Skip to content

משבר התאגיד – מועצת העיתונות: "הצעות החוק מדיפות ריח עז של חקיקה אישית הכוללת עריפת ראשים"

מועצת העיתונות מתנגדת בחריפות להצעת התיקון לחוק תאגיד השידור הציבורי עליו סכמו נתניהו וכחלון. "הצעות החוק מדיפות ריח עז של חקיקה אישית הכוללת עריפת ראשים, המיועדת לפגוע במנהלי תאגיד השידור הציבורי", אומרת המועצה. "מטרתו אחת: לפגוע באופן פרסונלי בחברי מועצת תאגיד השידור, במנכ"ל ובמנהל חטיבת החדשות, שמונו כדין", אומרים במכון הישראלי לדמוקרטיה. ההסתדרות מאיימת בשביתה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מועצת העיתונות תוקפת את התיקון לחוק התאגיד בעקבות הסכם בין נתניהו לכחלון
מועצת העיתונות תוקפת את התיקון לחוק התאגיד בעקבות הסכם בין נתניהו לכחלון

בתום ישיבת המליאה שנערכה אמש (ראשון) פרסמה, מועצת העיתונות בישראל את התייחסותה המגנה בחריפות את התיקונים לחוק השידור הציבורי, שאחד מהם אושר אתמול בממשלה ובוועדת השרים לענייני חקיקה.
"הצעות החוק שמקדמת הממשלה פוגעות באופן חמור בשידור הציבורי ובכלל עיתונאיו. מדובר במהלך חסר כל הצדקה או נימוק הגיוני, שיחליש בוודאות את המערכת העיתונאית של השידור הציבורי, יכניס אותה לתקופה של חוסר יציבות ויפגע בשירות העיתונאי שיקבל הציבור", סיכמה המועצה.

המועצה התייחסה ללחציו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר בחקיקה את אלו שהוא רואה כבלתי מתאימים לדעותיו וקבעה כי "הצעות החוק מדיפות ריח עז של חקיקה אישית הכוללת עריפת ראשים, המיועדת לפגוע במנהלי תאגיד השידור הציבורי, לפטר את מנהל החדשות שמונה כדין, והיא עתידה ליצור אפקט מצנן על כל עיתונאי בשידור הציבורי ומנהל שיהיה אחראי על שידורי החדשות והאקטואליה".
לסיכום דורשת המועצה מהממשלה וחברי הכנסת לאפשר את תחילת שידורי התאגיד בסוף החוש הזה ולמנוע את פיצול התאגיד כפי שסוכם בין נתניהו לשר האוצר משה כחלון.

"מועצת העיתונות דורשת מחברי הכנסת להתנגד להצעות החוק ההרסניות הללו, למנוע את פיצול תאגיד השידור הציבורי ולאפשר לו להתחיל לשדר כחוק ב-30 באפריל. בד בבד, קוראת מועצת העיתונות לקלוט כמה שיותר מעיתונאי רשות השידור והטלוויזיה החינוכית בתאגיד השידור הציבורי. שידור ציבורי ללא חדשות איננו שידור ציבורי ראוי", נמסר מהמועצה.

המכון הישראלי לדמוקרטיה: מטרת התיקון היא לפגוע באופן פרסונלי בחברי מועצת תאגיד השידור, במנכ"ל ובמנהל חטיבת החדשות, שמונו כדין

במכון הישראלי לדמוקרטיה פרסמו הבוקר הודעת גינוי, אף היא חריפה, כנגד התיקונים בחוק התאגיד. "ההסדר החדש הוא תמונת מראה למבנה תאגיד השידור, ומטרתו אחת: לפגוע באופן פרסונלי בחברי מועצת תאגיד השידור, במנכ"ל ובמנהל חטיבת החדשות, שמונו כדין", אומרים במועצה. "המבנה הארגוני החדש, של תאומים סיאמיים מופרדים אך מחוברים, אינו ישים וייצור בעיות בירוקרטיות ותפקודיות בשני התאגידים, תוך בזבוז כספי ציבור", טוענת ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, מנהלת התכנית לרפורמות במדיה, במכון הישראלי לדמוקרטיה. " אישור המתווה החדש יקבע אובדן של הזדמנות היסטורית ליצור שידור ציבורי עצמאי ואיכותי. כל ישראלי מבין שגוף החדשות ה"זמני" שיוקם ילווה אותנו לעוד תקופה ארוכה ולכן יש להבטיח שגם בתקופת הביניים תתקיים הפרדה מבנית מלאה בין הדרג העיתונאי- מקצועי לדרג הפוליטי", מסכם יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה.

ניסנקורן מאיים בשביתה החל ממחר

על רקע משבר עובדי רשות השידור ותאגיד השידור הציבורי, הזהיר אתמול  יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן מפני השבתת המשק כולו החל ממחר – יום שלישי. ניסנקורן צפוי להפעיל את סכסוך העבודה שהכריז בכל המגזר הציבורי בתחילת חודש אפריל. בין מקומות העבודה שעליהם חל הסכסוך, נמנים כלל המעסיקים במגזר הציבורי ובכלל זה גם בחברות ממשלתיות.
חברת הכנסת שלי יחמוביץ' הגיבה לכך הבוקר ואמרה כי השביתה הנה שביתה פוליטית שמגיעה על רק הבחירות להסתדרות ולא היתה יוצאת לפועל לולא התמודדותה לראשות ההסתדרות. "צריך לזכור שניסנקורן החליט כעת להכריז על שביתה כנגד הצעת חוק שהוא עצמו חתום עליה", אמרה יחימוביץ'.

אתמול אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת החוק לדחיית שידורי תאגיד השידור הציבורי בשבועיים. הצעת החוק תעבור השבוע בתוך יומיים הליך חקיקה מזורז ב-3 קריאות בכנסת. מחר (שלישי) בבוקר תתבקש מליאת הכנסת לאשר את הצעת החוק בקריאה הראשונה. לאחר האישור היא תועבר לוועדת הכנסת שתקים ועדה מיוחדת בראשות יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (ליכוד) שתתבקש לאשר החוק כבר ביום ג', ואילו המליאה תתבקש לאשר את הדחייה ביום רביעי הקרוב – 4 ימים לפני תחילת שידורי התאגיד לפי החוק הקיים. בשל קוצר הזמן משרד המשפטים יפעיל נוהל מזורז לפרסומו של החוק ברשומות לפני ה-30 באפריל 2017. כמו כן מתכננים בקואליציה להקים ועדה מיוחדת לחקיקת חוקי התאגיד. מדובר בוועדה חדשה שתהיה משותפת לועדת הכנסת ולוועדת הכלכלה.

לפני כשבועיים הפיץ משרד התקשורת את תזכיר החוק להקמת תאגיד החדשות החדש – שיחליף למעשה את שידורי החדשות של תאגיד השידור "כאן", שאמור לעלות לשידור בסוף החודש. "תחום החדשות יימחק מתפקידי תאגיד השידור הישראלי, ותבוטל חטיבת החדשות בתאגיד השידור הישראלי", נכתב בתזכיר. בשל הרצון בפיקוח, נתניהו מעוניין להוציא את שידורי החדשות מהתאגיד – מלבד שידורי החדשות בערבית. עם זאת, לפי התזכיר, העובדים שכבר נקלטו בתאגיד לא יפוטרו אם יסכימו לתנאים של גוף החדשות – שאמורים להיות זהים לאלו של התאגיד.
לפי הצעת משרד התקשורת, "יועברו, בכפוף להסכמתם, עובדי חטיבת החדשות בתאגיד השידור הישראלי, לתאגיד החדשות הציבורי שיוקם, באותם תנאי שכר וחוזי העסקה ובאותם תפקידים, והמנהל הזמני לא יבצע כל שינוי בתנאים ובתפקידים של עובדים אלה". בנוסף, החוק אוסר על פיטורים בחודשים הראשונים. כמו כן, החוק כולל סעיף ספציפי שמדיח את ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות של התאגיד. "עובד עובר ישובץ באותו תפקיד אליו שובץ בתאגיד השידור הישראלי, למעט מנהל חטיבת החדשות", נכתב. תנאי הסף למנהל החדשות אינו דורש ניסיון עיתונאי – וניתן להסתפק ברקע ניהול".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן