויות העבר.

2 Comments

  1. גידי
    19 בנובמבר 2016 @ 19:31

    גברת נכבדה, ברור שמנהיג צריך להיות חלש, הססן,ובוגדן בקיצור אובמה. אני שמח ש"אף אחד עוד לא פיצח את התעלומה " באמת…סימן שלעולם לא תביני ,מסתבר שמה שאמריקאים פשוטים הבינו נשגב מבינתם של שמאלנים מתוחכמים…!
    אני עם כל הביקורת שיש לי על עמית מציע לך גברת נכבדה לקרוא את הפוסט "רעיונות גדולים לאנשים פשוטים"…יש שם כמה תובנות שיאירו את הבנתך.
    יש לי חדשות בשבילך השכלה לא מעידה על חכמה ומסתבר שהעם חכם מ "המשכילים" ..ההשכלה בלבד היא סוג של עיוורון . השכלה וחכמה יחד מביאים יתרון.
    לגבי החינוך את צריכה להבין שנטישת הסטודנטים את מקצועות הרוח היא בגלל שטיפת המוח התבוסתנית ומדומיינת שמנחילים שם.וההפקת לקחים כדברייך מביאה מנדטים לימין .גאון ונדיב ואכזר ,קיר ברזל מול האוייב.

    • עמית מנדלזון
      20 בנובמבר 2016 @ 0:17

      גידי האם אי פעם השתכלת על רשימת ההישגים של אובמה ? על המספרים שהשאיר לו בוש ומה שהוא עשה מהם ? בטוח שלא… חבל, חפש אותם. אם אתה מחפש מנהיג "חזק" אין בעיה ההסטוריה מלאה בהם (גם בתי הקברות) אנשים כמו היטלר, מוסוליני, פינושה, פרנקו, פפה דוק דבלייה, סטאלין ועוד…. אלו מנהיגים "חזקים" מנהיגים חלשים הם אלו שמטיבים עם עמם. אנשים כמו …אובמה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן