Skip to content

מסתמן ש-2016 הייתה שנת היהלומים הצבעוניים

היהלום הסגול Argyle Violet הוא יחסית קטן, אבל למרות שכמו כל שאר היהלומים גם הוא נוצר במעבה האדמה במשך מיליוני שנים – צבעו הסגול כה נדיר עד שהוא קיבל סיווג נפרד משלו: Fancy Deep Grayish Blueish Violet. היהלום האובלי הסגול, במשקל 2.83 קראט, מוצג כחלק מתערוכת יהלומים במוזיאון להיסטוריה של הטבע במחוז לוס אנג'לס בארצות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היהלום הסגול Argyle Violet הוא יחסית קטן, אבל למרות שכמו כל שאר היהלומים גם הוא נוצר במעבה האדמה במשך מיליוני שנים – צבעו הסגול כה נדיר עד שהוא קיבל סיווג נפרד משלו: Fancy Deep Grayish Blueish Violet.

היהלום האובלי הסגול, במשקל 2.83 קראט, מוצג כחלק מתערוכת יהלומים במוזיאון להיסטוריה של הטבע במחוז לוס אנג'לס בארצות הברית. לצדו נמצאים עוד כמה וכמה מהיהלומים הצבעוניים הנדירים והיקרים ביותר בעולם, כגון היהלום הכחול Oppenheimer Blue שכבר נמכר במכירה פומבית בסכום שערורייתי כמעט של 57.7 מיליון דולר, בחודש מאי של 2016.

סכום זה עקף את היהלום הכחול היקר ביותר דאז, Blue Moon of Josephine, במשקל 12 קראט, שנמכר ב-2015 בסכום של 48 מיליון דולר. יהלומים צבעוניים נוספים נמכרו בסכומים של בין 2 מיליון דולר (Fancy Light Blue) ל-31 מיליון דולר (Fancy Vivid Pink). מומחים בתחום כבר מיהרו להכריז ששנה כמו 2016 כנראה לא תחזור על עצמה בתחום היהלומנות – בטח ובטח כשמדובר ביהלומים צבעוניים.

מכרה היהלומים ארגייל, ביתו של יהלום Argyle Violet בצפון מערב אוסטרליה, הוא אחד מן המכרות הבודדים בעולם שמפיקים כמעט אך ורק יהלומים סגולים, ורודים ואדומים. המכרה עתיד להיסגר בשנת 2020, לכן היהלומים המופקים ממנו הופכים לנדירים יותר ויותר עם התקרבות מועד הסגירה.

בניגוד ליהלומים לבנים, ששולטים בכיפה בדרך כלל, יהלומים צבעוניים נוצרים ב-12 צבעים עיקריים כאשר הם נמצאים בסמיכות ליסודות נוספים שהרעיפו עליהם מצבעם. יהלומים כחולים נוצרים כאשר הם נמצאים בקרבת היסוד בור; יהלומים סגולים נוצרים על ידי מימן ויהלומים צהובים או כתומים נוצרים על ידי חנקן. צבעים נוספים, כגון יהלומים ירוקים, נוצרים על ידי קרינה רדיואקטיבית בבטן האדמה, ואילו יהלומים אדומים, ורודים וחומים נוצרים מלחץ גדול הפועל עליהם בעת היווצרם. מכיוון שהם נדירים יותר, כך גם עולה מחירם שנקבע בהתאם לאמות מידה ייחודיות להם.

ליהלומים יש ערך רגשי ואסתטי עבור כל אחד ואחת, וכמובן גם פרמטרים מדעיים יותר כגון צבע, ניקיון, חיתוך וכן הלאה. אל.ג'יי ווסט (L. J. West), בעליה של חברת יהלומים אמריקאית באותו שם, הוא גם מבעליהם של כאלפיים יהלומים צבעוניים, רובם בצבע ורוד. למרות שיש מעטפת רבה של סודיות סביב רוכשי היהלומים ומחיריהם, החברה של ווסט הודתה בפה מלא ב-2002 שהשחקנית האלי ברי ענדה אחת מטבעות היהלומים שלהם, Pumpkin Diamond, במשקל 5.54 קראט ובצבע כתום.

כאשר השחקנית הילדה שירלי טמפל קיבלה מאביה טבעת יהלומים כחולים בשווי 7,000 דולר ב-1940, היא נצרה את המתנה כל ימי חייה. כאשר התכשיט היוקרתי הגיע לבסוף לבית המכירות סות'ביז בניו יורק, המומחים העריכו את שוויו ב-25 עד 35 מיליון דולר. בסופו של דבר התכשיט נמכר "רק" ב-22 מיליון דולר, כנראה מכיוון שמעמדה של השחקנית-הילדה כבר נשחק עם השנים; עדות לכוחם של הרגש והאינטואיציה בתחום שנחשב לעתים רבות כה תעשייתי, שגובל לעתים גם בנושאים פחות אהובים (יהלומי דמים באפריקה, אם להזכיר אחד מהם).

ומה הלאה? היהלומים הצבעוניים כנראה ימשיכו לכבוש את העולם, בעיקר בשל היותם חיה נדירה שלא רואים כל יום. ווסט אומר שהשוק חזק במזרח התיכון, בעוד סין ממשיכה לגדול, אבל ארצות הברית עדיין מהווה את השוק החזק ביותר. כיום ניתן ליצור גם יהלומים מלאכותיים בצבעים שונים, שלא נופלים באיכותם וביוקרתם מאחיהם הטבעיים שנוצרים במעבה האדמה. בכל מקרה, אין ספק שעוד נשמע רבות על מעלליהם של היהלומים הצבעוניים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן