Skip to content

שני אדונים בשלג – שירים מתוך הגטו

בערב יום השואה פותח מועדון הבארבי את שעריו למופע חינמי וחד-פעמי של להקת הרוק "אל המשורר" בהופעה עם שירי האלבום "שני אדונים בשלג", משירי ולדיסלב שלנגל מגטו ורשה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ולדיסלב שלנגל היה המשורר הפופולרי ביותר בגטו ורשה. שיריו שנכתבו במחתרת עברו מיד ליד, מבונקר לבונקר והיטיבו לבטא את היעדר הצדק, ההפקרות האנושית וחוסר האונים של האדם הפשוט שאיבד את הכל – משפחה, חברים, מנהיגים, תרבות ואמונות.

שלנגל, כמו מאות אלפי יהודי ורשה עימם חלק גורל משותף ולהם כתב את שיריו, נספה בגטו. השירים, שהסתיר בתוך רגל של שולחן, שרדו ונתגלו לאחר המלחמה. בתאריך 8 במאי 1943 במהלך מרד גטו ורשה גילו הגרמנים את מחבואו של שלנגל, בבונקר של שמעון כץ ברחוב שווינטוירסקה 36. הוא נרצח יחד עם אשתו ששמה אינו ידוע, וכמאה ושישים יהודים נוספים שהסתתרו באותו בונקר. בן 31 היה במותו.

להקת הרוק "אל המשורר", בה חברים בעז אלברט, חי שושן, טל גולדברג ואורי מייזלמן, כולם עוסקים בחינוך, בין היתר במסגרת תנועת "דרור ישראל", הוקמה לפני שבע שנים עם הוצאת אלבומה הראשון: "חיים נחמן ביאליק" (נענעדיסק 2010). בשנה האחרונה ביצעו חברי הלהקה תחקיר מקיף אחר שלנגל ושיריו, שכלל בין היתר ביקור בארכיונים וספריות ברחבי פולין. בסוף התחקיר, התיישבו חברי הלהקה לתרגם ולהלחין את שיריו של שלנגל יותר מ-70 שנים לאחר שנכתבו.

שני אדונים בשלג
שני אדונים בשלג

הלחנים והביצועים של השירים, ממש כמו מילותיו הסוערות של שלנגל עצמו, חורגים מהתפיסה המוכרת של "שירי שואה" מתוך מטרה לחבר את הטקסטים הישנים לכאן ולעכשיו.

האלבום "שני אדונים בשלג" יצא לאור במארז מהודר של ספר ודיסק, בהוצאה עצמית ובתמיכת המועצה לתרבות ולאמנות של מפעל הפיס, הקרן לעידוד היצירה של אקו"ם ו-424 תומכי הדסטארט. ניתן לרכוש אותו בכל חנויות הספרים, המוזיקה ובאתר האינטרנט של "אל המשורר".

כל הפרטים הזמנים וההכוונה:מועדון הבארבי, דרך קיבוץ גלויות 52, ת"א, ערב יום השואה, 23/4/2017 בשעה 21:30 הכניסה חופשית על בסיס מקום פנוי (כאלף איש)

איוונט בפייסבוק: https://www.facebook.com/events/429818660693233/

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן