Skip to content

משמרת עמוסה: 3 חפצים נשלפו מ-3 ילדים שבלעו אותם בטעות

משמרת רגילה בהדסה הר הצופים הפכה לעמוסה כשזה אחר זה הגיעו 3 פעוטות, כולם בנים, ש"בלעו" בשוגג חפצים מסוכנים. החפצים - מטבע, קליפת פיסטוק וסוללת כפתור נשלפו מבלי שנגרם לזאטוטים נזק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משמרת רגילה שהחלה ביום שני השבוע בבית החולים הדסה הר הצופים שבירושלים, הסתיימה לאחר חילוץ 3 מקרי בליעת חפצים מסוכנים על ידי ילדים בני שנה עד ארבע. בהדסה מציינים כי בליעת חפצים מסוכנים המביאה למצוקה וקוצר נשימה קשה, הסתיימה למרבה המזל באיתור מהיר של החפצים ושל טיפול מידי בהתאם.
ד"ר יוגב דותן, מתמחה ברפואת ילדים, התחיל ב – 17:00 את המשמרת באופן מבטיח. לדידו הכל היה רגוע ודבר לא העיד על שלשה מקרים של בליעת חפצים מסכני חיים. הילד הראשון כבן שנתיים, הגיע בדחיפות עם הורים מבוהלים, נראה כמנסה להקיא שוב ושוב, אך ללא הצלחה.
ד"ר יוגב מתאר: "הפעוט הפעיל רפלקס הקאה ועוויתות אך מבלי להקיא. ברגע שהתחלתי את הבדיקה הוא הצליח להקיא עלי, אך רפלקס ההקאה לא נרגע. היה ברור שמשהו מפריע לילד וההורים לא ידעו לתאר מה התיישב בגופו".
במהלך סדרת בדיקות ובכללן בדיקת רנטגן הובהר ללא כל צל של ספק כי חפץ עגול ושטוח היה נעוץ בוושט של הפעוט. ד"ר מרדכי סליי, רופא גסטרו ילדים בכיר הוזעק בדחיפות למיון ילדים והחל בפעולות חילוץ מידיות של החפץ אשר עלול היה לגרום לסיבוכים ניכרים עד כדי התערבות ניתוחית ואף לסיכון חייו של הילד.
"היה ברור כי הילד במצוקה" אמר ד"ר סליי. "על מנת לבצע את הפרוצדורה, היה צורך להרדימו. החפץ גלש  לקיבה ומשם שלפנו אותו בזהירות רבה. אז התברר כי הפעוט בלע מטבע של עשר אגורות, כאשר אף אחד לא שם לב".

המטבע נעוץ בוושט הפעוט (צילום באדיבות דוברות הדסה הר הצופים)
המטבע נעוץ בוושט הפעוט (צילום באדיבות דוברות הדסה הר הצופים)

בעוד צוות הרפאים מטפלים בפעוט והמטבע, הובהל לחדר המיון תינוק בן כשנה, אשר נצפה ע"י אחותו הגדולה כאשר הוא בולע קליפה של פיסטוק חלבי. זו הזעיקה את האב והוא החיש אותו – גם הפעם – היישר לידיו של ד"ר יוגב.
יוגב: "הילד הזה הגיע עם התקפי שיעול שנשמעו בבירור לא שיעול רגיל, אלא כתוצאה מגורם זר. ביצענו ברוכונסקופיה – בדיקת דרכי נשימה באמצעות החדרת צינור, ראינו שהריאות נקיות, אך הקצה של הקליפה השבורה של פיסטוק ננעצו בדופן הושט ופצע אותו. הזעקנו ד"ר פרי מילמן, אף היא רופאה בכירה במערך הגסטרו ילדים של הדסה הר הצופים, והיא חילצה את הקליפה ללא פגע לאחר שזה הורדם כדי לעבור גסטרוסקופיה. "החשש במקרה כזה הוא מיצירת חור משמעותי בוושט – מצב מסוכן ביותר שהיה מביא לדליפת מזון לאזור החזה", הדגישה ד"ר מילמן, "הספקנו לתקן את הפציעה בוושט בזמן".

קליפת הפיסטוק שננעצה בוושט הילד (צילום באדיבות דוברות הדסה הר הצופים)
קליפת הפיסטוק שננעצה בוושט הילד (צילום באדיבות דוברות הדסה הר הצופים)

המקרה השלישי באותה המשמרת לא אחר לבוא. זמן קצר לאחר שני המקרים הראשונים הגיע ילד בן ארבע למיון, אשר בלע סוללת כפתור. המידות הקטנות של הסוללה, בסיוע החלקלקות של העצם הזר הזה – שיחקו לטובת הילד והסוללה התקדמה לכיוון היציאה הטבעית מקיבתו של הילד, זאת תחת מעקב הצוות אשר חשש מהרעלה מסוכנת אשר יכולה להיגרם כתוצאה מבליעתה. "היו לי הרבה משמרות מוזרות, אבל זו הייתה מיוחדת. מעבר לכך שמתי לב כי כל שלושת ה"בולענים" הקטנים היו בנים. כנראה שהם באמת שובבים או מאתגרים יותר", ציין בחיוך ד"ר יוגב.

פרופ' יעקב ברקון – מנהל מחלקת ילדים בהדסה הר הצופים סיכם את המשמרת ואמר: "מעבר לגאווה הברורה שלי בצוות המצוין של המיון, אנו חייבים להפציר בכולם, הרחיקו פעוטות ותינוקות מחפצים קטנים הניתנים לבליעה, זה מסוכן מאד. עוד יותר במקרים של תרופות הנמצאות בהישג ידם ללא השגחה, אירועים שקרו רבות בשנה האחרונה ונאלצנו לטפל בילדים מעורפלים עם השפעות לא נעימות ומסוכנות כתוצאה מכך. יותר מידי פעמים הסוף של אירועים כאלו הוא טראגי, ואיש אינו חפץ בכך. מניעה וזהירות יתרה היא הטיפול המוצלח ביותר."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן