Skip to content

אלפים בהפגנה ערבית יהודית כנגד יחס הממשלה לערבים והריסת אום אל חיראן

"הבחירה של ראש הממשלה להתייחס לאוכלוסייה הבדואית כאל אויב עלתה במותם של בעלי והשוטר ארז זיכרונם לברכה", אמרה אלמנתו של יעקוב אבו אלקיעאן ודרשה: "הקימו ועדת חקירה עכשיו, ועדת חקירה בלתי תלוי שתתחקר את הפינוי שבו איבדו את חייהם בעלי והשוטר ארז לוי. זאת חובתכם כלפי כלל אזרחי המדינה וכולנו דורשים תשובות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כ-3,000 בני אדם  הפגינו הערב (שבת) בתל אביב במחאה על הריסת המבנים הבלתי-חוקיים בקלנסווה ובכפר הבדואי אום אל-חיראן. בסיום ההפגנה התקיימה עצרת בכיכר דיזנגוף שבה נאמה אמאל אבו סעד, אלמנתו של יעקוב אבו אלקיעאן שנורה למוות בידי שוטרים במהלך הפינוי. על פי המשטרה, אבו אלקיעאן נחשד בביצוע פיגוע דריסה שהביא למותו של השוטר ארז לוי בעוד עדויות שעלו מהשטח הצביעו כי נורה בטרם שהחלה נסיעת הדריסה.

צילום: דוברות הרשימה המשותפת
צילום: דוברות הרשימה המשותפת

"הציבור בישראל יודע הריסות שהבתים בקלנסואה הם כלי משחק בידי ראש הממשלה כתשובה להריסת עמונה", אמרה אמאל אבו סעד, האלמנה, "אלינו לא הגיעו עם כפפות של משי… הבחירה של ראש הממשלה להתייחס לאוכלוסייה הבדואית כאל אויב עלתה במותם של בעלי והשוטר ארז זיכרונם לברכה", אמרה האלמנה לבנימין נתניהו ראש הממשלה והוסיפה: למותם המיותר גרמו מעשיך חסרי האחריות".

אמאל אבו סעד (צילום: ציפי מנשה)
אמאל אבו סעד (צילום: ציפי מנשה)

"הממשלה מקיימת הסתה גזענית. ואנו חשים בהסלמה ביחס לאוכלוסייה ערבית. מיחסת לנו את טרור ההצתות  ופועלת להדרת השפה הערבית".

בהתייחסה לפינוי הישוב אום אל ליראן אמרה: "המדינה הזו יישבה אותנו כאן ועכשיו מבקשים לפנות אותנו כדי להקים פה ישוב יהודי, בעיית הכפרים הלא מוכרים קימת מקום המדינה וניתנת לפתרון בהידברות עם ההנהגה הערבית. על  ממשלת ישראל לגשת להידברות עם ההנהגה שלנו".

אמאל אמרה כי "מאז הריגתו של בעלי נאלצנו להתחנן לקבל את גופתו לקבורה. עכשיו אנו נאבקים לטהר את שמו".

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

על שאירע ביום הפינוי וההריסה סיפרה: "הגעת כוחות המשטרה בחשיכה, עם נשקים שלופים ודרוכים לקרב, מראה באופן הברור ביותר את יחסה של הממשלה לתושבי הכפר – כאל פושעים ואשמים. אבל מה? המדינה הוא זו שיישבה אותנו כאן, ועכשיו כמו רהיטים, רוצה לפנות אותנו בשביל יישוב יהודי. אפילו להתאבל לא נתנו לנו, מאז נאבקנו לקבל את גופתו לקבורה חופשית ואנחנו נאבקים לטהר את שמו. כיצד אפשר להתאבל כשאין קורת גג?".

בסיום דבריה, קראה להקים ועדת חקירה לבדיקת נסיבות מותו של בעלה. "הקימו ועדת חקירה עכשיו, ועדת חקירה בלתי תלוי שתתחקר את הפינוי שבו איבדו את חייהם בעלי והשוטר ארז לוי. זאת חובתכם כלפי כלל אזרחי המדינה וכולנו דורשים תשובות".

צילום: דוברת ח"כ דב חנין
צילום: דוברת ח"כ דב חנין
צילום: ציפי מנשה

המפגינים צעדו ברחוב המלך ג׳ורג׳, וקראו כנגד הריסות הבתים ומדיניות ההסתה של נתניהו כלפי הציבור הערבי. "לא, לא לעקירה כן, כן להסדרה", "כולנו ביחד חיים בלי פחד", "כל האזרחים שווים יהודים וערבים" "לא, לא, לא רוצים ממשלה של מסיתים", קראו במפגינים.

צילום: דוברת ח"כ דב חנין
צילום: דוברת ח"כ דב חנין

חבר הכנסת דר' עבדאללה אבו מערוף (חד"ש, הרשימה המשותפת), אמר כי "אלפי האזרחים הנמצאים כאן ביחד בהפגנה, באו למחות על מדיניותה הגזענית של ממשלת נתניהו שלא דואגת למצוקתם האמתית של אזרחי המדינה

 שראש הממשלה בנימין נתניהו ושריו,  במקום שדאגו למצוקת הדיור, ויוקר המחייה, הם  נוקטים במדיניות הריסות הבתים וההסתה הממושכת כלפי האזרחים הערבים, כדי לעשות הון פוליטי. אנו כאן יהודים וערבים, נאבק ביחד, כדי שנשיג את השוויון הלאומי ואזרחי המלא".

יו"ר הרשימה המשותפת,  חבר הכנסת איימן עודה בהפגנה הערב בתל אביב: "הגענו לפה היום אלפי אנשים, ערבים ויהודים, מכל רחבי הארץ לזעוק נגד המתקפה הממשלתית נגד האוכלוסייה הערבית ולקרוא למען שוויון,  למען הכרה בכפרים הלא מוכרים ובדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת כל האירועים סביב הפינוי הברוטאלי של אום אל חיראן".

"חברי הממשלה שלנו מתגאים בקביעת עובדות אלטרנטיביות: הם קובעים שאדם הוא מחבל של דעאש, ושתופת של שריפות היא 'אינתיפאדת הצתות'", אמרה חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ) במהלך ההפגנה. "הם לא עושים זאת מתוך בורות, הם בונים נרטיב של פחד, גזענות ושנאת האחר, באופן מכוון ומרושע, שמשרת את צרכיהם הפוליטיים. זה כואב לי מאוד, אבל לצערי זאת האמת – במדינת ישראל יש דין אחד ליהודים ודין אחר לערבים".

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

חבר הכנסת דב חנין: ״האלפים שמפגנים הערב בתל אביב משמיעים קול של תקווה ושל שפיות, מול שלטון שבוחר בהסתה ובשנאה. אנחנו יודעים שההסתה היא מפלטו האחרון של הנכשל. אבל לא ניתן לנתניהו להדליק כאן תבערה גדולה.

בחודש שעבר נהרסו בתי היישוב הבדואי אום אל-חיראן לאחר 14 שנים של מאבקים משפטיים וציבוריים מצד תושבי הכפר כדי למנוע את פינוי לטובת הקמת היישוב חירן. עם יציאתו לדרך של מבצע הפינוי, פרצו אירועים אלימים שהובילו למותם של שוטר ישראלי ותושב המקום. ביישוב קלנסווה נהרסו 11 בתים לא חוקיים שנבנו בשטח פתוח, מחוץ לגבול התכנית המאושרת של העירייה, ובעקבות זאת התפטר ראש העיר עבד אל-בסט סלאמה.

2 Comments

  1. גורן
    5 בפברואר 2017 @ 8:33

    ניצול ציני פולטי של חד"ש למה שקרה באום חיראן שניית הגיעו כ3000 ולהפגנת המסטולים הגיעו מעל שלושים אלף הדבר אומר הכול

    • אליק מאור
      5 בפברואר 2017 @ 9:22

      מר גורן, להפגנה בעד לגליזציה השימוש בקנביס – הגיעו כמה אלפים בודדים. סתם כך, לידיעתך

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן