Skip to content

מדינה דו לאומית, התנשאות וקומיקס

מדינה דו לאומית, היא עסק מסובך גם כשאין משקעים עקובים מדם, בלגיה מציגה את הבעיה בכל הדרה אבל גם את הפתרון. על תרבות הקומיקס בבלגיה במקביל לסכסוך בין תרבותי.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בלגיה היא מדינה וירטואלית, מדינה דו לאומית שהוקמה ב- 1850 על יד המעצמות האירופאיות כדי לפתור סכסוך טריטוריאלי, שני הלאומים החיים בה הוולונים (צרפתים) והפלמים (למעשה הולנדים) אינם חולקים מסורות משותפות וגם לא שפה משותפת. לאורך השנים הוולונים – הצרפתים התנשאו על הפלמים שבמקורם היו חקלאים פשוטים. התנשאות שהתבטאה בעיקר בבעית השפה. במלחמת העולם הראשונה ולא מעט מלחמות שקדמו לה היו הקצינים צרפתים והחיילים פלמים. והיות והוולונים כמו, צרפתים רבים אחרים, לא ידעו שום שפה אחרת והפלמים היו חקלאים פשוטים, התוצאה היתה קרבנות רבים. וגם אז על קברי החיילים הפלמים הכתובות היו …בצרפתית.

הסיטואציה יצרה תהום עמוקה שמפרידה עד היום בין שני העמים החיים בבלגיה.אם כי מאז חלפו הרבה מים בים והכסף והכוח עבר לשליטתם של הפלמים. שעד היום רואים בעובדה שהוולונים אינם מדברים שום שפה אחרת חוסר כבוד.

קטע מציור קיר הלקוח מקומיקס - צילום: עמית מנדלזון

מסורת אחת תפסה בכל רחבי בלגיה והיא מסורת הקומיקס. (ועוד נחזור להשלכות של הסכסוך על מסורת הזו) ומיטב אמני הקומיקס הם בלגים בעיקרם דמויות כמו טינטין והדרדסים ורבים אחרים הן "ילידות" בלגיה. בריסל הוולונית מלאה בחנויות ספרים המוקדשות לקומיקס, חנויות מזכרות מיוחדות וחנויות ספרים יד שניה עם מחלקות קומיקס ענקיות.

ברחובות מסתובבים עוברי אורח עם ספרי קומיקס בכיס או יושבים בבית קפה ומעיינים בשקיקה ביצירה חדשה שרק יצאה לאור. לא, עבור הבלגים הקומיקס איננו משחק ילדים הוא תרבות בפני עצמה. השילוב בין כישורים אומנותיים לבין היכולת לספר סיפור טוב.

בכל פינת רחוב כמעט תוכלו לראות ציור קיר המבוסס על סדרת קומיקס מפורסמת זו או אחרת.

טינטין - ציור קיר בבריסל - צילום: עמית מנדלזון

הסכסוך רב השנים בין הפלמים לוולונים והדרישה של הפלמים להיפרד מהצרפתים שעדיין לא ירדה מהפרק וסביר להניח שלא תרד גם לעולם. לא מנע מהוולונים לצלול אל תוך התרבות הנהדרת הזו. והתוצאה היא שגם צרפת עצמה מלאה בקומיקס מכל הסוגים והמינים.

על כל בליטה ברחובות בריסל - צילום: עמית מנדלזון

בבלגיה מספר בתי ספר לאיור ואמנות כשהקומיקס הוא חלק בלתי נפרד מההכשרה וצעירים וצעירות מוכשרים מכל העולם נוהרים ללמוד בה.

צילום: עמית מנדלזון

אבל הסכסוך והמשקעים יצרו מצב עצוב להרבה אמנים מוכשרים, וולונים וצרפתים כאחד. ולמרות כישוריהם הם מודעים לעובדה שהכסף נמצא בידיים פלמיות באנטוורפן בליאז' ועוד. והפלמים עד היום רואים בחוסר ידיעת השפה הפלמית כחוסר כבוד, כך שלא ממש משנה כמה מוכשר אתה, ידיעת השפה הפלמית (אנגלית תעזור, אם רק תצליח להיפטר מהמבטא הצרפתי הדביק)  היא אלמנט חשוב מאוד להתפתחותו של אמן קומיקס בבלגיה,

צילום: עמית מנדלזון

שני עמים שתי תרבויות שונות שגם 167 שנה לא הצליחו להדביק משפיעים עד היום על התפתחות האמנות והיצירה ועל האלמנט התרבותי היחיד שבעצם מאחד את שני חלקי בלגיה. אירוניה.

צילום: עמית מנדלזון
צילום: עמית מנדלזון

גם אם חנויות ספרים אינן כוס התה של התייר הרי שאיננו יכול להחמיץ את כל איורי הקומיקס על קירות בריסל האפורה. הם מוסיפים צבע מעלים חיוך. ומזכירים ש…כן יש עוד סיכוי כלשהו ששתי תרבויות כל כך קרובות פיזית וכל כך רחוקות מנטלית יצליחו להידבר איכשהו על ידי האמנות המהממת הזו. אמנות הקומיקס

צילום: עמית מנדלזון
צילום: עמית מנדלזון
צילום: עמית מנדלזון

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן