שכר המורים: הביטחון זה לא מטוסי חמקן וצוללות – הביטחון זה חינוך

אבי נעים, ראש מועצת בית אריה ויו"ר וועדת הביטחון בשלטון המקומי, יוצא חוצץ כנגד האוצר, משרד החינוך והממשלה. אין לו ספק שהביטחון נעוץ בחינוך וחינוך טוב מגיע עם מורים בעלי שכר גבוה. מהיכן יגיע הכסף? "קצצו בתקציב הביטחון ושנו סדרי עדיפויות במשרד החינוך" הוא מציע לממשלה

Print Friendly

הבוקר נזעקה מדינת ישראל אל מול איומי השביתה של מורי וגננות מדינת ישראל. "איך הם מרשים לעצמם החצופים אחרי חופשת החנוכה" , זעקו הפוסטים השונים ברשתות החברתיות. ואני שואל איך מדינה שחרדה לעתידה מרשה לעצמה לפגוע במשאב החשוב ביותר לעתידה – מערכת החינוך שלה.

אין מחלוקת שמערכת החינוך של מדינת ישראל זקוקה לשינוי מהותי ומדשדשת הרחק מאחור אל מול המדינות המפותחות המערביות, יותר מכך נראה שהכישרון הישראלי לעשות יש מאין ויכולות האלתור והחשיבה היצירתית שמצליחים לחברות סטארט אפ ישראליות שייכים למתי מעט והרוב הישראלי נשאר מאחור.

הרי ידוע וגלוי (או שבעצם לא כל כך) שהשקר הגדול ביותר, שמשרת תקשורתית את בכירי האוצר מאז ומתמיד, הוא השכר הממוצע במשק שלכאורה נראה סביר, זאת בזמן שהמבחן האמתי הוא השכר החציוני שמשאיר הרבה מאחור אינספור משפחות.
זאת אומרת שמיעוט קטן שמרוויח המון, סוחב על גבו את הכלכלה הישראלית ורוב הציבור במדינת ישראל מרוויח בעצם שכר נמוך.

כן, אני יודע – אין כסף כי הכול מוזרם למתנחלים – האומנם?

דו"ח מקנזי שבחן את מערכת החינוך במדינת ישראל, קבע באופן חד וברור שהצעד המשמעותי לשפר את מערכת החינוך שלנו, הוא באמצעות העלאת שכר ההוראה, הרבה יותר משמעותי אגב ממספר התלמידים בכיתה (שבלי קשר גם זה צעד מתבקש).

אז כולם שואלים ובעצם בעיקר הטיעון המוכר והידוע של נערי האוצר, שאמורים להיות פקידים שמיישמים מדיניות ולא אלה שקובעים אותה, מהיכן מביאים את הכסף ? וייתר על כן יש כאלה שכמו בכל דיון כלכלי מאשימים את המתנחלים גם בבעיה הזאת.

אני "מתנחל" כבר הרבה שנים, קרוב ל 25 שנים אני גר בבית אריה, קודם לכן גרתי בירוחם שבנגב, שם גם אגב נולדתי וגדלתי.

התשובה לשאלת מקורות המימון ברורה והרבה יותר פשוטה ממה שנראה לעין. לא חסר כסף במדינה, רק שיש לשנות את סדר העדיפויות, ולא ה"מתנחלים" לא אשמים.

הכסף הגדול נמצא במשרד הביטחון ובמשרד החינוך ושם צריך לבנות "תקציב סכום אפס" חדש לחלוטין ולא לבנות "תקציב תוספתי" שמנציח את החשיבה השבלונית שמקבעת דברים ולא מאפשרת ביצוע רפורמות מהותיות.

"פחות טנקים ופחות צוללות" - אבי נעים ראש מועצת בית אריה

"פחות טנקים ופחות צוללות" - אבי נעים ראש מועצת בית אריה

תקציב ביטחון זה בחינוך – אין לחשוש מקיצוץ דרסטי בגייסות השריון, הים והאוויר

אין לי ספק שהדרך לבצע מהפכות אמתיות מתחילה בהבנה שעד עתה חלק מהדברים נעשו כנראה בדרך לא נכונה, בפרט אם אנו נכשלים פעם אחרי פעם (כפי שטען אלברט איינשטיין) וכי יש לפתוח דף חדש ולבנות מערכת חדשה ויציבה שמתאימה לצרכים וליעדים :

1. משרד החינוך צריך לחלק את המשאבים באופן שונה כאשר מרכיב שכר המורים צריך להיות משמעותי הרבה יותר. במדינות מערביות שמובילות בחינוך בעולם, בפרט בסקנדינביה, שכר אנשי החינוך מרקיע שחקים, וזה מוכיח את עצמו, זה יוצר מוטיבציה והמעולים שבמעולים בוחרים בשליחות הזאת שגם מספקת להם פרנסה ראויה.

2. ממשלת ישראל צריכה להבין שתקציב הביטחון האמתי הוא בבניית יסודות חברתיים חזקים באמצעות מערכת החינוך, ולאור השינויים הקיצוניים בזירות הלחימה הקונבנציונליים במזרח התיכון אין לחשוש מקיצוץ דרסטי בגייסות השריון, הים והאוויר ולנתבם למערכות החברתיות ומערכת החינוך בראשם.

3. חלוקת משאבי המדינה מאז תקופת שלטון מפא"י היא חלוקה לא שוויונית שיוצרת פערים בשירותי החינוך בין רשויות בעלי איתנות פיננסית לבין רשויות בפריפריה. חובתה של המדינה לדאוג לכך שכל ילד במדינת ישראל יקבל את אותה רמת חינוך בלי תנאים, ערך השוויון כבר אמרנו? סיכוי שווה להצלחה כבר אמרנו? זה לא קורה.

4. דבר נוסף ומהותי היא ההבנה שמערכת חינוך ראויה מביאה לשגשוג כלכלי, קיימת קורלציה ברורה ומובהקת בין רמת השכלה לרמת הכנסה, והכנסה גבוהה יוצרת צמיחה כלכלית. זאת אומרת שבסופו של דבר חיזוק מערכת החינוך יחזיר את הכסף למדינה כפל כפליים.

אני מרגיש רע כשמנהלת בית הספר מבקשת ממני לסייע לה ולפרסם בפייסבוק שאנו זקוקים למורים

כאבא וכראש מועצה אני חפץ שהטובים ביותר יתייצבו בשערי מוסדות החינוך שלנו, שלא יהיה מחסור במורים, שנפסיק לגייס מורים מחליפים כברירת מחדל, שתהיה תחרות להתקבל להיות מורה, גננת ואפילו סייעת.

כראש מועצה אני מרגיש רע כשמנהלת בית הספר מבקשת ממני לסייע לה ולפרסם בפייסבוק שאנו זקוקים למורים למתמטיקה, אני רוצה שמורים משובחים למתמטיקה יעמדו בתור ואנו נבחר את הטובים והמעולים שבהם.

אני שואף לכך שהמחנכים יעסקו בחינוך ולא בתחרות ציונים שלעיתים מובילה מערכות חינוך לוותר על התלמידים החלשים או ללכת לאפיקים אפלים בשם הכותרת של העיתון הבא.

 שיפור דרסטי של שכר ההוראה במדינת ישראל על חשבון מטוסי חמקן וצוללות

לעניות דעתי זה יותר חשוב ממטוסי חמקן ומצוללות שעולים מאות מיליוני ₪ , המלחמה הקונבנציונלית תמה במזרח התיכון אבל המלחמה על פרצופה של המדינה, על החברה שלה, על עולם הערכים – במלחמה הזאת אנו בנסיגה ואפילו בתבוסה במגזרים רבים.

אנשי החינוך הם הציר המרכזי והמנהיגים החשובים ביותר בעת הזאת, תפקידנו לחזק אותם, הם בעצם השליחים שלנו ומובילים את הילדים שלנו אל העתיד.

אני לא רוצה מורים שמקבלים שכר קבלן, אני לא רוצה פשרות במערכת החינוך, אני רוצה הון אנושי משובח שמתוגמל באופן ראוי ואף למעלה מכך, שעל כל משרת מורה יתמודדו עשרה, שמוסדות ההכשרה למורים יהיו המבוקשים ביותר באקדמיה, זה בסוף יקבע איך המדינה שלנו תראה. במאבק הזה אני באפן מוחלט במתרס של המורים.

Print Friendly
פוסט זה פורסם בקטגוריה א, אקטואליה, בארץ, דמוקרטיה, חדשות בארץ, חינוך, כלכלה, מדיני-פוליטי, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.