Skip to content

הדלפות חקירתה של נתניהו – על המשטרה לחקור מי הדליף ולמה

באורח ובתזמון מוזר הגיע מקור למגישת חדשות בערוץ 10 והדליף חלק מחקירת שרה נתניהו. ברור שזו הדלפה מגמתית. מפכ"ל המשטרה שידע להגיע מיד לגנב הסלולרי של שדרנית שצילומיה פורסמו, יידע להגיע מיד אל המדליף. פרקליטיה של נתניהו שיגרו הערב מכתב בהול ליועה"מ בדרישה לפתוח בחקירה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פחות מיממה אחרי ששרה נתניהו סיימה להיחקר ולעבור על העדויות, עלתה לשידור המגישה אילה חסון ופרסמה פרטים מוכמנים מחקירת נתניהו. לא ניכנס כאן לתוכן ההדלפות אלא למהותן.
ברור מאליו כי מדליף הפרטים, הדליף בין השאר כי נתניהו עומתה בחקירתה מול עדותו של עזרא סיידוף, סמנכ"ל בית ראש הממשלה המושעה. סיידוף הודעה כאשר החלה חקירתו, על ידי נציבות שירות המדינה – אולם לפי גורמים במשרד הוא המשיך להיות המושך בחוטים, ובהתאם לכך גם תנאיו לא נפגעו.
הדלפת פרטים מוכמנים, בין אם הם נכונים או נכונים למחצה, מחקירתה של שרה נתניהו לתקשורת, מה-גם שחקירתה זו טרם נסתיימה, עלולה לפגוע בתקינותה של חקירה זו, הגם שאין היא מגיעה כדי "זיהום ראיות", כהגדרת מונח זה בפסיקת בית משפט העליון.

מי הדליף? (צילום מסך - ארכיון)
מי הדליף? (צילום מסך - ארכיון)

פחות חשוב מי הדליף – יותר חשוב למה הדליף?

כל עורך-דין פלילי וכל סטודנט למשפטים, בן יומו, יודע היטב כי כל עוד מתנהלת חקירה פלילית, בידי משטרת ישראל או בדומה, על-פי הוראות דין, הנחקר אין זכאי, לקבל את העתק פרוטוקול עדותו שלו. הוא זכאי לקבל העתק כאשר הוגש נגדו כתב אישום, או אז העברת חומרים במסגרת חומר הראיות שנצברו נגדו הוא זכאי לקבל גם את עדותו שלו.
לנתניהו אם כך לא נמסר העתק פרוטוקול חקירתה עליו חתמה לאחר שעות ארוכות, כך לפי הפרסום, בהן חזרה ועברה על עדותה הכתובה לפני חתימתה.

במצב דברים זה, לא ברור כלל וכלל, כיצד הגיעו פרטים מוכמנים מחקירתה של שרה נתניהו, לידיה של מגישת החדשות בערוץ 10, אילה חסון. לכל הדעות בכתבה ששודרה בערוץ 10, פירטה וציינה אילה חסון, פרטים מוכמנים מחקירתה של שרה נתניהו ובכלל זה, פרטים בדבר השאלות שהוצגו לה ובין השאר נחשפה העובדה כי היא עומתה עם עדותו במשטרה של עזרא סיידוף, סמנכ"ל באגף בכיר משאבים חומריים ומבצעים.

קרב הגרסאות החל

כל עיתונאי מתחיל יודע כי מדליף הנו תמיד בעל אינטרס להשיג תמורה שתתקבל מהדלפתו. למה התכוון המדליף? לכך יש פרשנויות רבות, ביניהם גרסה הטוענת ש"מקורבי" נתניהו הדליפו "זוטות", על מנת לבסס את טענת נתניהו שרודפים אותו על ידי הכפשת רעייתו בקטנות. לעומת גרסה אחרת הטוענת שמן דהו שיקר ביודעין והדליף חצאי אמיתות.
כך לדוגמה צייץ כיום חבר הכנסת מיקי רוזנטל שטען כי " ההדלפות הגיעו מצד מקורבי נתניהו".

יוסי כהן פרקליטה של נתניהו הופעל מיד בתגובה לרוזנטל: "חבר הכנסת מיקי רוזנטל צריך להתבייש בהאשמות הסרק המרושעות שלו נגד רעיית ראש הממשלה. איך יכולה הגברת נתניהו להדליף את מה שקורה מאחורי הקלעים אצל חוקרי המשטרה? איך היא יכולה להדליף פרוטוקולים של עשרות שאלות ותשובות, כשהעותק היחידי נמצא בידי המשטרה?
החקירה בנידון, כפי שדורשת הגברת נתניהו, תעשה צדק ותחשוף את האבסורד המרושע בדבריו של מיקי רוזנטל שיצטרך להתנצל בפניה".

מנגד הגיב בנימין נתניהו ראש הממשלה ואמר: "מדובר בתמלולים מזוייפים. הציטוטים שקריים. יש לבדוק מי הוציא לתקשורת תמלול שקרי. זה לא פחות מפעולה עבריינית ושיבוש חקירה. אני דורש לחקור זאת".

גם יאיר לפיד יצא מיד לקושש קולות וצייץ: "ההדלפות לא ראויות".

כך או אחרת מן הראוי הוא, כי מפכ"ל משטרת ישראל הבא משורות שירות הביטחון הכללי אשר ידע להפעיל אמצים דרסטיים כדי למצוא טלפון סלולרי של שדרנית ספורט שצילומי הציצי שלה פורסמו ברבים, יידע בהחלט להפעיל אמצעים דרסטיים, לגלות מי הם המדליף וגם/או עם המדליפים באו מתוך משטרת ישראל, בשים לב לכך, שלאילה חסון יש, לכאורה, חיסיון עיתונאי על מקורות המידע שלה.
אותה משטרה שידעה להגיע מיד ברביעי האחרון אל כתב הארץ ניר גונטז' שעוכב לחקירה בטענה שהוא חשוד בהטרדה טלפונית של חברת הכנסת יעל גרמן, אליה התקשר 12 פעמים במהלך יומיים, ממספר חסום בעודו מנסה לעשות עבודתו המקצועית על מנת להשיג ממנה תגובה, תדע להגיע אל המדליף האמתי יהיה מי שלא יהיה.

אולי כוונת ההדלפה היא מלכודת דבש לערוץ 10?

ערוץ 10 העלה מייד את ההדלפה לאוויר, כעת נתבעת חקירה. אולי זו היתה מלכודת דבש לערוץ שנתניהו "לא אוהד" במילים עדינות. ואולי גם לא. דווקא מכתבו של עו"ד כהן כפי שמופיע לעיל, מדגיש את חשיבות ה- למה? ולא רק מי.

דקות ספורות לאחר שכתבה זו עתה לאוויר שיגר עורך הדין יוסי כהן, פרקליט המשפחה של נתניהו מכתב דחוף לאביחי מנדלבליט יועץ המשפטי לממשלה ובו תבע לפתוח בחקירה מי הדליף.

להלן נוסח המכתב:
" שלום רב,
ביום חמישי 1 בדצמבר 2016 נערכה השלמת חקירה למרשתנו, רעיית ראש הממשלה הגברת שרה נתניהו, על ידי חוקרי יחידת לה"ב 433 בלוד.

עוד בטרם הגעתה לחקירה, כשרעיית ראש הממשלה הייתה בדרכה מירושלים ללוד, הודלף דבר החקירה לאתר נענע10 ולאחר מכן לאתר Ynet. כבר בכניסתה של רעיית ראש הממשלה למשרדי היחידה, המתינו בחוץ צלמים וצוותי טלוויזיה, שקיבלו מידע מוקדם על דבר החקירה. זמן קצר לאחר שהחלה החקירה, דיווח על כך ברוך קרא בערוץ 10, ומחול השדים השקרי, המתוזמן והמתוזמר סביב החקירה יצא לדרך בכלי התקשורת.
הדברים הגיעו לשיאם במהדורות החדשות ביום שישי בערב, 2 בדצמבר 2016, בטרם חלפו אפילו 24 שעות ממועד סיום חקירתה של רעיית ראש הממשלה במשטרה.

ב"אולפן שישי" של חדשות 2 שידר משה נוסבאום תמלילים מזויפים מתוך חקירת הגברת נתניהו, אשר שיקפו בצורה כוזבת, מסולפת ומעוותת את מהלך חקירתה וששמו בפיה דברים שלא אמרה. שידור תמלילים אלה נועד ליצור מצג שווא ביחס לתשובות שהשיבה מרשתנו בחקירה, ושהן ניתנות להוכחה מוחלטת בהיותן מוקלטות ומתועדות במשטרה. מצג שווא זה של תשובותיה של הגברת נתניהו נועד לקומם עדים אחרים נגד מרשתנו. יודגש כי אין המדובר בטעויות בודדות, פה ושם, אלא בסילוף זדוני של הדברים שיוחסו לה ושתילה שיטתית של דברי כזב שלא היו ולא נבראו בחקירה ב-1 בדצמבר 2016.

דברים אלה מהווים ללא ספק הדלפה עבריינית, הן בעצם הדלפתם והן בסילופם. מדובר בבידוי ראיות, בשיבוש הליכי חקירה ובהצגה מטעה במתכוון של הדברים.

הציטוטים שיוחסו ב"אולפן שישי" למרשתנו, כביכול מתוך חקירתה ב-1 בדצמבר 2016, לא נאמרו על ידה או שעוותו במתכוון על ידי שינוי השאלות או שינוי תשובותיה של מרשתנו. למשל, בדרך של הוספת או גריעת מילים. "יד נעלמה" ניסחה מחדש RE FRAMING)) ובזדון הן את דבריה של רעיית ראש הממשלה, והן את שאלות החוקרים, כפי ששודרו באופן מסולף ומעוות בטלוויזיה.

כך, למשל, כל הציטוטים המיוחסים למרשתנו בחקירתה האחרונה בהקשר למר עזרא סיידוף ולמר אבי פחימה לא נאמרו על ידה או שעוותו במתכוון. כל בר דעת מבין שהציטוטים הכוזבים, שהושמו בפיה של מרשתנו בהדלפה לחדשות 2 ולערוצים נוספים, נועדו ליצור מצג שווא אצל מר סיידוף ואצל מר פחימה כאילו מרשתנו מפנה אצבע מאשימה לעברם – דבר, שכאמור, לא היה ולא נברא.

 ניסיון זה להסית את העדים הנ"ל כנגד מרשתנו, על ידי הדלפת תמלילים מזוייפים לתקשורת, עולה כדי עבירה על סעיף 244 לחוק העונשין, התשל"ז – שיבוש הליכי חקירה; וכן סעיף 245 לחוק העונשין, התשל"ז – הדחה בחקירה.

 חלק מהציטוטים המיוחסים למרשתנו מעלה מצג שווא נוסף, כאילו היא הודתה כביכול בחלק מהטענות נגדה, בעוד שבמהלך חקירתה היא הכחישה אותן נמרצות. כך גם עוותו הדברים שיוחסו למרשתנו בנוגע לעובדת הבית עופרה. הדיווח ב"אולפן שישי" לפיו ארבע השעות הראשונות של החקירה הוקדשו למעבר על תמלילי חקירות קודמות, גם הוא מופרך לחלוטין.

 לצד המישור העברייני החמור בהדלפה זו, אי אפשר להתעלם גם מההתעמרות והמגמתיות הגלומות בפעולה כזו על גבה של רעיית ראש הממשלה. מי שעשה את מעשה ההדלפה החמור, ידע מלכתחילה כי ההדלפה השקרית, הקטנונית וההזויה הזו תהפוך לכותרת ראשית במהדורת החדשות ולשיחת היום, ותפגע פגיעה קשה ומידית בגברת נתניהו מבלי שיש לה יכולת אמיתית להתגונן מפני השתלחות אכזרית זו.

 מכת ההדלפות העברייניות והמגמתיות סביב חקירת רעיית ראש הממשלה ב-1 בדצמבר 2016 לא פסחה באותו ערב יום שישי, 2 בדצמבר, גם על ערוצי הטלוויזיה האחרים. בערוץ 1 שודרו פרטים חסויים לכאורה מתוך חקירתו של גיל שפר; ובערוץ 10 שודרו פרטים על האשמות כביכול נגד מיכל שרביט, גם הן מתוך חקירת המשטרה; כל זאת במטרה לקומם עדים אלה נגד רעיית ראש הממשלה. כמו כן בערוץ 10 שודרו פרטים באשר לנעשה מאחורי הקלעים של חקירת רעיית ראש הממשלה, ביחס לאופן התארגנות השוטרים ואנשי הפרקליטות במהלך החקירה, מידע שברור שהוא יכול להיות ידוע רק לגורמי החקירה.

 הואיל ופרוטוקולי החקירות מוחזקים בידי גורמי החקירה בלבד; ורק הם בלבד יודעים שצוות בכיר של הפרקליטות והמשטרה צפה בחקירה; וכך גם לגבי הפרטים המוכמנים כביכול ששודרו בכלי התקשורת לגבי חקירות גיל שפר ומיכל שרביט – אין ולא יכול להיות ספק כי ההדלפה מקורה בגורמי החקירה. גם פרסום המלצת המשטרה, מספר שעות בלבד לאחר שהסתיימה החקירה, מעורר תמיהות ומחייב בדיקה.

 פעולות אלה עולות כדי עבירות על סעיף 113א לחוק העונשין התשל"ז – מסירת ידיעה סודית; סעיף 117א לחוק העונשין התשל"ז – גילוי בהפרת חובה; וסעיף 119 לחוק העונשין התשל"ז – גילוי בהפרת אמון.

 נוכח האמור לעיל, אנו מבקשים מהיועץ המשפטי לממשלה שיורה על חקירת העבירות שבוצעו ושהמחלקה לחקירות שוטרים תחקור מי הדליף את המידע שמצא את דרכו לתקשורת ומי סילף את פרוטוקול החקירה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן