Skip to content

"תברח": תפירה אינטליגנטית בין אימה לקומדיה

הסרט מאזן בין בידור לסאטירה חכמה אשר מפחידה עד אימה ומשעשעת כאחד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"תברח" הוא סרט הבכורה של ג'ורדן פייל – קומיקאי מוכר, שמצד אחד יודע להיות יצירתי ומלא דימיון, ומצד אחר לספק פרשנות חברתית על יחסי הגזע בארצות הברית כיום, כלומר מספק לצופים חומר למחשבה מעבר לסיפור המרתק. הסרט מאזן באופן חכם בין בידור לסאטירה חכמה אשר מפחידה עד אימה ומשעשעת כאחד.

"תברח": דניאל קלויה לא יודע לתוך מה הוא נכנס…

כבר בסצינת הפתיחה, ניכר כי "תברח" נועד להיות יותר נשכני ועוקצני מאשר להיות סרט אימה נטו, אבל פייל (שגם כתב את התסריט) מבטיח שהוא יודע מה שהוא עושה, ולו בשל ההומור שמתגלגל ברקע לאורך הסיפור. המחצית הראשונה של הסרט יוצרת תחושה מוזרה ומרגיעה, שמזכירה את הסדרה "אזור הדמדומים". הקצב של סצינות אלה בסרט "תברח" עשויות להיות מעט ארוכות, לפחות עד שהמתווה הכללי של הסיפור מתחיל בפועל. עם זאת, סצינות הפתיחה עושות עבודה טובה בעת שדמותו של כריס (דניאל קלויה, "סיקאריו") מכירה את קרובי משפחתה של בת זוגו, רוז (אליסון וויליאמס, "בנות"), ולצופים נוצרת תחושה כי משהו פה לא ממש מסתדר. התסריט אשר מסתמך על כמה קלישאות אימה / מן המותחן קלאסי, אורזות פיתולים שמפתיעים גם את הצופים המנוסים.

קלויה הוא עמוד השידרה של הסרט "תברח", דמות של אדם משכמו ומעלה אשר נזרק למצבים לא נוחים. באמצעות תגובותיו, הצופים למדים על מה שקורה סביבו, וקל להזדהות איתו. דמותו נמצאת איפשהו בין סף הפרנויה לבין כזו הדואגת באופן לגיטימי, ומאפשרת לקהל להאמין למצוקתה. דמותה של רוז היא בעצם זרז עלילתי מאשר גיבורה עם אופי מסקרן, אבל לוויליאמס יש גם התפתחות מעניינת בדמות שמוכיחה גם פנים רבות. כריס ורוז הם זוג נחמד והכימיה ביניהם באמת משכנעת.

למרות שמסתמן כי "תברח" הוא סרט שעלול ליצור קיטוב בחברה האמריקנית, לבמאי מגיע קרדיט על טיפול בחן בכל הקשור למרכיבים גזעניים ברורים של הסרט, באופן שאינו כבד, והסיפור מתואר בכנות משכנעת. זוהי ללא ספק נקודת מבט ייחודית לסרט אימה מיינסטרים, אבל הוא נשאר נגיש גם לצופים מזדמנים שמחפשים להצטרך לחוויה הקולנועית (ולאו דווקא אלו החובבים אימה). פיל מצליח לקחת משהו שעשוי להיות מפחיד ומתייג אותו תחת תרחיש מטורף, אם כי לא ממש מציאותי. אמנם ההומור והרקע לסיפור לא יכולים להתאים לכולם, אבל פיל עושה זאת במיומנות ונראה כי קריירת הבימוי שלו רק מתחילה.

בסופו של דבר, "תברח" הוא מותחן מהנה ומרתק, לא מושלם, אבל בהחלט אפשר להמליצו. קצב הסרט אינו אחיד כמו סרטי האימה שיוצאים כיום (במיוחד לקראת הסוף), אך מגרעות אלה אינן עוצמתיות מספיק כדי לבטל את איכותיו. בתפירה אינטליגנטית בין אימה לקומדיה, "תברח" הוא בידור קולנועי, החושף רעיון מקורי, משעשע ומסתורי מתחילתו ועד לסופו. אכן, שווה את מחיר כרטיס הקולנוע.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן