Skip to content

מברק ששלח הימלר למופתי הירושלמי התגלה בספריה הלאומית

"התנועה הנציונל-סוציואליסטית של גרמניה הגדולה חרטה על דגלה מראשית דרכה את מאבקה ביהדות העולם", כתב הימלר למופתי. "מסיבה זו היא עוקבת מקרוב אחר מאבקם של הערבים שוחרי החרות – ובמיוחד בפלסטינה – כנגד הפולשים היהודים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במברק שהתגלה בימים אלה בארכיוני הספרייה הלאומית, ומתוארך ככל הנראה לשנת 1943, מבטיח מפקד ה-ס.ס. היינריך הימלר לחאג' אמין אל חוסייני, המופתי הירושלמי, כי גרמניה הנאצית תעמוד לצד העם הפלסטיני במאבקו נגד הצהרת בלפור "האומללה". כך חושף היום חן מלול ממחלקת התוכן בספריה הלאומית, בבלוג הספריה הלאומית.

וזו לשון המברק:

"אל המופתי הגדול אמין אל חוסייני.

"התנועה הנציונל-סוציואליסטית של גרמניה הגדולה חרטה על דגלה מראשית דרכה את מאבקה ביהדות העולם.

"מסיבה זו היא עוקבת מקרוב אחר מאבקם של הערבים שוחרי החרות – ובמיוחד בפלסטינה – כנגד הפולשים היהודים.

אל-חוסייני בפגישה עם היטלר, נובמבר 1941. (צילום: ויקיפדיה. מתוך הארכיון הפדרלי של גרמניה)
אל-חוסייני בפגישה עם היטלר, נובמבר 1941. (צילום: ויקיפדיה. מתוך הארכיון הפדרלי של גרמניה)

"ההכרה המשותפת באויב, והמאבק המשותף נגדו הם שיוצרים את הבסיס האיתן בין גרמניה למוסלמים שוחרי החרות בכל העולם.

"ברוח זו, אני שמח לאחל לך ביום השנה להצהרת בלפור האומללה, איחולים חמים להמשך מאבקכם עד הניצחון הגדול".

המברק חתום ע"י "מפקד האס אס בכל הרייך, היינריך הימלר".

ההיסטוריונית ד"ר אסתר ובמן, חוקרת בכירה ממרכז דיין באוניברסיטת תל אביב, אומרת כי בסופו של דבר המופתי כשל בהשגת מרבית מטרותיו: גרמניה הנאצית לא הכריזה על תמיכתה ברעיון העצמאות הערבית והמנהיגות הנאצית ניצלה אותו כדי לממש את מטרותיה. גם ניסיונו להתסיס את ערביי המזרח התיכון נגד השלטונות הקולוניאליים במהלך מלחמת העולם השנייה לא צלחו. "ההישג המשמעותי היחיד שלו, היה הצלחתו למנוע מספר מקרים של יציאת יהודים לפלשתינה בזמן המלחמה".

המופתי הירושלים, חאג' אמין אל חוסייני, עמל כדי להשיג הצהרת תמיכה נאצית בעצמאות המדינות הערביות וכדי להשיג תמיכה בסילוק בריטניה וצרפת מהמזרח התיכון. מאבקו בציונות היה נדבך אחד במאבק בקולוניאליזם האירופאי, נדבך שעלה בקנה אחד עם האנטישמיות הארסית שלו, אותה עמל להפיץ בשנותיו בגרמניה באמצעות שידורי "רדיו ברלין" בערבית.

חאג' אמין אל-חוסייני והיינריך הימלר, 1943. (צילום: ויקיפדיה)
חאג' אמין אל-חוסייני והיינריך הימלר, 1943. (צילום: ויקיפדיה)

במסגרת המאבק בציונות, סימן המופתי את יום הצהרת בלפור כיום מחאה מרכזי בלוח השנה כיוון שהבין שרק בעזרת הכרה דיפלומטית ממעצמות העולם תוכל הציונות לממש את שאיפתה: הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. מתוך פחד עמוק שהשמדת היהודים המתנהלת תוביל את הנמלטים אל תחומי פלשתינה, ביקש המופתי להשיג מראשי המשטר הנאצי הבטחה ששום יהודי לא יישלח לשם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן