Skip to content

שחיתות: יועצים משפטיים בשכר עתק, ג'ובים למקורבים ומכרזים תפורים

תמונה קשה עולה מדוח מבקר המדינה יוסף שפירא המצביע על שחיתות בעיריות של מינויי אנשי שלומם של ראשי רשויות ומקרובים לתפקידים בכירים, ייעוץ המשפטי, כך לפי הדוח, בעיריות רבות נגוע לכאורה, לפי חשד המבקר בשחיתות. פטור מארנונות לנכסים והיד נטויה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עשרות עובדים שהיו פעילים פוליטיים או מקורבים לראש העיר או לחברי הקואליציה התקבלו אחרי הבחירות לרשויות המקומיות בנובמבר 2013 בהליכים בלתי תקינים. לא מעט מהם כשאינם מתאימים לתפקיד. עירייה אחרת  מוציאה סכומי עתק עבור יועץ משפטי חיצוני שמועסק ללא מכרז במקביל ליועץ משפטי בשכר. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה על השלטון המקומי, שהתפרסם היום (שלישי) אחר הצהריים וכולל המלצה לחקירות פליליות. הדוח מקיף נושאים רבים ומגוונים, שיש להם השפעות ישירות ועקיפות על חייו של התושב. לדעת מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא חובה על הרשויות המקומיות, ועל משרדי הממשלה, לפעול בדרך מהירה ויעילה לתיקון הליקויים שהועלו על מנת לשפר את השירות הניתן לתושבים ולאזרחים. לסיכום: דו"ח המבקר מעיד על ריח שחיתות בשלטון המקומי עד חשדות לפלילים.

מבקר המדינה ויו"ר הכנסת (צילום: לע"מ)
מבקר המדינה ויו"ר הכנסת (צילום: לע"מ)

ליקויים מהותיים, מהם חמורים, בתחום הייעוץ המשפטי

"אם אתה מבקש לעבוד בתחום האפור או לעבור מעט על החוק, אין ספק שאתה צריך יועץ משפטי נאמן וחריף", אמר בזמנו ראש ארגון פשע על שירותי הייעוץ המשפטי שקיבל.
מבקר המדינה בדק את נושא שירותי הייעוץ והספקת שירותים משפטיים בשלטון המקומי ומצא בהם פגמים חמורים כלשונו. שפירא כותב כי  נמצאו ליקויים מהותיים, מהם חמורים, בתחום הייעוץ המשפטי והספקת שירותיהם של יועצים משפטיים חיצוניים בשלטון המקומי. בהתקשרויות של רשויות מקומיות שונות עם עורכי דין חיצוניים נפלו פגמים בתחומים של הליכי ההתקשרות, ניגוד עניינים, תחומי הטיפול המועברים ליועצים המשפטיים החיצוניים, משך זמן העסקתם והעלויות הגבוהות של ההתקשרויות עמם.

התקשרות יקרה - עו"ד גולהמר (למטה) וסבג ראש עיריית נהריה (צילומי מסך ויח"צ)
התקשרות יקרה - עו"ד גולדהמר (למטה) וסבג ראש עיריית נהריה (צילומי מסך ויח"צ)

כך בעיריית נהריה – חושף המבקר,  מעסיקה הרשות יועץ משפטי פנימי ומקיימת בנוסף התקשרות בת כ-24 שנים בסך הכול עם משרד עו"ד חיצוני. "התקשרות עיריית נהריה עם משרד עו"ד זה מקבילה לתקופות כהונתו של מר ז'קי סבג כראש העירייה והעסקתו הממושכת של משרד עו"ד חיצוני זה עלולה ליצור באופן טבעי תלות ויחסי קרבה מיוחדים בינו ובין עיריית נהריה והעומד בראשה" כותב המבקר.
בשנת 2013 שילמה העירייה נהריה למשרד זה (משרד עורך הדין א. גולדהמר) כ- 1.728 מיליון ₪; בשנת 2014 שילמה לו העירייה כ- 1.320 מיליון ₪; ובשנת 2015 שילמה העירייה כ-1.206 מיליון ₪ עבור שירותיו המשפטיים.

עיריית מודיעין – עו"ד ו' הועסק מאז שנת 2004 בעיריית מודיעין בהסכם ריטיינר למתן ייעוץ ושירותים משפטיים. בין השנים 2015-2011 שילמה עיריית מודיעין לעו"ד ו' כ-4 מיליון ₪.

המועצה האזורית תמר – העסיקה את משרד עו"ד ד' כריטיינר במשך 17 שנה. נמצא כי בשנים 2015-2013 שילמה המועצה האזורית למשרד זה בפועל 2.03 מיליון ₪.  התשלומים השנתיים ששילמה המועצה האזורית תמר כללו גם החזר הוצאות נסיעה במונית מתל אביב (שם שוכן המשרד) לבניין המועצה במושב נווה זוהר ובחזרה. הסכומים ששילמה המועצה בעבור הוצאות נסיעה אלה נעו בין 1,000 ל- 2,394 ₪ לנסיעה הלוך ושוב.

מינויים והתקשרויות על רקע זיקה פוליטית או אישית

בפרק העוסק ב"מינויים והתקשרויות על רקע זיקה פוליטית או אישית ברשויות מקומיות לאחר בחירות 2013" כתב מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, כי מרבית העובדים האלה התקבלו במכרזים שליקויים חמורים נמצאו בהליכי ניהולם. בחלק מהמינויים, כך נכתב, עלה חשש סביר וממשי שהפן הפוליטי או האישי היה גורם משפיע ולפעמים אף מכריע בבחירתם לתפקיד. שפירא הוסיף כי המינויים הפוליטיים שהועלו מצביעים גם תופעה מדאיגה של חריגה מהוראות הדין הנוגעות לאיוש משרות ומכללי המנהל התקין. מנגד מצא המבקר כי חלק מהעיריות פיטרו עובדים בכירים או עודדו את פרישתם והתפטרותם ועלה חשש שהפיטורים אף הם נעשו על רקע פוליטי וכדי לפנות את המשרות לפעילים פוליטיים.

אבי בינמו ראש עיריית נשר (צילום מסך יוטיוב )
אבי בינמו ראש עיריית נשר (צילום מסך יוטיוב )

בעיריית נשר, כך נמצא, התקבלו לעבודה לאחר הבחירות עובדים שנבחרו לתפקיד בלא הליך של מכרז ובלי שהתכנסה ועדת בחינה. המבקר הוסיף כי דבר זכייתם נרשם במסמך שכונה "פרוטוקול" שלא בהתאם לתקנות קבלת עובדים ותוך יצירת מצג מטעה – על ידי ממלא מקום ראש העיר, גזבר העירייה דאז ומזכיר העירייה דאז – בהליך פסול בעיקרו.

בעפולה מצא המבקר כי המועמדים שהוצבו במקומות 4, 7, 10, 11, 13 ו-14 ב"תנופה לעפולה", סיעת ראש העיר, נבחרו לאייש תפקידים בעירייה, ברובם בכירים.

יצחק מירון ראש עיריית עפולה (צילום מדף הפייסבוק)
יצחק מירון ראש עיריית עפולה (צילום מדף הפייסבוק)

בעיריית עפולה, כתב המבקר, הובילו הליכים בלתי תקינים להחלפת כל שדרת הניהול ב"אנשי שלומנו", קרי מועמדים בעלי זיקה פוליטית או אישית לראש העיר ולחברי סיעתו. המבקר מצא כבנוסף כתב המבקר כי במכרזים נוספים שבהם הועלו פגמים מינתה עיריית עפולה מועמדים בעלי זיקה לראש העיר לתפקידים בכירים, לרבות מנכ"ל העירייה, מנהלת אגף משאבי האנוש, מנהלת אגף אסטרטגיה, צעירים ונוער ומנהלת מרכז ההשכלה.

עוד נכתב בדו"ח המבקר כי תפקידים בכירים ואחרים אוישו, במכרזים בהליך פגום, על ידי מועמדים בעלי זיקה לראש העירייה גם בעיריות אחרות שנבדקו. כך בעיריית חדרה מנהל אגף התפעול ואיכות הסביבה ומנהל יחידת האכיפה; בעיריית נשר מנהל המוקד העירוני ומנהל יחידת האחזקה והתחזוקה; בעיריית אשקלון מנכ"ל העירייה, מנהל אגף החינוך, מנהלת אגף השירות העירוני, מנהלת יחידת סיור שטח במוקד העירוני, קב"ט מוסדות החינוך, מנהל מרכז השירות לתושב, מנהל הפיקוח והשיטור הקהילתי באגף לאיכות הסביבה ונהג ראש העירייה; ובעיריית קריית אונו – דובר העירייה ומנהל אגף חירום, פיקוח וביטחון.

מצוקת הדיור – נכסים הפכו למפגעים ופטור מארנונה לנכסים

במציאות של משבר הדיור הנמשך, בשק המבקר את טיפול הרשויות המקומיות במבנים שאינם בשימוש: בתחומן של רשויות מקומיות רבות מצויים מבנים בבעלות פרטית שאינם בשימוש. אלה הנתונים ב-7 הרשויות שנבדקו: ירושלים-כ-2500 ;חיפה כ-1000;באר שבע כ-400; אשקלון כ-150; עכו-כ-100; עפולה כ-25. נכסים שאינם בשימוש הופכים למפגע סביבתי, תברואתי, בטיחותי וחברתי חמור, והם מטילים נטל כלכלי על הרשויות המקומיות ופוגעים בהתפתחות המרחב העירוני ובניצול היעיל של משאב הקרקע, המצוי בחוסר. התגלו ליקויים באופן שבו רשויות מקומיות מעניקות פטור מארנונה לנכסים שאינם ראויים לשימוש. כמו כן, התגלו ליקויים באופן טיפולן במפגעים שנוצרו בסביבת מבנים שאינם ראויים לשימוש ובמבנים שבנייתם טרם הושלמה והם נמצאים במצב של שלד בניין שנים רבות.

נסיעות לחו"ל

נסיעות לחו"ל של נבחרי ציבור ועובדים ברשויות המקומיות: הנסיעות לחו"ל בתפקיד כרוכות בהוצאת כספי ציבור, והן עלולות להצטייר בעיני הציבור כהטבה שנבחרים ועובדים בכירים מעניקים לעצמם או לעובדיהם. לפיכך יש צורך בהקפדה יתרה על סדרי מינהל תקין בתחום זה, תוך הימנעות מניגוד עניינים- ולו למראית עין, כותב המבקר

רשויות מקומיות

עיריית ירושלים – הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ירושלים -נמצאו ליקויים מהותיים בכמה תחומים. לעיר אין תכנית מתאר מעודכנת, הליכי קבלת היתרי בנייה נמשכים זמן רב, יש מיעוט של היתרי בנייה במזרח ירושלים ובתהליכי קבלת החלטות על מתן היתרים נמצאו פגמים הפוגעים בעקרונות השוויון והשקיפות, ובאינטרסים ציבוריים. כמו כן, נמצאה ירידה של ממש בפעילות מחלקת הפיקוח ובהגשת כתבי אישום בגין עבירות בתחום התכנון והבנייה. כן נמצאו פגמים מהותיים בהליך מתן היתרי הבנייה למלון במושבה הגרמנית; במתן היתרי בנייה בשכונת משכנות האומה.

עיריית בית שאן -ממצאי הביקורת העלו כי העירייה התנהלה במשך שנים רבות בניגוד לכללי מינהל תקין ולא הקפידה על עקרונות היעילות והחיסכון. הועלו ליקויים רבים, חלקם חמורים, בתפקוד העירייה ובפעילותה בנושאים שנבדקו: ניהול כוח האדם, ניהול הכספים, ניהול נכסי העירייה, ניהול הרכש וההתקשרויות. על אף מאמציהם של שומרי הסף – גזבר העירייה והיועצת המשפטית – הם לא הצליחו למנוע את הליקויים הרבים שהועלו בדוח זה.

עיריית טייבה – במשך שנים התאפיינה עיריית טייבה בניהול כושל, דבר שהוביל את המדינה להתערבות חוזרת ונשנית בניהולה. ב-1999 וב-2007 הגיעה העירייה למצב של חדלות פירעון כך שהמדינה נאלצה באמצעות בתי המשפט למנות לה כונס נכסים שיסדיר את תשלום חובותיה לנושים שהסתכמו במאות מיליוני שקלים, כאשר המדינה היא זו שנאלצה לכסות חלק מהתשלומים מתקציבה.

הליקויים הרבים והחמורים שנמצאו בביקורת מציגים תמונה עגומה ומדאיגה של תפקוד המשרדים הממשלתיים, שהיו אמורים לפתח בעיר מנופי צמיחה וייצוב כלכלי ומעוררים ספק בסיכויי הצלחתן של התכניות שקידמה הממשלה.

הקמת העיר חריש – הקמת העיר חריש, האמורה לאכלס כ-60,000 תושבים עד שנת 2020, היא משימה לאומית המחייבת היערכות מיוחדת. נמצאו ליקויים בהיערכות המיוחדת של המועצה המקומית לקליטת אלפי התושבים ובפעולותיהם של משרד השיכון ומשרד התחבורה למתן פתרון הולם לבעיית עומס התנועה הצפוי באזור.

עיריית קריית גת  -הבדיקה העלתה מגוון ליקויים בהליך קבלת החלטות של עיריית קריית גת בכל הנוגע להתקשרותה עם החברה הכלכלית. כמו כן מצביע הדוח על ליקויים בהליך קבלת ההחלטות של העירייה בכל הנוגע לשכירת משרדיה, על ליקויים בהליך מתן התמיכות, לרבות תקצוב התמיכות, ועל ליקויים בקביעת התבחינים למתן תמיכות ולהגדלתן. עוד הועלה כי הגדלת התמיכה בעמותות הספורט נעשה בניגוד לפקודת העיריות ולנוהל התמיכות . הדוח הצביע גם על ניגוד עניינים אצל שני חברי מועצה ועובד בכיר בעניין מתן התמיכה בעמותות הספורט.

תגובות

מעיריית נהרייה נמסר כי "עו"ד גולדהמר מועסק על ידי עיריית נהריה ומעניק לה ייעוץ יעיל ומקצועי לטובת עיריית נהריה ותושביה. מרבית הרשויות המקומיות ברחבי ישראל מעסיקות עורכי דין חיצוניים והדבר לגיטימי וחוקי שכן היקף העבודה המשפטית לה נדרשת רשות מקומית הינו רב .
נכון שמשרדו של גולדהמר מלווה את העירייה לאורך תקופה ארוכה, אולם ליווי זה מהווה יתרון גדול שכן מתוקף תפקידו מכיר המשרד את המערכת היטב, ומכיר היטב את הנתונים המשפטיים הרלוונטיים כולל מתקופות עבר.
בשום זמן לא היה מקרה בו המשרד שייצג את העירייה, נתן שירותים משפטיים לראש העירייה.
כמו כן בעבר אף נבדקה הטענה לניגוד עניינים ונמצא הן על ידי בית המשפט המחוזי בחיפה והן על ידי משרד הפנים כי העסקתו של עו"ד גולדהמר על ידי העירייה הינה חוקית ותקפה.
אנו נלמד את התוכן של דו"ח המבקר ונגיב בהתאם דרך הצינורות המקובלים"

מעיריית אשקלון נמסר בתגובה: "מאז נכנסה הנהלת העירייה החדשה לתפקידה אויישו יותר מ-200 תקנים ברשות על שלוחותיה השונות, במטרה לתת מענה הולם לעלייה הניכרת בהיקפי הפעילות בכל התחומים, ולייעל ולשפר את השירות הניתן לתושבי העיר. המבקר מתמקד במספר קטן יחסית של מינויים, שבהם נתגלו בעיקר בעיות פרוצדוראליות. אנו לומדים את מסקנות הדו"ח לגבי המינויים שנבדקו, וכבר ביצענו תוך כדי הביקורת מהלכים שנועדו לתקן את הליקויים הטכניים, על מנת להבטיח הליכי מינוי ראויים וכשרים של מועמדים לתפקידים השונים ברשות, כפי שנעשה עד כה"

מעיריית עפולה נמסר בתגובה: "קשה להימנע מההרגשה כי המבקר גיבש מראש תזה, שלפיה הסיבה לקבלת העובדים המוזכרים בדו"ח, הינה זיקתם הפוליטית בלבד ולא כישוריהם, תוך התעלמות מהעובדות שהובאו בפניו, המוכיחות את ההיפך הגמור. על מגמתיות הדו"ח, תעיד בין היתר העובדה, שהוא מבקר גם את בחירתם של שלושה מנהלים בכירים, ששירתו באותו תפקיד במשך יותר משמונה שנים, בקדנציה הקודמת ובהצלחה מרובה".

מעיריית נשר נמסר בתגובה: "נשר עיר איתנה ומשגשגת. שקיפות, יושרה ומנהל תקין הם אבני יסוד בניהולה של העיר. עיריית נשר יוצאת מהביקורת חזקה ומחוזקת. מהרגע הראשון, העירייה שיתפה פעולה עם הביקורת באופן מלא. יצוין כי עיקר הביקורת נוגע לסוף שנת 2013, תקופת כהונתו של מזכיר העיר דאז. מאז, העירייה הפיקה לקחים, תיקנה ליקויים והסדירה נהלים עוד בטרם הדו"ח הושלם ופורסם".

מדוברות עיריית קריית אונו נמסר בתגובה: "המבקר לא מצא פגם באישים שנבחרו לתפקיד הדובר ולתפקיד הממונה על הביטחון וממצאי הביקורת העלו כי מדובר ללא ספק במינויים מקצועיים של מועמדים ראויים. לגבי דובר העירייה, מדובר באדם מנוסה, בעל ידע וניסיון רב בדוברות ויחסי ציבור וכן בתחומים רבים, בהם ניהול, הסברה, פרסום ואסטרטגיה".

איכות השלטון: השלטון המקומי הפך לכר פורה לשחיתות ולמנהל בלתי תקין

התנועה לאיכות השלטון הגיבה לדוח  בחומרה: "לצערנו הרב, הדוח החמור שמפרסם מבקר המדינה לא מחדש אלא אך מוסיף למה שידוע לכולם פה כבר זמן רב – השלטון המקומי במדינת ישראל הפך כבר מזמן לחצר האחורית של מדינת ישראל, למערב פרוע בו מרוכז כוח רב בידי ראש הרשות, ולכר פורה לשחיתות ולמנהל בלתי תקין.

השילוב העגום של רגולטור בעייתי בדמות משרד הפנים שאמור לפקח על הרשויות אך נכשל פעם אחר פעם במילוי תפקידו, ושל ראשי רשויות כוחניים שמחלישים או מזיזים הצידה את שומרי הסף המסורתיים, היועמ"ש, הגזבר והמבקר, מחייב את שינוי השיטה והתערבות מוגברת של השלטון המרכזי בנעשה ברשות המקומית."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן