Skip to content

אירוויזיון – שידורי הברבור

תחרות הזמר של איגוד השידור האירופאי לשנת 2017, ישראל, רשות השידור והעולם, הרקוויאם. ליווה, צפה, בהה וחופר לעומק – יובל אראל.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
סלבדור סורבאל, הזוכה. צילומסך מהשידור
סלבדור סורבאל, הזוכה. צילומסך מהשידור

הרגעים האחרונים של התחרות, שלב ההצבעה, רגעים ספורים לפני שקלול הצבעת הצופים אל מול הצבעת נציגי המדינות המשתתפות, רקוויאם אמיתי, כאשר השדר הפופולרי עופר נחשון שמסר את החלטות הצוות הישראלי בדבר חלוקת הדוז פואה הודיע למאתיים מיליון הצופים ברחבי העולם כי במהלך 44 השנים האחרונות מאז שהצטרפה לתחרות זכתה ישראל שלוש פעמים במקום הראשון עם השירים "אבניבי", "הללויה" ו"דיוה". כך נחשון במילות הסיום – "אבל הלילה הוא הלילה האחרון שלנו, בקרוב רשות השידור תסיים את שידורה לתמיד. בשמנו כאן, ברשות השידור, אני מבקש לומר תודה לאירופה על כל הרגעים היפים, אנשי רשות השידור אומרים תודה לאירוויזיון ונפרדים, אני מקווה שניפגש שוב בשנה הבאה, בפלטפורמה אחרת".

אימרי זיו, נציג ישראל בתחרות. צילומסך מהשידור
אימרי זיו, נציג ישראל בתחרות. צילומסך מהשידור

רגעים ספורים לאחר שתמה התחרות והוכתר המנצח סלוודור סובראל מפורטוגל ששר את השיר "Amar pelos dois " עמישראל קיבל את הכאפה האחרונה שלו במערכת היחסים בינו לבין רשות השידור כאשר מעל המרקע הופיעה שקופית ובה המילים – "שידורינו הסתיימו 1968-2017 הערוץ הראשון".

כך עם תום עידן אחד וסקרנות לקראת העידן החדש (גילוי נאות, כמה מידידי כבר מצאו לעצמם תקנים ומשרות בתאגיד השידור החדש "כאן" בתחום תוכניות המוסיקה, הזדמנות לאחל להם בהצלחה) הלכנו לישון אמש עם הזכרונות והצלילים.

את אימרי זיו פגשתי לפני כחודש וחצי כאשר משלחת הכוללת עשרים ושמונה מהמשתתפים בתחרות האירוויזיון לשנת 2017 הגיעו לישראל כדי ליטול חלק באירועי Israel Calling 2017 מעין מסיבה, מפגש חברי לקראת התחרות עצמה, ביקור בישראל במסגרתו מעבר למסיבות ליליות וריקודי הבה נגילה או נטיעת עצים ביער כלשהו ליד ירושלים הגישו המתחרים מיני אירוויזיון בפני קהל מאות מתוך אלפי מעריצי האירוויזיון בישראל, באופן אישי ובלתי אמצעי ניתן להגדירו כבחור צעיר ומאוד חביב, אינטליגנטי וחד מענה שקיבל על עצמו לבצע שיר שנכתב במיוחד עבור התחרות בידיהם המקצועיות של צמד הכותבים והמלחינים דולב רם ופן חזות האחראים לשורה לא מבוטלת של להיטי מצעדי השמעות ורחבות ריקודים בישראל.

כאשר בוחנים את עשרים ושישה השירים שהגיעו לשלב הגמר בתחרות אני יכול לומר בוודאות כי השיר הישראלי "I Feel Alive " הוא יצירה גנרית מצויינת העומדת בכל הקריטריונים שנקבעו בכתב ובעל פה לשאלות איך אמור להישמע שיר במסגרת התחרות המדוברת, להיט דאנס פופ הבנוי על מבנים ומקצבים סוחפים עם שורות טקסט פשוטות וקליטות שכל כולו מוביל לחוויית ריקוד וזמזום שמחים.

בעולם סטרילי קרוב לוודאי שסיכוייו של אימרי והשיר היו גבוהים מאוד להתברג בעשיריה הראשונה ללא ספק, אך מכיוון שהעולם האמיתי רווי בפוליטיקה, תככים ואומר גם בכנופיות BDS הנלחמות כנגד ישראל בכל תחום שאינו קשור לפוליטיקה ובלבד שמדינת ישראל תידחק מהזירה הבינלאומית בכללותה.

במכתב שהופץ באמצעות The Eurovision Action Team, גוף ששם לעצמו לבחון את ההתנהלות העולמית מולנו נכתב – "פעילי ה-BDS באירופה מביעים שביעות רצון מהמקום הנמוך שקיבל השיר הישראלי באירויזיון. מבטיחים: "בשנה הבאה יהיה מסע מאורגן ושיטתי נגד השיר של הכיבוש והאפרטהייד. יהיו ועדי פעולה בכל ארץ אירופית בנפרד ותיאום כלל אירופי, פרסומים בתקשורת הממוסדת ובתקשורת החברתית, ופניות אל איגודים מקצועיים, ארגוני סטודנטים וארגוני חברה אזרחית שיגייסו את חבריהם לתת אפס נקודות לשיר של האפרטהייד הישראלי"

אנשי צוות הפעולה גם מוסיפים – "הפעילים הפרו-פלסטינים באירופה אשר ניהלו בימים האחרונים מסע בקריאה "אפס נקודות לשיר של האפרטהייד הישראלי באירויזיון!" מרגישים מרוצים למדי מן המסע ומן המקום הנמוך לו זכה השיר הישראלי בהצבעה. "בצורה מאולתרת ובהשקעת משאבים ארגוניים מוגבלים מאד ברגע האחרון  הצלחנו להעלות את הנושא על סדר היום בארצות כמו בריטניה, צרפת אירלנד, הולנד, ספרד וארצות סקנדינביה. גם התגובות הזועמות שנשמעו מן התקשורת והמערכת הפוליטית הישראלית מעידות שנגענו בנקודה כואבת וזה מעודד אותנו ללחוץ עוד יותר בנקודה הזאת בשנה הבאה. אנחנו מזהירים מראש את השלטון הישראלי ואת הזמרים שהם ישלחו לאירויזיון בשנה הבאה: לידיעתכם, בשנה הבאה זה יהיה מסע מאורגן ושיטתי, עם ועדי פעולה בכל ארץ אירופית בנפרד ועם תיאום ופעולות משותפות כלל אירופיות, כולל פרסומים בתקשורת הממוסדת ובתקשורת החברתית. יהיו פניות אל איגודים מקצועיים, ארגוני סטודנטים וארגוני חברה אזרחית שיגייסו את חבריהם לתת אפס נקודות לשיר של האפרטהייד הישראלי. במלים, בתצלומים ובסרטי וידאו בשפות שונות מארץ לארץ יוצגו במשך החודש שלפני תחרות האירויזיון פעולות הדיכוי שמבצעים חיילים, שוטרים ומתנחלים ישראלים נגד האוכלוסיה הפלסטינית. זאת בצירוף הסבר לציבור האירופי כי על ידי הצבעה בעד השיר הישראלי באירויזיון הם נותנים למעשה אישור ולגיטימציה לפעולות הדיכוי האלה, וכי השיר שנשלח אליהם מישראל הוא בסך הכל מסיכה 'תרבותית' על פניו של שלטון דיכוי אכזרי וברברי. תהיה לא רק קריאה לאזרחים באירופה להשתתף בהצבעה ולתת אפס נקודות לשיר הישראלי, אלא גם עצומות המוניות שיקראו לאיגוד השידור האירופי להשעות לחלוטין את השתתפות ישראל באירויזיון, כל עוד היא ממשיכה בדיכוי הפלסטינים. "השלטון הישראלי ממשיך משנה לשנה בתכניות חדשות איך לדכא את הפלסטינים ולרמוס אותם, איך לבנות עוד התנחלויות ולחוקק עוד חוקים גזעניים. שלא יתפלאו שגם המתנגדים שנלחמים בנחישות נגד הדיכוי הזה מכינים משנה לשנה תכניות חדשות איך להרחיב ולהגביר את המאבק".

אז עם חזית לוחמנית בתחום המוזיקה מחד, עם מותה של רשות השידור מאידך נותר לי רק לומר שהייתה זו שירת הברבור של ישראל בסאגת האירוויזיון, מי יתן ואתבדה.

וידאו – השידור החי של התחרות

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן