Skip to content

ועדת השרים לחקיקה אישרה את "חוק לפיד 2"

אם תעבור הצעת "חוק לפיד 2" גם בכנסת, היא תאלץ את יאיר לפיד לחשוף את שמות התורמים למפלגתו החדשה ועל התרומות למפלגתו יחולו כל המגבלות החלות גם על המפלגות האחרות. בהסבר להצעה נכתב, כי במצב הקיים יש פתח מסוכן להשפעות בלתי הוגנות על הליכי הבחירות, לרבות באמצעות מתן מימון בסכומים ניכרים למועמדים ללא כל דיווח, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אם תעבור הצעת "חוק לפיד 2" גם בכנסת, היא תאלץ את יאיר לפיד לחשוף את שמות התורמים למפלגתו החדשה ועל התרומות למפלגתו יחולו כל המגבלות החלות גם על המפלגות האחרות. כדאי להציץ בדף הפייסבוק של לפיד ולהתרשם מהתגובות: "לפחות שיסתירו את הפחד"

מאת צבי זינגר

המכשולים לא מפסיקים להיערם על דרכו של יאיר לפיד לכנסת. אחרי שיאיר לפיד הקדים את "חוק לפיד" הראשון והתפטר מהגשת "אולפן שישי", אישרה היום ועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת "חוק לפיד" מס' 2 – לפיה כל אדם שהכריז על התמודדותו לבחירות בכנסת, יחויב להגיש בקשה לרישום מפלגה.

הצעת חוק זאת של ח"כ יריב לוין נועדה לחייב את המועמד לעמוד בכל הקריטריונים וההגבלות הנוגעים לחוק מימון מפלגות ובהם חשיפת מקורות המימון ושקיפות פעילות המתמודד.

יאיר לפיד - עוד מכשול בדרך לכנסת. צילום מאתר הפייסבוק של יאיר לפיד
לפיד. עוד מכשול בדרך לכנסת (צילום מאתר הפייסבוק של יאיר לפיד)

ועדת השרים לחקיקה אימצה את הצעת החוק ברוב של תשעה שרים (השרים גדעון סער, יובל שטייניץ, דניאל הרשקוביץ, משולם נהרי, יעקב מרגי, משה כחלון, סטס מיסז'ניקוב, לימור לבנת וגלעד ארדן) מול שלושה (דן מרידור, בני בגין ומיכאל איתן). המתנגדים לחוק טענו, כי מדובר בחוק אישי, המכוון נגד יאיר לפיד, ולכן עליו לחול רק החל בכהונתה של הכנסת הבאה.

לאחר שהתקבלה ע"י ועדת השרים לחקיקה, תעבור הצעת החוק הזאת להצבעה בקריאה טרומית בכנסת, בתמיכת הקואליציה.

על פי הצעת החוק חייב אדם, או קבוצת אנשים, שהכריזו על כוונה להתמודד לכנסת במסגרת מפלגה חדשה, להגיש בקשה לרישום מפלגה בתוך 14 יום מיום ההכרזה. על פי הצעת החוק, העובר על הוראות החוק דינו יהיה קנס בסך של 150 אלף שקל בגין כל שבוע של איחור בהגשת הבקשה לרישום המפלגה.

יריב לוין - יוזם "חוק לפיד 2". צילום - אתר הכנסת
לוין. יוזם "חוק לפיד 2". (צילום: אתר הכנסת)

אם תעבור הצעת "חוק לפיד 2", שבה תומך ראש הממשלה בנימין נתניהו, בכנסת, יאלץ יאיר לפיד לחשוף את שמות התורמים למפלגתו החדשה ועל התרומות למפלגתו יחולו כל המגבלות החלות גם על המפלגות האחרות. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי במצב הקיים היום, שבו אין מגבלות על מפלגות חדשות, "יש כדי לפתוח פתח מסוכן להשפעות בלתי הוגנות ובלתי ראויות על הליכי הבחירות, לרבות באמצעות מתן מימון בסכומים ניכרים למועמדים ללא כל דיווח, בקרה ופיקוח".

לעומת זאת, ועדת השרים לחקיקה דחתה את הצעת החוק לפיה תקוצר תקופת הצינון של אלופי צה"ל ורמטכ"לים לשעבר, המעוניינים להתמודד לכנסת, משלוש שנים לשנה. גם "חוק הג'ובים" של חברת הכנסת מירי רגב נדחה ע"י הוועדה.

כדאי להציץ בדף הפייסבוק של לפיד ולהתרשם מהתגובות: "לפחות שיסתירו את הפחד" או "זה רק מוכיח את כל מה שאני אומר על הצורך לשנות את השיטה…".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן