Skip to content

התחרות

סוף סוף חוזרות לארץ ההקרנות בשידור ישיר של אופרות ובלטים מבית האופרה המלכותי הבריטי ה-Covent Garden. שתים עשרה אופרות ובלטים יוקרנו בשידור ישיר בסינימה סיטי של גלילות, בסינימה סיטי בירושלים ובמוזיאון טיקוטין בחיפה.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אם עד כה יכלו תושבי הבירה, שבניגוד לתל-אביבים לא זכו לבית אופרה משלהם, ליהנות מביצועי האופרות שמשודרות בשידור ישיר מהמטרופולין בניו-יורק – הרי שהחל מסוף ינואר 2017 יחודשו בישראל הקרנות הפקות האופרה והבלט היוקרתיות של בית האופרה המלכותי קובנט גארדן בשידור ישיר ובאיכות קולנוע .2.K. בעונה זו שתים-עשרה הפקות של בית האופרה המלכותי המארח על במתו את טובי הזמרים והרקדנים בעולם. ישראל מצטרפת ליותר מ- 1,500 (!) בתי קולנוע בעולם כולל בארה"ב, צרפת, ספרד, איטליה, גרמניה, יפן ואוסטרליה שבהם מוקרנות ההפקות.

תושבי הבירה יוכלו ליהנות מההפקות הנהדרות של בית האופרה הבריטי. ייחודן של הפקות אלו הוא לא רק ברמתם המשובחת של הסולנים והמנצחים אלא בפתיחות של בית האופרה הבריטי לבחור במאים צעירים ורבי תעוזה או לחילופין – במאים מבוגרים שלמרות גילם המופלג הם מלאי רעננות והומור.

את העונה תפתח הפקה חדשה של הבמאי הגרמני הצעיר David Bösch ל"טרובדור" של ורדי. האופרה האהובה ידועה בעיקר בגלל השפה הצלילית הייחודית ה"צוענית" שהלחין לה ורדי. גיבורת האופרה היא איזוצ'נה הצוענייה שמבכה בגוון מצו כהה את מר גורלה. תוכנה של האופרה מצמרר: אזוצ'נה, בתה של "המכשפה" שהועלתה על המוקד באשמת עיסוק בכשפים, משליכה בשוגג את בנה התינוק ללהבות האש שבהן מועלית אִמה על המוקד. היא בורחת עם בנו של הרוזן שהוציא להורג את אִּמה. היא מספרת למנריקו – בנו של הרוזן אותו אימצה וגידלה כבנה, – כיצד הוציא הרוזן להורג את אִמה. מנריקו – הטרובדור הנודד – מאוהב בליאונורה. וכמוהו גם אחיו – הרוזן די לונה. היא אמורה להינשא לרוזן אך מאוהבת במנריקו. הטרובדור והרוזן אויבים. הטרובדור מסמל בעצם הווייתו את כל מה שנוגד את הממסד. ליאונורה מתאהבת בטרובדור המסתורי ששר לה סרנדות. כשהיא עומדת להינשא לו – נודע למרניקו, שהרוזן עצר את אמו. הוא מנסה לשחררה – אך נעצר אף הוא. ליאונורה החרדה לחיי אהובה מנריקו מבטיחה את עצמה לרוזן ובולעת כמוסת רעל. כשהוא חש מרומה, מוציא הרוזן את מנריקו להורג. רק אז אומרת לו איזוצ'נה – "זה עתה הרגת את אחיך. נקמתי הושלמה". המשפט הידוע בו מסתיימת האופרה הוא של הרוזן: "ואני עדיין חי"!

 אזוצ'נה יראה מהאש, קרדיט Clive Barda
אזוצ'נה יראה מהאש, קרדיט Clive Barda

האריות המופלאות שהלחין ורדי לארבעת הגיבורים  וסיפור האהבה והנקמה המצמררת – מרגשים. את תפקיד אזוצ'נה תשיר זמרת המצו הגיאורגית אניטה רחבלישווילי שקנתה את עולמה כ"כרמן" בלה סקאלה תחת שרביטו של דניאל ברנבוים. ליאונורה תהיה הסופרן הארמנית עטורת הפרסים ליאנה הארוטוניאן ובתפקיד בן זוגה מנריקו ישיר הטנור המוביל גרגורי קונדה. הבריטון הרוסי הצעיר ויטלי ביליי הנודע ישיר את תפקיד הרוזן דה לונה. ריצ'רד פארנס הבריטי ינצח על האופרה. ללא ספק תהיה זאת הפקה מרתקת עם מבחר סולנים מהעידית שבעידית (31.1.2017).

 הטרובדור, קרדיט Clive Barda
מחנה הצוענים מוצג כקרקס, הטרובדור, קרדיט Clive Barda

בראשית מרץ תועלה האופרה "סיפורי הופמן". את האופרה עתירת הדמיון והפנטסיה של אופנבך נראה בבימוי הקלאסי של ג'והן שלזינגר ז"ל – במאי הסרט עטור התהילה "קאובוי של חצות". יככב בה ילד הפלא – הטנור האיטלקי ששמו הולך לפניו ויטוריו גריגולו  (9.3.2017)

אנטוניו פפאנו ינצח על הפקה חדשנית ל"נורמה" בבימויו של אחד מששת מייסדי אסכולת ה"פורה דל באוס" – הבמאי הספרדי המרתק אלכס אוֹלה, יליד ברצלונה וחסיד טשטוש הגבולות שבין הקהל לשחקנים, –  כשמטרתו "ליצור מעין גן שעשועים והרפתקאות הכוללות כיף, סכנה, סלפטיק ופנטזיה". את תפקיד הכוהנת נורמה תשיר הסופרן הבולגרייה הצעירה סוניה יונקבה וישתתף בהפקה גם זמר הבריטון האהוב תומס המפסון (22.3.2017).

בהמשך העונה ינצח אנטוניו פפאנו על "מדאם בטרפליי" של פוצ'יני בבימויים המרתק של משה לייזר ופטריס קוריה שאינם מהססים להשתמש באמצעים מודרניים כדי "לעדכן" את האופרות. בתפקידים הראשיים תשיר הסופרן האלבנית ארמונלה יאהו את תפקיד בטרפליי כשלצידה הטנור הארגנטינאי המוביל מרצ'לו פואנטה, ואת תפקיד הקונסול שרפלס ישיר הבריטון סקוט הנדריקס. זמרת המצו הנודעת אליזבט דה-שונג  תגלם את סוזוקי. (30.3.2017)

 המנצח היהודי הרוסי סיימון ביצ'קוב ינצח על הפקה חדשה ל"כך עושות כולן" של מוצרט בבימויו של ז'אן פיליפ גלוגר הגרמני. הסופרן האמריקאית קורין וינטרס תגלם את פיורדלידג'י, ואת אחותה אכולת הקנאה דורבלה תגלם זמרת המצו אנג'לה בראור. את תפקיד המשרתת סוזנה תשיר הסופרן האיטלקיה סאבינה פרטולאס. דניאל בל – הטנור הגרמני עטור הזכיות ישיר את תפקיד פראנדו ואת תפקיד גוגליאמו ישיר הבריטון האיטלקי אלסיו ארדוני. דון אלפונסו המשעשע יהיה הבריטון הגרמני יוהאנס מרטין קרנצל (8.5.2017).

אנטוניו פפאנו  ינצח על הפקה חדשה ל"אותלו" של ורדי עם הטנור המופלא יונס קאופמן, כאשר הסופרן האיטלקיה הנודעת מריה אגרסטה תגלם את דסדמונה והבריטון הצרפתי  לודוביק טזייה יהיה יאגו. הבמאי יהיה קיית' וורנר (28.6.2017)

הקובנט גרדן לא מקפח את חובבי המחול. בין מופעי הבלט : "יצירות וולף" – בלט המושתת על שלושה סיפורים של וירג'יניה וולף : "מרת דלוויי", "אורלנדו" ו"הגלים". הכוריאוגרפיה זיכתה את ויין מקגרגור בפרס אוליבייה היוקרתי לשנת 2016. הבלט כבש  את הקהל ואת הביקורת בלונדון. (8.2.2017)

יצירת הבלט המפורסמת "היפהפיה הנרדמת" על פי הכוריאוגרפיה המקורית של פטיפה ולב איבנוב למוסיקה של צ'ייקובסקי עוברת "שיפוצים": היא משולבת בחידושים של פרדריק אשטון, אנטוני דואל וכריסטופר וילדון. (28.2.2017)

באפריל תוקרן יצירתו המבריקה של הכוריאוגרף האגדי ג'ורג' באלאנשין "תכשיטים": הרקדנים הם אבני חן – אזמרגדים למוזיקה של גבריאל פורה, אבני אודם למוזיקה של סטרווינסקי ויהלומים למוזיקה של צ'ייקובסקי  (11.4.2017)

מייסדו של הבלט המלכותי פרדריק אשטון יצר שלושה ריקודים משכרים ביופיים. "החלום" – על פי ”חלום ליל קיץ" של שייקספיר ולמוזיקה של מנדלסון ווריאציות סימפוניות למוזיקה של סזאר פרנק. מחווה מלאת תשוקה לצמד הרקדנים מרגוט פונטיין ורודולף נורייב הוא המחול "מרגריט וארמונד", המושתת על "הגברת עם הקמליות" של דומא למוזיקה של פרנץ ליסט (7.6.2016).

הכוריאוגרף קנת מקמילן יצר את "אנסטסיה" על-פי הסיפור האמיתי של המתחזה הצעירה אנה אנדרסון שהייתה משוכנעת שהיא בתו הצעירה של הצאר ניקולאי השני (5.7.2017)

הפסטיבל המופלא נפתח ביום שלישי הקרוב, 31.1.2017 בשעה 21.00

סינמה סיטי גלילות – סינמה סיטי ירושלים – מוזיאון טיקוטין חיפה

כרטיסים: 170 ₪;  אזרח וותיק: 130 ₪

http://www.cinema-city.co.il/tickets

http://www.tmja.org.il

קישורית – 03-6172650

www.royalopera.co.il

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן