Skip to content

נמנעה כניסת נשות הכותל – רב הכותל: "חשודות בהברחת חפצים ביטחוניים"

בית המשפט העליון נתן לפני שבוע החלטה בצו ביניים ובו נאסר על רב הכותל ומנהלתו לבצע חיפוש גופני על גוף נשות הכותל ובכלל. בית המשפט הורה לרב לוודא כי דבר זה לא יעשה. הרב שמואל רבינוביץ, הבין ועשה בדיוק את ההפך הגמור, הוא הורה לבדוק את הנשים כי אולי תברחנה לרחבת הכותל חפצים גדולים החשודים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בניגוד מוחלט לצו בית המשפט העליון ובניגוד מוחלט להנחיית היועץ המשפטי של משרד הדתות, נמנעה הבוקר (חמישי) בהנחיית רב הכותל, כניסת נשות הכותל להתפלל ברחבת הכותל עם ספר תורה ובכלל. הנשים שהתבקשו על ידי המאבטחים לעבור חיפוש גופני מעבר לבידוק המגנומטר ובידוק ארנקיהן, סירבו ונותרו מחוץ לרחבה, שם התפללו. לרב הכותל פרשנות משלו להחלטות בג"ץ והיועץ המשפטי של משרד הדתות.

הבוקר הגיעו כחמישים נשות הכותל לתפילת התעוררות ברחבת הכותל והופתעו לגלות כי המאבטחים מבקשים מהן מ להסיר מעליהן את מעיליהן וצעיפיהן לצרכי חיפוש של דברים חשודים. כל הסבריהן כי הדבר נוגד את הוראת בית המשפט העליון אותה הציגו וכי גם כי כנשים הן אינן מוכנות שגברים יערכו עליהן חיפוש, נענו בשלילה בידי המאבטחים שהפטירו לעברן שעליהן לנהוג כמנהג המקום, דבר שאיננו באחריות המאבטחים ונתון לפרשנות משפטית. רב הכותל , הרב שמואל רבינוביץ  אושש למגפון טענה נוספת של הנשים והיא כי הבדיקה נערכת רק בימים שהן מגיעות להתפלל, מתוך כוונה למנוע מהן להכניס לכותל ספר תורה.

הרב שמואל רבינוביץ'
הרב שמואל רבינוביץ'

בג"ץ והיועץ המשפטי למשרד הדתות הנחו במפורש: אסור לאפשר בדיקה גופנית

בג"צ מהשבוע שעבר (11 בינואר 2017), נתן החלטה בצו ביניים האוסרת על רב הכותל לבצע בנשות הכותל בדיקות נוספות מעבר לבדיקה הביטחונית בה מחויבים כל הנכנסים בשערי הכותל. בנוסף, חייב בג"צ את המדינה להסביר בתוך חודש מדוע לא תתאפשר לנשים קריאה בתורה בכותל.

היועץ המשפטי של משרד הדתות, אליו העביר רבינוביץ את החלטת בג"ץ לחוות דעתו המשפטית השיב לרב הכותל באופן נחרץ כי היות ונקבע בידי העליון ש"באחריות הרב הממונה על הכותל למנוע חיפושים על הנשים העותרות ודומותיהן מעבר לבדיקה הביטחונית הרגילה לכל באי הכותל", הרי ש"משמעות הדברים היא כממונה על הכותל המערבי אינך רשאי לקיים בדיקה החורגת מבדיקה ביטחונית בעמדות הבידוק". לשון שאינה משתמעת לשני פנים.

, "הבדיקות הגופניות הן דרך נוספת להציק לנשים ולהדירן מהכותל. נשים שנסעו קילומטרים רבים, הגיעו הבוקר מבאר שבע, מתל אביב ומהגליל, ונאלצו לוותר על התפילה בעזרת הנשים, לטובת תפילה מחוץ לכותל, מעבר למחסום הביטחון, כשבמרחק מאה מטרים מהן, בעזרת הגברים, נמצאים 150 ספרי תורה המותרים לגברים בלבד", הגיבה לכך יו"ר נשות הכותל, ענת הופמן.

"תפילת ההתעוררות של הבוקר נועדה לקרוא לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לאפשר לנשים לקרוא בספר התורה ולהטיל עליו אחריות לשוויון זכויות מלא לנשים בכותל", נמסר מנשות הכותל, "בנוסף, ציינה התפילה שנה לאישור הממשלה (31.1.16) את מתווה הכותל, החלטה שטרם יושמה בשל הכניעה למפלגות החרדיות".


לא תיכנסו כי זה מנהג המקום – חיפוש על גופכן

רב הכותל: הנשים נחשדו כי הסתירו על גופן חפצים גדולים, ספק ספרי תורה או אולי מטענים

למרות הנחיית בית המשפט העליון ולמרות הנחייתו המפורשת של היועץ המשפטי של משד הדתות
לעשות את מה שדרוש על מנת למנוע בדיקה גופנית של הנשים, הרב רבינוביץ' פירש לעצמו את ההנחיות אחרת ומסר כי "הוראת בית המשפט העליון לא שינתה את הסטטוס קוו הנהוג ברחבת הכותל אלא הנחתה שלא לבצע בדיקות ברמה מעבר למקובל בכניסה לרחבה וכפי שהבהיר היועמ"ש של המשרד לשרותי דת עו"ד ישראל פת".

תפילת התעוררות מחוץ לכותל (צילום: נשות הכותל
תפילת התעוררות מחוץ לכותל (צילום: נשות הכותל
 צילום: נשות הכותל
צילום: נשות הכותל

את החריגה הבוטה בה בכל  בוצעה בדיקה גופנית מסביר הרב בחשד להברחת חפצים חשודים ביטחוניים.   רבינוביץ:  "הבוקר הגיעו לאזור הבידוק מספר נשים שהסתירו תחת המעילים חפצים גדולים שיתכן שהוסתרו בהם ספרי תורה בניגוד לנוהל  או חלילה דברים מחשידים אחרים. וכן כבודה שנצרכה לעבור בדיקה", ולכן טוען הרב "בכניסות לכותל התבקשו נשים אלו להציג מה יש מתחת למעילים ואם היה מתברר שמדובר בס"ת (ספרי תורה א.מ) או בחפצים חשודים ביטחוניים לא תותר הכנסת ס"ת או הכנסת חפצים אחרים".

רבינוביץ טוען כי מכאן ואילך הנשים אשמות. כך על פי דבריו: "מספר נשים סירבו לעבור בידוק כלל, ובחרו שלא להיכנס לרחבת הכותל המערבי ולקיים את תפילתן מחוץ לשערי הכניסה. אף על פי שנאמר להם שהן מוזמנות להיכנס לרחבת הכותל המערבי לאחר בידוק".

יתרה מכך, הרב גורס כי בכך שהן סירבו לבדיקה גופנית  הרי ש"קבוצה זו בתפילתן הפריעו לכניסה של מתפללים שביקשו להיכנס לרחבה תוך עמידה בנהלי הבדיקה. הנושא טופל וניתנו חלופות על מנת שלא להעצים את הפרובוקציה".
"אנו מצרים על פרובוקציות חוזרות ונשנות של קבוצת נשים זאת המסיתה את גורמי הביטחון והמשטרה וכולנו מפעולות הביטחון הנדרשות, לטיפול בפרובוקציות מסוג זה", לשון התגובה.

בהמשך לדברים אלו פנה היום חבר הכנסת נחמן שי (העבודה – המחנה הציוני) ליו"ר הכנסת בבקשה להעלות לסדר יומה של הכנסת כשנושא ההצעה הוא: "גם רב הכותל אינו מעל לחוק, יפסק הבידוק המשפיל לאלתר."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן