Skip to content

חג שמן הזית הישראלי בסימן שידרוג התקן המקומי לשמן זית

חנוכה של מגוון אירועים בסימן שמן זית ישראלי טרי ברחבי הארץ: בתי בד, טעימות שמן זית, פעילויות לילדים, הרצאות ועוד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
חג שמן הזית הישראלי (צילום:דן בר-דוב)

בתקופה זו מסתיימת תקופת המסיק בכרמי הזיתים של ארצנו , השנה פוגש סיום המסיק נושא שהעסיק רבות את קברניטי הענף – שידרוג התקן המקומי לשמן הזית.  שידרוג התקן הישראלי לתקן הבינ"ל הוא מהלך חשוב לצרכן הישראלי שייהנה מתקן מודרני שימנע  את הטעיה שהתאפשרה כאשר התקן הישראלי היה נחות מהתקינה הבינ"ל. מצב שאיפשר לייבא ולשווק בישראל שמנים באיכות נמוכה שאינם עומדים בתקן הבינ"ל כשמנים איכותיים תוך הסתרת מקורם. המאמץ לשידרוג התקן, לא היה פשוט ונתקל בהתנגדות ולחץ חזק של גופים בעלי עוצמה שהתנגדו נחרצות לתקן מודרני, שקוף שיחייב רישום איכות השמן מקורו המדויק ועשו מאמצים רבים לטרפודו. התקן המשודרג כולל כלים חדשים וחשובים להבטת איכות שמן הזית לצרכן הישראלי שיאפשרו הגברת האכיפה ומניעת הזיופים. חשובים ומשמעותיים בתקן שיגדילו האמינות הצרכנית של שמן הזית. התקן המשודרג ייתן לצרכן בהירות, שקיפות והבחנה בין הקטגוריות השונות ויאפשר לו ולבחור את שמן הזית עפ"י איכותו ומקורו, הוא יאפשר מחד יבוא של שמן זית מזוכך וזול למי שחפץ בשמן זול ומאידך יאפשר בידול ומיתוג של השמן הישראלי האיכותי.

עצי זית עתיקים בחוות מקורה (צילום:דן בר-דוב)

חג שמן הזית – בדיוק בחנוכה מסתיימת תקופת מסיק הזיתים והפקת שמן הזית וזה הזמן לחגוג את קבלת השמן הטרי מהכרמים ובתי הבד. בימי קדם נהגו בני ישראל לחגוג תקופה זו ולהביא שמן זית כתית לבית המקדש כמנחה עם סיום המסיק וקבלת השמן.

סביב השנה מסמלים חגי ישראל גם סיפורים עתיקים, אך גם את עונות השנה והחקלאות. חג האסיף (סוכות), חג המסיק (חנוכה), חג הקציר (פסח), חג הביכורים (שבועות).

הזית הוא הפרי האחרון מבין שבעת המינים שנקטף במשך השנה. האזכור החשוב ביותר של שמן הזית במקרא הוא כאחד משבעת המינים שהתברכה בהם הארץ "ארץ זית שמן ודבש". תחילת המסיק בסוכות וסיומו בחנוכה, שנחגג לאורך ההיסטוריה שלנו בארץ כחג חקלאי. היציאה לגלות ניתקה את העם היהודי מארצו ומן החקלאות, וכך נותר מהחג סיפור נס פך השמן. כעת אנו שבים ומחדשים את חגיגות סיום המסיק ואת הקשר העמוק שלנו לכרמי הזיתים ולשמן הזית.

שמן זית ישראלי (צילום:דן בר-דוב)

בחג החנוכה מחכים לכם מגוון אירועים ברחבי הארץ  מן הצפון ועד הדרום – בכרמי הזיתים ,בבתי הבד ובמוקדים נוספים , נכיר את המגדלים ואת יצרני שמן הזית ונטעם את שמן הזית הטרי.  חג שמן הזית הישראלי יחגג במהלך חג חנוכה ברחבי הארץ עם טעימות שמני זית, פעילויות לילדים,

ראשון המסיק בשוק הנמל בתל אביב

פסטיבל שמן הזית בשרונה מרקט תל אביב

חנוכה בכברי – "בעקבות כד השמן האבוד"

חגיגות שמן הזית בדרום

חנוכה בבית לחם הגלילית

תל זיתים- בית בד משפחת קייס

לפרטים מלאים פנו לאתר ענף הזית במועצת הצמחים:  http://www.oliveboard.org.il/

מיני סייט אירועי חג שמן הזית הישראלי – חנוכה: http://hanuka.oliveboard.org.il/

מבחר שמני זית ישראלי (צילום: דן בר-דוב)
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן