Skip to content

הרב מלמד בכנס ירושלים: "הרמטכ"ל הוא לא איש מוסר ולא איש חינוך"

רבה של ההתנחלות הר ברכה ושל ישיבת ההסדר בה, הרב מלמד, מתנגד מאוד לגישה החרדית של השתמטות גורפת משירות צבאי. למרות זאת, בכנס שנערך היום, הוא יצא למתקפה שמחדדת את הקרע. הרב הצבאי הראשי לא יכול היה להישאר אדיש לדברים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רבה של ההתנחלות הר ברכה ושל ישיבת ההסדר בה, הרב מלמד, מתנגד מאוד לגישה החרדית של השתמטות גורפת משירות צבאי. למרות זאת, בכנס שנערך היום, הוא יצא למתקפה שמחדדת את הקרע. הרב הצבאי הראשי לא יכול היה להישאר אדיש לדברים

מאת טובה אבן חן

דת או צבא. כך אפשר לכנות את הפולמוס שהתעורר, ולא בפעם הראשונה, בין הרב אליעזר מלמד, המזוהה עם הציבור החרדי-לאומי, לבין הרב הצבאי הראשי, תת אלוף רפי פרץ. הדברים הושמעו היום ב"כנס ירושלים" של העיתון "בשבע", בו השתתפו השניים.

קשה להתווכח עם העמדה החרדית. הרב מלמד (צילום: ויקימדיה)
קשה להתווכח עם העמדה החרדית. הרב מלמד (צילום: ויקימדיה)

הרב מלמד, רבה של ההתנחלות הר ברכה ושל ישיבת ההסדר בה, ניצל את הדיון הציבורי בעניין ביטול חוק טל כדי לבסס את עמדותיו. לדבריו, "קשה להתווכח עם העמדה החרדית, כאשר לפעמים חייל צריך לשבת בכלא כדי לשמור את ההלכה".

הרב מלמד, רבה של ההתנחלות הר ברכה ושל ישיבת ההסדר בה, מתנגד מאוד לגישה החרדית של השתמטות גורפת משירות צבאי. למרות זאת, בכנס היום, הוא יצא למתקפה, שמחדדת את הקרע שהוא ועוד רבנים בציונות הדתית תורנית, כדוגמת הרב אליקים לבנון, מובילים.

באשר לעמדתו ההלכתית של הרב מלמד לגבי נשים, יש להבהיר כי דעתו, כפי שהובעה לפני חודשים ספורים, היא ש"כיוון שמקובל על רובם המכריע של הפוסקים, שאסור לגבר לשמוע הופעה חיה של אישה, ואין זה מנהג חסידות אלא דין גמור, נכון שייצא מהאירוע ולא משנה איזה עונש ישיתו עליו". הרב מלמד, בניגוד למה שמצטייר בציבור, מביא עמדה מורכבת ומרוככת, בניגוד לעמדת הרב אליקים לבנון, שאמר כי על חייל דתי לסרב פקודה בקשר לשירת נשים, גם אם יועמד בפני כיתת יורים.

הצבא רק משתפר. הרב הצבאי הראשי פרץ (צילום: ויקימדיה)
הצבא רק משתפר. הרב הצבאי הראשי רפי פרץ (צילום: ויקימדיה)

מעניינת במיוחד גישתו לחיילים בצבא קבע: "משרתי קבע, שמפקדיהם נוהגים בעריצות ואינם מסכימים לשחרר אותם משמיעת זמרת, ויש חשש שאם ייצאו בניגוד לפקודות יאבדו את פרנסתם, רשאים לסמוך על דעת המקילים באופן שלא יתכוונו ליהנות מהשירה, ולא יסתכלו בזמרת. וכן רשאים לנהוג מפקדים שצריכים להיות עם חייליהם במסדר, ואין מי שיחליף אותם בתפקיד זה, שיכולים לסמוך על דעת המקילים בתנאים האמורים".

אבל, בהתחשב באווירה הציבורית שנוצרה בשבועות האחרונים בוחר הרב מלמד, כאמור, להתגייס לטובת העמדה החרדית ולהסתכן כי יתפרש כחרדי גמור באוזני שומעיו. עוד אמר: "הרמטכ"ל הוא לא איש מוסר ולא איש חינוך. הוא צריך להתעסק במקצוע שלו ולא בהדרת נשים. לא צריך להרוס את צה"ל… הצבא לא מבין את תפקידו כצבא ההגנה לישראל. זה תפקידו היחידי!"

הרבצ"ר, הרב רפי פרץ, שהיה רבה של המכינה בעלי, אהוד על כל שדרות הצבא וידוע במתינותו, לא יכול היה להישאר אדיש לדברים. באשר להדחת הצוערים מבה"ד אחד אמר, כי לא נכון היה מצד הצוערים לסרב לשוב לטקס, אף על פי שייתכן שמותר היה להם לא להשתתף באירוע שיש בו שירת נשים, בהתאם למצפונם.

לגבי תפקיד הצבא אמר: "ייחודו של צה"ל היא בכך, שמאז ומעולם ראה במפקדיו דמויות חינוכיות", תפקיד הרמטכ"ל הוא לעסוק גם בסוגיות ערכיות, כחלק בלתי נפרד מן העשייה הצבאית. עוד הביע הרב פרץ את משאלתו האישית ואמר כי עדיף היה לו אחוזי החיילים הדתיים הקרביים היה הולם את כמות הדתיים באוכלוסייה, "אבוי לנו אם הצבא הזה לא יהיה צבא העם, אלא 'צבא של'. כידוע, אחוז המתגייסים הקרביים הדתיים כיום הוא גדול מאוד".

על גיוס חרדים לצה"ל הבהיר: תנאי השירות הרוחניים של החיילים הדתיים והחרדים טובים מאוד, והצבא רק משתפר בעניין זה. בצהרים התראיין בגלי צה"ל ואמר, כי "צה"ל פתוח לכולם – גם לחרדים. עושים מאמץ לקבל את החרדים באופן הכי ראוי והכי מתאים להם". הרבצ"ר אמר עוד בתחנה הצבאית, כי צה"ל מבצע כל מטלה שתוטל עליו ואם יהיה גיוס המוני של חרדים, הוא יעשה הכול כדי למלא את צרכיהם.

במהלך דבריו בכנס הוא גם מחה נמרצות נגד קריאות לסרבנות מכל חלקי הקשת הפוליטית: "הרבה מאוד חיילים שומרים עלינו, למרות שהם לא מאמינים ב'גרם' שצריך להיות במקומות שנמצאים בהם, והם עושים זאת במסירות ואהבה."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן