Skip to content

שר החוץ הבריטי ג'ונסון: ההתנחלויות – מכשול לשלום

שר החוץ הבריטי לא הסתפק בפגישותיו המדיניות בירושלים. הוא סייר עם אנשי "שלום עכשיו" בשטח E-1 וקיבל מאנשי "שלום עכשיו" סקירה מקיפה על האופן בו מהוות ההתנחלויות מכשול להסכם עתידי בין ישראל והפלסטינים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אם נותר ספק בכך, שאפילו בריטניה הידידותית בראשות תרזה מיי מתנגדת למדיניות ההתנחלויות – הרי שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון, סילק סופית את הספק הזה. ג'ונסון – שהגיע לביקור מדיני בישראל – עשה דבר בלתי שיגרתי לחלוטין ובנוסף לפגישותיו המדיניות עם ראש הממשלה והנשיא, קיים הבוקר סיור עם תנועת "שלום עכשיו".

פגישת ראש הממשלה בנינמין נתניהו עם שר החוץ הבריטי, בוריס ג'ונסון בירושלים. (צילום: קובי גדעון/לע''מ)
פגישת ראש הממשלה בנינמין נתניהו עם שר החוץ הבריטי, בוריס ג'ונסון בירושלים. (צילום: קובי גדעון/לע''מ)

ג'ונסון סייר בשטח E-1 וקיבל מאנשי "שלום עכשיו" סקירה מקיפה על האופן בו מהוות ההתנחלויות מכשול להסכם עתידי בין ישראל והפלסטינים. הוא סייר בשטח המשקיף על אזור מעלה אדומים, שם התוודע מקרוב לאופן בו ישפיע סיפוח מעלה אדומים ו–E1 על יצירת רצף טריוטוריאלי של המדינה הפלסטינית בגדה המערבית ולסכנות שיווצרו לאור החיכוך בין אוכלוסיית המתנחלים לכפרים הפלסטינים באזור. בתום הסיור המשיך ג'ונסון לפגישות ברמאללה.

גם בפגישתו עם ראש הממשלה נתניהו לא הסתיר שר החוץ ג'ונסון את הסתייגותו ממדיניות ההתנחלויות. "ממשלת בריטניה, תרזה מיי, אני והממשלה כולה, כפי שאתה יודע, תומכים חזקים בישראל", אמר לנתניהו. "תמיכתנו איתנה ואנו רוצים לראות ישראל המתקיימת בשלום עם שכנותיה.

"אני מבקש להזכיר לך שמדיניות ממשלתנו היא פתרון שתי המדינות ואנו שואפים לתרום את תרומתנו הצנועה להגשמתו", המשיך ג'ונסון. "כמובן שאנו רוצים לסייע בהסרת המכשולים להסכם כזה. לישראל יש בראש ובראשונה זכות בלתי מעורערת לחיות בביטחון ואזרחי ישראל זכאים לחיות בביטחון מפני טרור. זוהי עדיפותנו הראשונה במעלה ואנו פועלים איתך, כפי שאתה יודע, בדרכים שונות כדי להבטיח את יציבות האזור כולו, ואנו חייבים כמובן לנסות להסיר מכשולים בפני שלום והתקדמות, כמו סוגיית ההתנחלויות, כפי שדנו בעבר".

ג'ונסון עם אנשי "שלום עכשיו", בסיור בשטח E-1 (צילום: שלום עכשיו)
ג'ונסון עם אנשי "שלום עכשיו", בסיור בשטח E-1 (צילום: שלום עכשיו)

ראש הממשלה נתניהו השיב לג'ונסון בטיעון הקבוע: "הסיבה שלא הצלחנו להשיג שלום במשך 100 שנה איננה ההתנחלויות, אלא הסירוב העיקש להכיר במדינת לאום לעם היהודי בגבול כלשהו. אני חושב שאם אתה רוצה לפתור בעיה, יש לרדת לשורש שלה, וזה משהו שאני מצפה לדון בו יחד איתך".

שר החוץ ג'ונסון נפגש גם עם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, אשר מסר לו הזמנה רשמית למשפחת המלוכה, לבקר בארץ, לקראת ציון 100 שנים ל"הצהרת בלפור".

עם הנשיא ריבלין בבית הנשיא: הזמנה למשפחת המלוכה (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
עם הנשיא ריבלין בבית הנשיא: הזמנה למשפחת המלוכה (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

גם בראיון שנתן לנדב אייל, בחדשות ערוץ 10, התבטא שר החוץ הבריטי בתקיפות נגד ההתנחלויות ואמר כי בבית הלבן שוררת חרדה מפני קצב ההתקדמות של ההתנחלויות בגדה המערבית. "אני חושב שהמסר הברור ביותר שאני ראיתי במסיבת העיתונאים של נתניהו וטראמפ, הוא שדווקא יש חרדה בבית הלבן, והייתה במשך הרבה זמן, מפני קצב ההתקדמות של התנחלויות לא חוקיות בגדה", אמר ג'ונסון. "הדאגה שלי היא פשוטה ביותר – שני הצדדים יצטרכו להגיע לעסקה למען ביטחון ישראל ואיכשהו זה יהיה חייב לכלול שיחה על השטחים האלה. לבסוף אם ישראל תמשיך ליצור מבנים חדשים באזורים האלו, אז יהיה קושי. אני לא חושב שזה דבר שנוי במחלוקת במיוחד, זו דעה מקובלת גם כאן בישראל".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן