Skip to content

"מואנה": נסיכה משעשעת שמפליגה בדימיון המונפש

הסרט "מואנה" הוא הרפתקאתה של גיבורה משעשעת, שמספרת ביעילות את המיתולוגיה התרבותית של תושבי האיים הפולינזיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מואנה" הוא יצירתם האחרונה של קולנועני ההנפשה של דיסני, רון קלמנטס וג'ון מוסקר ("בת הים הקטנה", "אלאדין"), בשיתוף פעולה עם שני הבמאים של "6 גיבורים", דון הול וכריס וויליאמס. זהו הסרט ה-56 בסדרת סרטי האנימציה הקלאסיים של אולפני וולט דיסני, אלא שפה מלבד שהגיבורה והצופים יוצאים להרפתקה קסומה ומלאת דימיון, גם עליית המדרגה באיכות ההנפשה הממוחשבת מפיחה דמיון חדש אודות סיפור היווצרות היקום.

"מואנה": הגוף הפיזי מגוון יותר ושונה מן המראה הגבוה והדקיק שהתרגלנו עד כה

בעוד "מואנה" אינו דובק באופן הדוק בנוסחה המוזיקלית של סרטי האנימציה של דיסני, הוא מצליח להקפיץ את מצב רוח הצופים בכמה שירים קלילים, ובמקביל לחקור את המיתולוגיה של איי הוואי.

"מואנה" מבוסס על סיפור שנכתב על ידי מספר אנשים (בִּמאֵי הסרט ביניהם), אם כי על התסריט חתום גם יוצר "זוטרופוליס", ג'ארד בוש (וכן יוצר הסרטים הניו-זילנדי טאיקה ווייטיטי, שכתב טיוטת תסריט מוקדמת, וזוכה לתודה מיוחדת בכתוביות הסרט).

עם זאת, על אף שיש כל כך הרבה טבחים במטבח, העלילה וכתוצאה מכך הסרט כתובים באופן מלוכד ויצירתי, והאודיסיאה של הגיבור הארכיטיפי משלב בתוכו גם אלמנטים מוכרים מסרטי הנסיכות המונפשות של דיסני. כאמור, ב-"מואנה" מספר סצינות צפויות מבחינת עלילה ודמויות, אך באותו הזמן, הן נושאות במטען רגשי, ומציעות תוכן יותר יצירתי מאשר קלישאתי (כך למשל הכנתה של דמותה של מואנה לתפקיד עתידי כמלכה).

סגנון ההנפשה של "מואנה" משלב טכניקות מוכרות עם חדשניות. דמותה של מואנה וייקיקי וכן תושבי איי פולינזיה מאויירים בפרצוף דיסני מוכר וחייכן, אבל הגוף הפיזי מגוון יותר ושונה מן המראה הגבוה והדקיק שהתרגלנו עד כה. אפשר גם למצוא השפעות מעבודתו של הבמאי הייאו מיאזאקי – בעיקר באופן שבו מוצגים על המסך הים, העננים, האופי שבו חיה האנושות בהרמוניה עם הטבע ועד גוון הצבעים השופעים שמתארים את האיים הפולינזיים.

אופי דמותה של מואנה עשיר בהקשרים של גיבורות דיסני טיפוסיות, אבל יש גם מספיק איכויות ייחודיות, שתגרומנה לקהל מעריצות צעירות ולמנעד של מרצ'נדייז בהתאם. גם קולה של מואנה, נהנה מביצוע ווקאלי תוסס וכריזמטי (באנגלית: אאולי'אי קרוואלהו ובעברית משי קליינשטיין), בעוד דמותו של מאווי מחזיקה בהרבה מן התזמון הקומי והמדויק של השחקן דוויין ג'ונסון (בעברית זהו קולו של ערן מור).

כותבי השירים של "מואנה": אופטאיה פוא'י, מארק מנסינה ולין-מנואל מירנדה מספקים מספר שירים קליטים וביצועים מוזיקליים כיפיים למדי, אך בספק רק אם יטעמו בזיכרון הצעירים כמו שירי "לשבור את הקרח".

"מואנה" הוא הרפתקאתה של גיבורה משעשעת, שמספרת ביעילות את המיתולוגיה התרבותית של תושבי האיים הפולינזיים. הסרט אמנם אינו יוצא מן הקופסה של סרטי האנימציה הקלאסיים של דיסני, כפי ש"זוטרופוליס" עשה באופן נפלא בשנה שעברה, אבל הוא בהחלט מראה שאולפני העכבר עדיין עובדים למופת, כל עוד התוצר ממולח. בכך, הסרט הוא תוספת מנצחת לאסופת ההנפשה של דיסני לכל המשפחה.

ברשותכם, טיפ קטן – גם אם אתם ממהרים להחזיר את הילדים הביתה בסיום הסרט בן 103 הדקות, כדאי להישאר לצפות בכתוביות הסיום של "מואנה", גם שם יש הפתעות.

XXXXX

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן