Skip to content

תערוכות חדשות: "ראי אדם אדמה" / "אין אדמה"

יונתן גולדמן מייצר יבשת חילופית הנבראת מן המים, בגלריה האוניברסיטאית לאמנות אוניברסיטת תל אביב ו-29 אמנים סיניים מוחים נגד התיעוש והעיור בצילומים ועבודות וידאו, במוזיאון הגיאולוגי ברמת השרון.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נושא הבעיות הגלובליות הסביבתיות מעסיק את עולם האמנות ברחבי העולם. האדמה שמסמלת את בסיסו של האדם, עליה הוא בונה את ביתו, בה הוא מגדל את גידוליו ועבורה הוא נלחם וצריך להגן, נעלמת או משנה ייעוד. ככל שהתיעוש המודרני מתפתח יותר, הנדידה לערים רבה יותר, השמירה על ערכי הטבע פוחתת לעומת הצורך האובססיבי להגן על הגבולות הטריטוראלים של האדמה הזו באמצעים מכלים. שתי תערוכות מעניינות העוסקות בנושא, במקריות לא מכוונת, נפתחו לאחרונה, שונות זו מזו אך מעלות נקודות משותפות למחשבה.

אין אדמה, תערוכת יחיד של יונתן גולדמן, העוסקת ברעיון בריאת יבשות כגרעין לעולם חדש ואלטרנטיבי לעולם הקיים שקיצו מגיע לאו דווקא כתוצאה של אסונות גרעיניים או אקולוגיים. המיצבים המוצגים בתערוכה משלבים טכניקות פיסול משולבות בחומרים ready made עם יציקות גבס וחומרים מן התעשייה לצד ציוד אלקטרוניקה ועץ. מעין "חיילי טרקוטה" העומדים למשמר להגן על העולם החלופי, גופם עשוי מארגזי תחמושת וראשם יצוק בסגנון פיסול קלאסי, הם משמשים כקישור בין העולם המציאותי לעולם החלופי. היבשת החלופית הנולדת באקווריום, נבראת ללא הגדרת גבולות מדינית או לאומית, ללא אדמה. גולדמן מסביר כי בשלוש השנים האחרונות, הרעיון העיקרי שהוביל את היצירה שלו ושהתניע את התהליכים בסטודיו, הוא סיפור שהמציא על מדען שמגדל מיני יבשות במעבדה שלו בתקווה שאותם ״עוברי״ יבשות/איים צפים, יוכלו לגדול ולשמש כבסיס לחיים חדשים, סוג של אלטרנטיבה למקום שעליו אנו חיים ומתנהלים, מקום בתולי וטהור שעליו נוכל להתחיל חיים מנקודה תבונתית גבוהה יותר, בתקווה ללמוד מטעויות העבר ולייצר משהו מאוזן יותר. על התהליך הטכני של "יצירת היבשות" מספר האמן כי זהו מיקס של חומרים בשכבות: קלקר, סיליקונים, שעווה ועוד חומרים. הוא מפסל אוביקטים מחימר, מתבנת אותם בגבס ומייצר אותם שוב מחומרים שיאפשרו לו לשים אותם בנוזל לזמן ממושך תוך כדי שהם יצופו וימשיכו לצוף.

"ההתחלה" מיצב, צילום: דור אבן חן

"מגיני הממלכה"

יונתן גולדמן יליד 1984, אמן רב תחומי, בוגר בית הספר לאמנות רב תחומית בשנקר (2012), חי ועובד בתל אביב. הציג תערוכות בארץ ובחו"ל.

נעילה: 16.6.17

יד מישל קיקואין, הגלריה האוניברסיטאית לאמנות, אוניברסיטת תל אביב הגלריה ממוקמת בחזית קמפוס האוניברסיטה, רח' חיים לבנון פינת רח' אלברט אינשטיין, תל אביב.

שעות פעילות הגלריה: שלישי – רביעי: 19:00-11:00, חמישי:  21:00-11:00, שישי: 14:00-10:00

ראי אדם אדמה, תערוכה קבוצתית חדשה (29 אמנים מסין) במוזיאון הגיאולוגי ברמת השרון, מציגה צילום סיני עכשווי עם הבולטים באמני הצילום, המיצג והוידיאו בסין. קירות המוזיאון נצבעו באדום, צבע הדגל הסיני, סין האדומה, אך גם סמל למזל טוב על פי האמונה הסינית. האוצרת רחל ששפורטה מסבירה כי כאוצרת המוזיאון, היא מחפשת נושאים הקשורים לגיאולוגיה ואמנות. לתערוכה זו בחרה שם הלקוח משורה בשיר של טשרניחובסקי "ראי אדמה כי היינו בזבזנים". אמנם השיר עוסק בקינה לאלו שנפלו בהגנה על המולדת, אך היא לוקחת את השם לכיוון המלחמה למען איכות הסביבה הגלובלית. התערוכה עוסקת בכאב של הרס הנוף והזיהום הסביבתי שנוצרו בסין בעקבות השינויים הדרמטיים של תיעוש ועיור ונטישת הכפרים והאדמה. האמנים המציגים בתערוכה מביעים את מחאתם לתהליכים הללו ודורשים יצירה מחודשת של האדמה. הצלמים והעבודות שנבחרו לתערוכה זו נעשו באוצרות משותפת עם חוקרת אמנות הצילום ד"ר שושן ברוש ויץ.

בתערוכה עבודות צילום אמנותי מבוים ו/או מטופל וכן אמנות וידאו מהשנים 2016-1974. בעבודות הוידאו ובצילום, חוקרים האמנים את יחסי האדם והאדמה כנוף תרבותי וכיקום פיזי ומטא-פיזי. הם נעצרים ובוחנים תמורות וניידות של אנשים. במסע החקירה הם פוקדים אתרי מורשת עתיקה בנהר הצהוב ובדרך המשי – ערש התרבות הסינית במשך אלפי שנים.

האמנים העכשוויים מתמודדים בדרכם עם הפילוסופיה הסינית שעל פיה האנושות משולבת ביקום ומגלים את הניגודיות: מהגרי עבודה בונים גורדי שחקים עבור תושבי העיר אך אינם מוצאים מחסה במגה הערים. גם הכורים ואוספי אבן הג'ייד מנוכרים לכור מחצבתם.

האמנים המשתתפים בתערוכה מחפשים דרכי ביטוי אישיות, יצירתיות, חוקרות, ואף מרדניות. הם אינם מייצגים את התמונה המלאה של עולם האמנות והצילום בסין ושל האקדמיות לאמנות בסין, אך אלו הן הרוחות הנושבות ונראות בקהילות אמנים נחשבות בבייג'ינג, בשאנגחאי ובמקומות נוספים. המשתתפים בתערוכה הם דור ראשון ושני של מייסדים כובשי דרך בסין, ובהקשר גלובלי, אלו הם אמנים מובילים המשתתפים גם בשכתוב מפת האמנות בעולם.

אוצרת ראשית: רחל ששפורטה. אוצרות אורחות: ד"ר שושן ברוש-ויץ (ישראל-סין) וג'אנג פאנג (סין).

עיצוב: דרור צונץ

המוזיאון הגיאולוגי, רח' הפלמ"ח 12, רמת השרון, טלפון: 03-5497185

שעות פתיחה: ימים א-ה 08:30 – 13:00 יום ד' 16:00- 18:00.

גלריה בית יד לבנים (בסמוך למוזיאון) : שעות פתיחה: ימים א,ב,ד,ה 10:00 – 19:00

יום ג 10:00 – 14:00 יום ו 10:00 – 12:00

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן