Skip to content

אייזנקוט: "האיום התת קרקעי חמור ביותר, אבל לא איום קיומי"

"מאז הקמת הצבא לא הייתה התמודדות עם היקף תת קרקעי כפי שהתקיים במבצע צוק איתן. אין תקיפה של דיונות ומחסנים ריקים. כל טיל שאנחנו משגרים הוא למטרה ערכית – מטרת תת קרקע או מטרות יצור והתעצמות. מאז צוק איתן הותקפו מאות מטרות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"איום התת קרקע הוא איום חמור ביותר, אבל לא נכון להגדירו כאיום קיומי או אסטרטגי ולא נכון להלך אימים על עצמנו ועל התושבים שלנו".

כך אומר הרמטכ"ל , רב אלוף גדי אייזנקוט. הרמטכ"ל דיבר היום בוועדה לענייני ביקורת המדינה, שדנה בממצאי דו"ח מבקר המדינה בפרשת מנהרות הטרור מעזה.

"לא איום אסטרטגי". הרמטכל בוועדה לענייני ביקורת המדינה
"לא איום אסטרטגי". הרמטכל בוועדה לענייני ביקורת המדינה

"אני שמח על המפגש, ורואה חשיבות רבה בביקורת וכחלק מזה אני רואה גם את דו"ח המבקר הנוכחי", אמר הרמטכל. "תהליך הפקת הלקחים החל מיד עם סיום צוק איתן, תהליך עמוק שהפך לתכנית עבודה רחבה – והמלצות דו"ח המבקר הינם חלק בלתי נפרד מכך. מדובר בתכניות שמתבצעות כבר היום בשטח ולא במשהו עתידי".

הרמטכ"ל הוסיף ואמר: "מאז הקמת הצבא לא הייתה התמודדות עם היקף תת קרקעי כפי שהתקיים במבצע צוק איתן. זהו איום חמור מאוד, אבל לא צריך להפריז במילים ובכותרות כדי לתארו. יש עלינו הרבה מאוד איומים. כפי שלא ראיתי בטרור המתאבדים איום קיומי והשכלנו לגבש דפוס ולסכל את זה ולהסיר את האיום הזה לשנים, כך גם המנהרות איום חמור – אבל לא צריך להלך אימים. האיום הוא לא קיומי. אני מטיל ספק במושג אסטרטגי למרות שאני מבין את המשמעות של חדירה ליישוב ופיגוע הרג. זה יכול לעשות גם דרך הים או בחדירה קרקעית. המציאות ברצועת עזה נפיצה, אך יחד עם זאת יש מציאות ביטחונית טובה. אנחנו לא נותנים לשקט לאחז עיניים ואנחנו עירניים מאוד".

הרמטכ"ל התייחס גם למה שמכונה "התקפות הנדל"ן" שמבצע חיל האוויר, בתגובה על שיגור רקטות מן הרצועה – ואמר כי התקיפה מתבצעת נגד מטרות תת קרקעיות. "אין תקיפה של דיונות ומחסנים ריקים", אמר. "כל טיל שאנחנו משגרים הוא למטרה ערכית – מטרת תת קרקע או מטרות יצור והתעצמות. מאז צוק איתן הותקפו מאות מטרות".

ח"כ קארין אלהרר , יו"ר הוועדה לביקורת המדינה בדיון על צוק איתן, אמרה כי אחד הדברים הבולטים שקרו מאז מבצע צוק איתן ועדיין מתבצעים, היא העובדה שהצבא, בראשות הרמטכ"ל אייזנקוט כבר נמצא הרבה זמן בשלב יישום הלקחים ושיפור היכולות מול האיום בעזה גם ברמה המבצעית וגם ברמה האסטרטגית. "אין ספק שהצבא מנסה לתקן להשתפר. נכון, יש עוד דברים שעדיין צריך לוודא שהצבא מבצע ומיישם ובכך הדיון יעסוק היום, אבל אני חושבת שהעניין הכי חשוב, של קודם כל,  לקיחת אחריות על הכשלים, ואז ללכת ולנסות לתקן בלי פשרות, את הדבר הזה אני חושבת שהרמטכ"ל אייזנקוט כבר הוכיח שהוא בשלבי ביצוע והוא מפגין אומץ ומנהיגות שלצערי חסרים בדרגים אחרים שקשורים לדוח על צוק איתן".

גם מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא ציין לטובה את פועלו של הרמטכ"ל: "כאשר מבוקר מתקן ליקויים צריך לציין זאת בדו"ח, ואני רוצה לציין באופן מיוחד את פעולתו של הרמטכ"ל אייזנקוט שהתייחס לליקויים תוך כדי כתיבת הדוח".

 מבקר המדינה הודיע עוד כי הפרק הרביעי, החסוי בחלקו והעוסק בדין הבין לאומי, יוגש ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה בימים הקרובים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן