Skip to content

מירי רגב: פסק הדין לאזריה, המשך למשפט שדה

מול הימין שתוקף את פסק הדין של בית הדין הצבאי, הודיעה היום משפחת המחבל כי אינה מקבלת את גזר הדין ותלך אתו לבית המשפט בהאג. נפתלי בנט: "אסור שאלאור יישב בכלא. כולנו נשלם את המחיר" ח"כ מוטי יוגב (ליכוד): "טוב יעשה החייל אלאור עזריה, אם ישוב למפקדיו, לאלוף הפיקוד ויבקש ממנו הקלה מרבית בענשו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שנה וחצי מאסר בפועל ושנה וחצי על תנאי, והורדתו מדרגת סמל לדרגת טוראי, גזר היום (שלישי)  בצהריים בית הדין הצבאי על סמל אלאור אזריה, שהורשע בהריגת מחבל מנוטרל בחברון בחודש מרס. "הנאשם פגע במחבל ללא כל הצדקה. הערך העיקרי שנפגע ממעשה הנאשם הוא ערך החיים. אזריה פגע גם בערך טוהר הנשק שמופיע ברוח צה"ל". אמרה השופטת אל"מ מאיה הלר בפתח הקראת גזר הדין באולם א' שבבית הדין הצבאי בקריה. בגזר דינה ציינה השופטת כי התביעה גם טענה כי "יש לקחת בחשבון את אי נטילת האחריות של אזריה על מעשיו".

דקות לפני גזר הדין (צילום מסך)
דקות לפני גזר הדין (צילום מסך)

סנגורו של אזריה, אילן כץ, אמר בתום הדיון כי "העונש שנקבע ביחס לעבירה שבה הורשע הוא עונש קל". סנגור נוסף, אייל בסרגליק, ביקש עיכוב ביצוע לעונש של לפחות שבועיים, עד לתום הליך הערעור: "סיכויי הערעור טובים מאוד. עד מרכזי חזר בו מעדותו".  התובע הצבאי סא"ל במיל' נדב וייסמן הביע התנגדות לעיכוב הביצוע והסביר: "מלבד כמה ימי התארגנות. לכל המאוחר על הנאשם להתחיל לרצות עונשו ביום ראשון הקרוב. הנאשם כבר לא נהנה עוד מחזקת החפות. יש אינטרס ציבורי לקיים את עונש המאסר באופן מידי"
בית המשפט קבע כי החייל ההורג יחל לרצות את עונשו בעוד 12 ימים – ב-5 במרס בשעה 11:00 בבוקר. "הכלל הוא כי נאשם שנגזר דינו למאסר – יתחיל ריצוי עונשו מיד. יחד עם זאת על מנת לאפשר לנאשם תקופת התארגנות לצורך תחילת ריצוי המאסר ובשים לב להתנהגותו במעצר הפתוח עד כה סברנו כי ניתן להורות עת עיכוב לתקופה של התארגנות סבירה". אלאור יעזוב את בסיס נחשונים שליד ראש העין, שבו שהה במהלך משפטו במעצר פתוח כעובד רס"ר, ויתייצב בכלא 6, המיועד לכלואים לתקופות מאסר ארוכות. כעבור כשנה הוא צפוי לעבור לכלא אזרחי.

הריגת המחבל לאחר שנוטרל – סרטון בצלם

 

צילום מסך
צילום מסך


אל"מ הלר הוסיפה כי "כל השופטים סבורים שנגרמה פגיעה קשה לערכי טוהר הנשק וקדושת החיים אך הייתה התפלגות בין השופטים לגבי העונש", קבעה השופטת, "קשה לאתר פסקי דין בעבר עם נסיבות דומות. רוב השופטים ראו כי מתחם העונש ההולם הוא 18 עד 48 חודשי מאסר בפועל. השופט שבמיעוט ראה לקבוע את מתחם העונש בין 30 ל-60 חודשי מאסר בפועל". עוד הוסיפה הלר כי: "השימוש הקטלני בנשק כלפי המחבל השפל בוצע אחרי שפגע בחייל. ערך טוהר הנשק משונן על-ידי חיילים השכם וערב. סטייה מערכי טוהר הנשק עלולים לכרסם בצה"ל. הערך העיקרי שנפגע כאן הוא קדושת החיים". עוד קבעה כי "בחברה הישראלית הצבא הוא צבא העם שמקיף את כל שדרות הציבור. לא ניתן להפריז בהוקעה חריגה מערכי צה"ל. הפרת טוהר הנשק עלולה לפגוע במדינת ישראל. הפגיעה של הנאשם בטוהר הנשק ובקדושת החיים היא פגיעה קשה".

התובע -אל"מ ויסמן (צילום מסך)
התובע -אל"מ ויסמן (צילום מסך)

בתום הדיון סיכם התובע אל"מ נדב וייסמן: "בית הדין העביר בהכרעת הדין וגם בגזר הדין מסר חשוב לכלל המפקדים והחיילים בצה"ל, באשר לערכי צה"ל ולחשיבות השמירה על טוהר הנשק. ברור לנו שזה לא יום קל עבור הנאשם ומשפחתו, אבל את הדין צריך לעשות והדין נעשה. ההליך הזה היה הליך חשוב, שחובה היה לבצעו לאור נסיבות המקרה, ואנחנו מסיימים היום את המשפט בערכאה הראשונה בתחושה שהמסר הראוי עבר".

התגובות

אביו של אלאור – צ'רלי אזריה אמר לתומכיו באולם: "נקבל את גזר הדין ונמשיך בדרך". הוא קרא להם "לשמור על איפוק. בלי בלגן למרות שמנסים לצייר אותנו כעבריינים".

משפחתו של המחבל שנורה על ידי החייל אלאור אזריה, עבד אל-פתח אל-שריף, הגיבה היום בשיחה עם "הארץ" על הרשעתו של החייל בהריגה. לדברי בני המשפחה, הם מתכוונים, בסיוע הרשות הפלסטינית, לפנות בעניין לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. "נרדוף אותו בכל הגופים הבינלאומיים", אמרו.

משפחת המחבל במסיבת עיתונאים (צילום מסך - אלג'זירה)
משפחת המחבל במסיבת עיתונאים (צילום מסך - אלג'זירה)

חברת הכנסת חנין זועבי (בלאד – הרשימה המשותפת) הגיבה לפסק הדין ואמרה: פסק דין עזריה המגוחך, אך פשוט ונאמן לתרבות הערכית של הצבא הישראלי ושל המדינה היהודית: רצח פלסטיני לא מהווה פשע, במקרה הרע זו עבירה קטנה בבתי המשפט, וגבורה בעיני הקהל הישראלי" היא הוסיפה כי "בשנה האחרונה עשרות ואולי מאות פלסטינים הוצאו להורג ללא משפט ע"י חיילים ואנשי כוחות הביטחון, שתמיד טוענים "להגנה עצמית אל מול סכנה ממשית". הם לא נעצרים ולא נחקרים".

ח״כ יוסף ג׳בארין (הרשימה המשותפת) הגיב על גזר הדין: ״בהחלטת ההרשעה בית – הדין הצביע בבירור על החומרה שהשופטים מייחסים להתנהגותו של אזריה, ואין ספק לנו שהיה מקום מלכתחילה להגיש כתב אישום על רצח" לדבריו "העונש אינו משקף את חומרת המעשה והוא מעביר מסר קשה שדמו של הפלסטיני הינו הפקר. המקרה של אזריה אינו בבחינת מקרה בודד, אלא חלק מתופעה רחבה יותר בצבא אשר נתמכת על-ידי הדרגים הפוליטיים, וניזונה מחוסר מיצוי הדין עם החיילים".

ג׳בארין הוסיף: ״פניתי לפני כחודש ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לפתוח בחקירה נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעקבות התבטאותו כי ראוי להעניק חנינה לחייל אזריה. הדגשתי כי התבטאותו של נתניהו מקימה חשד לביצוע עבירות שיבוש הליכי משפט, זילות בית משפט, ועבירת הסוביודיצה האוסרת כל פרסום שיש בו כדי להשפיע בצורה פסולה על עניין פלילי התלוי ועומד בבית המשפט או על תוצאותיו" "נראה כי גזר הדין הושפע מהתבטאותו של ראש הממשלה ושרים נוספים״.

שרת התרבות  – "זהו לצערי המשך ישיר למשפט השדה שנעשה לו"

שר החינוך נפתלי בנט הגיב וכתב בדף הפייסבוק שלו:  ״ביטחון אזרחי ישראל מחייב חנינה מידית לאלאור עזריה. אלאור נשלח להגן על אזרחי ישראל בעיצומו של גל טרור סכינים פלסטיני, וכל הליך החקירה זוהם מיסודו" "גם אם שגה, אסור שאלאור יישב בכלא. כולנו נשלם את המחיר״, כתב בנט.

שר הפנים אריה דרעי דורש לחנון מיד את המורשע: "עכשיו לאחר הרשעת אלאור עזריה, ראוי להעניק לו חנינה על מנת לאפשר לו לשקם את חייו ולסיים את הפרשה שקורעת את כולנו".

ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג, מסר בתגובה: "בית המשפט גילה רגישות והבנה למצוקת החייל ומצד שני יישם כמתחייב את ההקפדה המוחלטת על עקרון טוהר הנשק בצה״ל. אלאור אזריה הוא קורבן של נסיבות מדיניות בלתי אפשריות שמדינת ישראל מתחמקת מהן עשרות בשנים. על הממשלה, שר הבטחון, צה״ל והגורמים הביטחוניים הבכירים לבחון כעת את הדרכים למנוע את המקרה הקשה הבא."

את שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב, לא עניין ההליך החוקי ותוצאותיו, מבחינתה נעשה לחייל ההורג משפט שדה: "זהו יום עצוב. גזר הדין קשה. אלאור לא היה צריך לשבת יום אחד בכלא בנוסף למה שכבר ריצה. זהו לצערי המשך ישיר למשפט השדה שנעשה לו".

ח"כ אל"מ במיל' מוטי יוגב (ליכוד) חושב כי "טוב יעשה החייל אלאור עזריה, אם ישוב למפקדיו, לאלוף הפיקוד ויבקש ממנו הקלה מרבית בענשו. טוב יעשה אלוף הפיקוד אם כך ינהג ויקל בעונשו של החייל ככל הניתן. כך ימנע סבל נוסף מהחייל וממשפחתו ופרשה זו שאינה חד ערכית, תבוא אל מקומה באיזונים הנכונים. ידע כל חייל בצה"ל את הוראות הפתיחה באש וידע גם שיש מפקדים שיגבו אותו גם אם טעה באירוע מבצעי."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן