Skip to content

מהפך חיובי – משטר אסד מחזיר לקוניטרה עשרות אלפי אזרחיה

בהודעה מפתיעה, דרמטית ומעניינת הודיע מושלה הסורי של קוניטרה כי החל מהיום יחל המשטר להחזיר לעיר השסועה מקרבות עשרות אלפי אזרחים שברחו ממנה. השיקום מוערך במיליארדי דולר. המשטר משקם תשתיות, מערכות חשמל ומים, חינוך ומבני ציבור. בתמיכה אמריקאית ירדן רומזת לכוחות דאעש והמורדים, הסיגו כוחות או שתושמדו בידינו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התפתחות מפתיעה באזור קוניטרה שעל גבול ישראל במרכז רמת הגולן.  אתמול אמר מושל מחוז קונייטרה – أحمد شيخ عبد القادر – אחמד שייח עבד אלקדר –לסוכנות הידיעות הרשמית הסורית-סאנא, כי הושלמו כל ההכנות כולל שיקום תשתיות ואספקת שירותים בסיסיים, לחזרתם של 25,000 מתושבי קוניטרה שנמלטו מבתיהם עקב הקרבות עם ארגוני המורדים ומצאו מקלט בפרברי דמשק הדרומיים.

לדברי המושל החל מהיום (שני) יחלו התושבים לשוב  לבתיהם לאחר השלמת שיקום  התשתיות והשרותים הבסיסים, וזאת באופן מדורג. בתחילה יגיעו משפחות חללי הלוחמים של צבא סוריה שגרו באזור ואחר יגיעו משפחות הפצועים ורק אחר כך יגיעו משפחות עובדי המדינה ולבסוף האזרחים שהיו תושבי המחוז בעבר.

אזרחים מוסעים באוטובוס ירוק חזרה לקוניטרה (צילום: תקשורת ערבית)
אזרחים מוסעים באוטובוס ירוק חזרה לקוניטרה (צילום: תקשורת ערבית)

המושל הוסיף ואמר כי המערכות הציבוריות, תשתיות, בתי ספר, בתי חולים, מרפאות ועוד מתקני תשתית המשרתים את הציבור, ברחבי המחוז ספגו במהלך מלחמת האזרחים נזקים במעל 2 מיליארד לירות סוריות  ועוד 2 מיליארד לירות סוריות נזקים שנגרמו למערכות החשמל ברחבי האזור.

אין ספק כי פעולה כזאת של החזרת מספר כה רב של תושבים לא בא על רקע של ריק שלטוני. ככל הנראה, מאחורי הקלעים ישנם התפתחויות מרעישות הקשורות בסדר החדש ההולך ומתרקם ברחבי סוריה. סאנא, סוכנות הידיעות הסורית הרשמית  לא הייתה מביאה דברים אלו ומושל המחוז לא היה אומר דברים כאלו , אלמלא הם נעשו בסמכות וברשות ובמלוא תמיכתו של ממשל אסד.

מפת קונייטרה
מפת קונייטרה

בניגוד מוחלט להערכות שהיו קיימות בסוריה ובעולם הערבי לפיהן אירן והחיזבאללה מתכוונות לרוקן את כל מחוז קוניטרה מתושביה הסונים וליישב של שיעים שהובאו מרחבי עירק ואירן , נראה כי יד נעלמה ובעיקר חזקה מאוד, הפכה את היוצרות ואיתן את הסדר האזורי. ולכולם ברור של מי ה-"יד החזקה". טביעות האצבעות של הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין ניכרות לכל.

ההערכה היא שאם הפתרון העתידי הוחלט ויוצא לפועל על ידי מעצמה הרי שיחד עם הגעת עשרות אלפי תושבי המחוז לבתיהם יאלצו הכוחות הנאמנים לאירן – המיליציות השיעיות והחיזבאללה , לפנות את כל האזור מנוכחותן המעיקה ולתת לחיי השגרה להתחיל ולשקם את עצמם.

 אין מצב שישראל תיתן לגייסות החיזבאללה והמיליציות האירניות להתערות בקרב האוכלוסייה המקומית מבלי שהיא תגיב על כך וברור גם למעצמות כי רק הוצאתן של אירן והחיזבאללה מהאזור יבטיח שקט וחזרה לחיי היום-יום שכה נחוצים להתחלת שיקומה של סוריה .

טביעות אצבע רוסיות

את יישום תוכנית "קונייטרה תחילה" היוצאת לפועל החל מהיום,  יש לראות על רקע פרסומים סעודיים כי הם הגיעו להסכמה עם ארה"ב להקמת אזורי בטחון בצפון ובדרום מערב סוריה . כאן המקום לציין כי פורסמה מפה המראה איך הופכת כל מחוז קוניטרה לאזור בטחון שבו אסור לצבא סוריה ולכוחות הלוחמים לצדו להישאר.

ככל הנראה מאותו רגע שהמפה "עלתה לאוויר" החלו רוסיה וסוריה במאמץ לתת לפתרון במחוז קוניטרה גוון "סורי מקומי" כפי שהוא הולך ומתבהר כרגע.  כפי שהדברים נראים כרגע מושל מחוז קוניטרה שהוא מינוי ישיר של משטר אסד, ישמש דוגמא וניסיון ליישם פתרון דומה גם בצפון סוריה .

אם אנחנו צריכים להעריך איך יראו המערכות הצבאיות הנוכחיות החל מהיום, הרי שככל הנראה נראה את צבא סוריה משקיף מאזור חאן אלשייח – חאן ארנבה על הנעשה אך לא מטיל כוחות לחימה כבדים לכיוון גבול ישראל . המורדים מצדם יצטרכו להנמיך פרופיל ולסלק את כלי הנשק שלהם . לוחמים מארגוני המורדים שאינם גרים באזור יאולצו לצאת לאזור אחר בסוריה.

רמז עבה לאיראן ולחיזבאללה: פנו את האזור
רמז עבה לאיראן ולחיזבאללה: פנו את האזור

גם משטר אסד וגם צבא הדרום של האופוזיציה יצטרכו לתת דעתן לנוכחות דאעש – קונייטרה בדרום הגולן הסורי. רמז לבאות כבר ראינו ביום שישי האחרון בו תקפו כלי טייס ירדניים עמדות ומתקנים צבאיים של דאעש קונייטרה. ברור כי זה היה רמז  ו"המלצה" לכוחות דאעש ללכת לכיוון פתרון "רך " – הצטרפות לכוחות המורדים, שממילא היו חלק מהן בעבר, ולתת לתושבי האזור בהם הם שולטים לחזור לבתיהם. אם לא, כך נרמז ברמז עבה –  חיל האוויר הירדני בתמיכה אמריקאית ברורה שהגיעה לאחר בקור המלך בוואשינגטון בשבוע שעבר, יטפל בהשמדת נוכחות הכוחות על גבולה הצפוני של ירדן.
נתינת המשימה למדינה ערבית לטפל בדאעש הוא המשך המדיניות ארוכת הימים של העולם הערבי שאת הסכסוכים הפנימיים שלהם, הם סוגרים "בתוך המשפחה".  מיותר לציין שישראל תראה בפתרון מוחלט וסופי רק את הרחקתם המוחלטת של לוחמי דאעש קונייטרה מגבולה בגולן.

המשלחת הסורית שבקרה רק לאחרונה בירדן ,בתיווך רוסי-אמריקאי ככל הנראה עסקה בתאומים שהכשירו את הדרך לחיל האוויר הירדני לפעול בשמי סוריה מבלי להיתקל בתגובה סורית. צריך לזכור כי חיל האוויר הסורי מנוע מלפעול כגזרה זאת עקב הסכמי הפסקת האש עם ישראל לכן הם נאלצו לבקש מחיל האוויר הירדני לטפל בבעיה. נראה כי רוסיה הולכת לפתור את כל בעיות המחוז גם אם בדרך לשם היא תדרוך על מספר רב של יבלות על רגלי בעלות בריתה. מובן לכולם כי רק כפיית פתרון שייתן מענה לכל הצדדים יערוב  להצלחתה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן