Skip to content

ברוב של 89 אחוז – אושרה החוקה החדשה בסוריה

העם הסורי אמר את דברו? החוקה החדשה, שאושררה ברוב עצום במשאל-עם, מסיימת את המונופול השלטוני של מפלגת הבעת' אך מפקידה סמכויות רבות בידיו של הנשיא. האופוזיציה הסורית והמערב מגנים בחריפות. שר החוץ הבריטי: "המשאל איננו מוליך איש שולל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

העם הסורי אמר את דברו? החוקה החדשה, שאושררה ברוב עצום במשאל-עם, מסיימת את המונופול השלטוני של מפלגת הבעת' אך מפקידה סמכויות רבות בידיו של הנשיא. האופוזיציה הסורית והמערב מגנים בחריפות. שר החוץ הבריטי: "המשאל איננו מוליך איש שולל"

מאת נועה גרבר

הנשיא בשאר אסד ואשתו אסמה מגיעים לקלפי, מוקדם יותר היום
הנשיא בשאר אסד ואשתו אסמה מגיעים לקלפי, מוקדם יותר היום

כלי התקשורת הסורים מדווחים היום (ב') כי במשאל העם שנערך אתמול בסוריה אושרה חוקת המדינה ברוב של 89 אחוז. כ-8.4 מיליון אזרחים סורים המהווים כ-57% מכלל הבוחרים הרשומים במדינה, השתתפו בו.

על פי טיוטת החוקה נקבע כי סוריה תפנה לבחירות כלליות רב-מפלגתיות בתוך שלושה חודשים. כמו כן נאמר בחוקה כי סוריה היא מדינה דמוקרטית. "הריבונות על סוריה שייכת לעם. הריבונות נסמכת על עיקרון שלטון העם ולמען העם"- כך על פי הסעיף הראשון בחוקה.

מהחוקה החדשה הושמט סעיף הקובע כי מלפגת הבעת', מפלגתו של אסד, היא "מנהיגת החברה והמדינה". בכך מגיע אל קיצו המונופול השלטוני של המפלגה במדינה, שהתקיים מאז ההפיכה הצבאית של 1963 שהעלתה את חאפז אסד, אביו של בשאר, לשלטון. החוקה החדשה מתבססת על "פלורליזם פוליטי", תוך איסור על כינון מפלגות פוליטיות דתיות. עם זאת, החוקה החדשה מעגנת בחוק סמכויות פוליטיות נרחבות לנשיא, שיהיה אמון על מינוי ראש הממשלה ועל הרכבת הממשלה וכן מעניקה לו סמכות וטו בענייני חקיקה ואף יכולת לשנות את החוקה.

בנוסף, קובעת החוקה כי הנשיא יכול להיבחר לשתי קדנציות של עד שבע שנים, אולם סעיף זה ייכנס לתוקף רק בבחירות הבאות לנשיאות, שצפויות להתרחש רק ב-2014. המשמעות המעשית של סעיף זה היא כי אסד יכול להיוותר בשלטון ל-16 שנים נוספות. הטלוויזיה הסורית מביעה תמיכה באסד ומשדרת קולות המברכים על תוצאות משאל-העם.

שר החוץ הבריטי וויליאם הייג
פעולה שהמערב לא יוכל לסבול. שר החוץ הבריטי וויליאם הייג

למותר לציין כי האופוזיציה מגנה את משאל-העם בטענה כי מדובר במראית עין של רפורמות למען המשך ההרג. גם המערב מגנה את משאל העם בחריפות. שר החוץ הבריטי, ווילאם הייג, אמר היום בבריסל כי "משאל העם איננו מוליך אף אחד שולל. פתיחת הקלפיות תוך כדי המשך הירי על אזרחים, זו פעולה שהמערב לא יוכל לסבול".

כך גם ראש ממשלת קטר, שייח' חאמד בן ג'אסם השני, הביע תמיכה פומבית באופוזיציה הסורית ואמר היום כי יש לחמש את הכוחות הלוחמים במשטר. "עלינו לעשות כל מה שביכולתנו על מנת לסייע להם להגן על עצמם. משך חודשים הייתה ההתנגדות למשטר אסד לא-אלימה ורק המשטר אחראי להתדרדרות לאלימות."

בתוך כך, נמשך ההרג בסוריה. על פי דיווחים שונים, ההפגזות על רבעים שונים של העיר חומס ממשיכים במרץ. כמו כן דווחו הפגזות על העיר אידליבּ שבצפון המדינה ועל הבירה דמשק. בעיר דיר א-זור, במזרח המדינה, דווחו התנגשויות אלימות בין אנשי האופוזיציה לאנשי המשטר. מהבוקר ועד לשעה זו, דווח כי נהרגו 128 בני אדם ברחבי המדינה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן