Skip to content

דו"ח נתיחת אל-קיעאן מלמד: הוא נורה בברכו ובחזהו בעודו נוסע לאיטו

ערוץ 10 חשף הערב חלק מדו"ח נתיחת יעקוב אל-קיעאן שמלמד כי ברכו רוסקה בירייה והפציעה מקליע בחזהו גרמה לו לדמם לפחות 20 דקות ויותר עד מותו. הדוח מחזק את הסברה כי האירוע כולו אירע כתוצאה מירי השוטרים בתושב הבדואי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הנחרצות של בנימין נתניהו, ראש הממשלה, השר לביטחון פנים גלעד ארדן, מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך ודוברת המשטרה מירב לפידות שהחריתה אחריהם, לקבוע בוודאות כי יעקוב אל-קיעאן דרס למוות ממניע לאומני את השוטר רס"ב ארז (עמדי) לוי ביום רביעי האחרון, מתרסקת היום (שישי) עם פרסום דו"ח הנתיחה של המכון הפתולוגי שהראה במפורש כי תושב אם אל חיראן שנורה למוות, נפגע משני כדורים, אחד בברכו הימנית והשני בחזהו.
עוד קובע הדו"ח כי לו היה ניתן במקום בחצי שהשעה הראשונה טיפול רפואי ראשוני, ניתן היה להציל את חיו. אלא שהמשטרה עכבה את הטיפול באזרח שמשך 3 שעות.

הפגנה ביפו בערב התקרית (צילום: רפי מיכאלי)
הפגנה ביפו בערב התקרית (צילום: רפי מיכאלי)

הערב חשפה כתבת ערוץ 10 הילה אלרואי, כי דו"ח הנתיחה של יעקוב אל-קיעאן, מראה כי הוא נפגע מירי בברך שהייתה על דוושת הגז. קליע נוסף שפגע באל-קיען גרם לדימום בחזה שנמשך קרוב לחצי שעה. רק לאחר שעות ארוכות  כאשר הותר לצוותי מגן דוד אדום לטפל בו, לא נותר להם אלא לקבוע את מותו. בפעולה זו שגרמה למותו של המנוח נמנעה האפשרות לתחקר אותו וללמוד ממנו על אירועי אותו בוקר. הדו"ח מחזק סברה כי הירי שריסק את ברכו גרם לרגל להישמט בכבדות ולהינעל על דוושת הגז, בעוד הירי בחזהו גרם לו ליפול על גלגל ההגה וההמשך ידוע.
ח"כ אחמד טיבי התייחס לממצא דו"ח הנתיחה ואמר כי "יש לחקור מי נתן הוראה להשאירו בשטח ללא מתן טיפול רפואי שיכול היה להציל את חייו".

רכבו של אל-קיעאן עם רכב המשטרה שהתנגש בו (צילום: דוברות משטרת ישראל)
רכבו של אל-קיעאן עם רכב המשטרה שהתנגש בו (צילום: דוברות משטרת ישראל)

כזכור, המשטרה מיהרה בבוקר יום רביעי לפרסם את גרסתה לתקרית באום אל־חיראן, אולם ככל שחלפו השעות והצטברו העדויות גבר הספק לגבי השתלשלות האירועים. הסרטון שתיעד את האירוע, עדויות הראייה ודבריהם של בני משפחת האזרח שנורה למוות, יעקוב אבו אל־קיעאן, מציירות תמונה שונה למדי מזו הרשמית באשר לנסיבות מותו של השוטר ארז לוי.


הסרטון בו נראה השוטר יורה ברכב


הסרטון המקוצר אותו הפיצה המשטרה

 

אותן עדויות מעלות שאלות שהמשטרה תצטרך להשיב עליהן, בין השאר, לגבי עיתוי ונסיבות הירי הראשוני, שלפי הסרטון קדם לדריסה. בעוד משטרת ישראל מיהרה לסמן את הסרט שצולם מהאוויר, ולפרסמו כעדות ניצחת לפיגוע דריסה מכוון, הסרטון המלא שצולם כלל גם את השניות שלפני האירוע ובו נראה אל-קיעאן נוסע באיטיות נורה בידי שוטר ושניה ארוכה לאחר מכן, הרכב מחל לנסוע מהר ולפתע שובר לכיוון קבוצת שוטרים, מתדרדר ונעצר כשרכב משטרתי חוסם אותו ופוגע בו על מנת לעצרו.

ניכרים גם הבדלים בין ההיערכות המשטרה לפינוי עמונה — שם תוכננו כבישים באזור להיחסם והשוטרים המובילים את הכוח לא היו אמורים לשאת נשק ולא תחמיש חי — לבין מה שאירע באום אל־חיראן, לשם הגיעו השוטרים חמושים מכף רגל ועד ראש.


תת ניצב פרץ עמר סגן מפקד מרחב הנגב, על אירועי אום חיראן

הניסיון לחבר מיד את הנהג לדאעש - גיליונות שכביכול נמצאו בביתו (צילום: דוברות משטרת ישראל)
הניסיון לחבר מיד את הנהג לדאעש - גיליונות שכביכול נמצאו בביתו (צילום: דוברות משטרת ישראל)

דוברת המשטרה, ניצב־משנה מירב לפידות, דבקה בראיונות רבים לאורך היום במסר שלפיו מדובר בדריסה על רקע לאומני, שרק אחריה פרצו עימותים בין תושבי אום אל־חיראן והשוטרים שבאו ליישוב. "הרכב ממש שעט לעבר הכוחות כדי לבצע פיגוע", הודיעה וציינה ש"המחבל הוא פעיל התנועה האיסלאמית". כמה שעות לאחר התקרית החלו במשטרה להשמיע את הטענה שהנהג הדורס היה מזוהה עם דאעש. כהוכחה, פורסמה תמונה של גיליונות "ישראל היום" שנמצא בביתו של אל־קיעאן — ובשעריהם כותרות על פיגוע דריסה בחברון ועל חבלה של דאעש במטוס רוסי. מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, הוסיף: "כולם יודעים שהמחבל שימש מורה בבית ספר שבו כבר נעצרו שישה מורים שבחרו ללמד את האידיאולוגיה של דאעש".

מי העלה שקרים? (צילום מדף הפייסבוק)
מי העלה שקרים? (צילום מדף הפייסבוק)

השר לביטחון פנים גלעד ארדן מצא לנכון עוד בצהרי יום הריגתו של אל-קיען והעלה פוסט בדף הפייסבוק שלו בו תקף את התקשורת:  "זה לא יום קל לעם ישראל. אבל יש נושא שהוא חשוב מכדי שאוכל להתעלם ממנו. יש לי שאלה לחלק נכבד מהמגישים והמראיינים בתקשורת: עזבו עכשיו את השקרים של חלקכם לגבי ההצתות, שרבים מכם מתעקשים לראות בהן דליקות ליליות שבמקרה התרחשו בצמוד או בתוך ישובים יהודיים". הצתות? השבוע שוחרר לביתו "המצית הלאומי" האחרון שהואשם כי הצית אש בתוך כפרו, בחצירו, אך לא הואשם בשום דרך בהצתה מכוונת על רקע לאומני. כלומר, מדינת ישראל לא האשימה אדם אחד בלבד בהצתה על רקע לאומני.
"אבל אני שואל- מדוע, למען השם, האינסטינקט שלכם, חלקכם, תמיד יהיה בעד המפגע?", כתב ארדון והוסיף: "אני באמת לא מבין את זה. ארז נרצח הבוקר. יש לו ילד בן 5 וילדה בת 3 בבית. הם יגדלו בלי אבא. הוא לא יזכה לראותם גדלים. הוא נרצח בדם קר בעת שייצג את מדינת ישראל ואת שלטון החוק של כולנו. לפחות ברגע הזה, לפחות ביום הזה, אפשר לצפות מכם לגישה קצת אחרת? ממש ברגעים אלה פורסם הסרטון שצולם מהאוויר ותיעד את הפיגוע. הסרטון מפריך את השקרים. מקווה שיהיה לכם את האומץ וההגינות להתנצל על האיזון הלא קדוש שעשיתם בין כוחות משטרה שפועלים בשם כולנו לאכוף את החוק לבין שודדים אלימים שמגבים רצח נתעב".

צילום: רפי מיכאלי
דורשים חקירה - צילום: רפי מיכאלי

לא ארדן, לא נתניהו ולא אלשיך, איש מהם לא הסביר את הרגעים שלפני הירי. איש לא הסביר מדוע בחרה המשטרה לחתוך את השניות הארוכות של בהם שוטר נראה בבירור יורה ברכבו של הבדואי לפני התקרית. איש מהם לא הסביר עד עתה מדוע לא נעשה ניסיון להציל את חיי יעקוב אל-קיען ואיש מהם לא הסביר מדוע מנעו השוטרים מצוותי מגן דוד אדום כמו גם מחברי הכנסת הערביים להגיע לשטח הפיגוע כשזה עוד גסס על פי הדוח הפתולוגי כחצי שעה עד מותו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן