Skip to content

שבוע העיצוב ירושלים – אי של שפיות

שבוע העיצוב ירושלים 2017 יתקיים בין 8-15 ביוני ברחבי שכונת טלביה. תחת הקונספט "איים", כ-150 מעצבים ייטלו חלק בכ-40 תערוכות. ההשתתפות בכל אירועים פתוחה לקהל הרחב ללא תשלום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שבוע העיצוב ירושלים 2017 יתקיים בין 8-15 ביוני ברחבי שכונת טלביה. תחת הקונספט "איים" יושקו במהדורה השישית והמורחבת של שבוע העיצוב שורת אירועים, מופעים ומגוון רחב של תערוכות עיצוב מקומיות ובינלאומיות. כ-150 מעצבים ומעצבות ישתתפו השנה בכ-40 תערוכות ופרויקטים, שיוצגו במרחב הציבורי, בבית הנסן, במוזיאון הטבע, במוזיאון לאמנות האסלאם ובמבנה התעשייתי של מרכזיית בזק שנסגרה, שבה תוצג התערוכה המרכזית לשנת 2017. שבוע העיצוב ירושלים הוא פרויקט הדגל של הפעילות המקצועית של בית הנסן, המייצר פלטפורמה לפיתוח וקידום תחום העיצוב בארץ, בתמיכתה של הרשות לפיתוח ירושלים, בשיתוף משרד ירושלים ומורשת ועיריית ירושלים.

בית הנסן בירושלים,אחד ממוקדי שבוע העיצוב (צילום:דן בר-דוב)

ענת ספרן, המנהלת האמנותית של שבוע העיצוב ירושלים, וטל ארז, האוצר הראשי של האירוע, מספרים: "אנו שמחים במיוחד לבשר על השקתן של ארבע תכניות רב שנתיות שצפויות להתקיים מעתה בכל שנה במתכונות דומה: "תכנית הצוותים הבינלאומית, "שבמסגרתה, צוותו השנה חמישה מעצבים ישראלים לחמישה מעצבים מאירופה, ליצירת חמישה פרויקטים חדשים שיהוו את לב התערוכה המרכזית; "זירות עיצוב" רב תחומיות שייצרו חלל אירועים מרכזי ומפתיע. השנה בין השאר, יופק בזירת העיצוב הגרפי עיתון יומי שיתבסס על תכני השבוע ויחולק למבקרים; פרויקט ׳היסטוריה מקומית׳ שישים דגש על יוצר או יוצרת משמעותיים מהיסטוריית העיצוב הישראלי; ותכנית העסקים הקטנים, שבמסגרתה יצוותו מעצבים לשורת עסקים קטנים בסביבת לב האירועים.

״התכניות כולן מגיבות לנושא השנתי של שבוע העיצוב, איים, מזוויות שונות של תרבות, חומר וטכניקה. בשעה שהעשור השני של שנות האלפיים מאתגר את המושג האוטופי ׳הכפר הגלובאלי׳, ותופעות כמו בדלנות והיסגרות אל תוך הדומים לנו שוטפים את העולם המערבי כולו, מתגבשות ברשת קהילות שאינן מוגדרות באמצעים גאוגרפיים, אבל מתקיימות כ׳איים׳ בעולם מקביל של בידוד, הומוגניות וגבולות מוגדרים.

בית הנסן בירושלים (צילום:דן בר-דוב)

השנה מתמקדים אירועי שבוע העיצוב ירושלים בשכונת טלביה העשירה במבני תרבות, באוצרות אדריכליים ובמבנים נטושים מסקרנים. אחד היתרונות הגדולים של קיום שבוע העיצוב בעיר הוא הגישה לאתרים ייחודיים שיש לעיר להציע. אם בשנה שעברה נפתחה לציבור וילה שרובר המיתולוגית, השנה ייחשף החלל התעשייתי של מרכזיית בזק נטושה שהוכשרה לטובת התערוכה המרכזית. "islands: Breaking out shutting in, making an island" תציג כ-30 עבודות, פרויקטים ומייצבים של מעצבים מקומיים ובינלאומיים, שיעניקו את הפרשנות שלהם למושג אי.

מרכזיית בזק שנסגרה תשמש חלל תצוגה מרכזי (צילום:דן בר-דוב)

במסגרת התערוכה זו יציגו חמישה צוותים בינלאומיים, שכוללים מעצבים מתחומי עיצוב שונים שעבדו יחד בישראל ובאירופה, במסגרת "תכנית הצוותים הבינלאומית" ובמהלך חמישה חודשים פיתחו עבודה זוגית חדשה. יוקמו שלושת איי העיצוב כחלק מתכנית "זירות דיסציפלינריות": אי עיצוב גרפי בהובלתם של גיא שגיא ומיכל סהר, אי עיצוב אפנה בהובלתם של האחים מוסלין ואי עיצוב מוצר בהובלתו של איתי אהלי. כל אי יתפקד כחלל תצוגה דינמי ואינטראקטיבי, ותוצריו יהוו חלק אינהרנטי ממנגנון האירוע. כך לדוגמה, אי עיצוב המוצר ישנה את פניו במהלך השבוע מיער פרא של חומרי גלם המדמה את המשאבים המוגבלים שמציע אי בודד, לזירת התרחשות תרבותית. אהלי, בשיתוף קבוצת מעצבים, ייצר במקום אובייקטים חדשים לעיני קהל המבקרים ולשימושם.

באי העיצוב הגרפי יוקם ״דסק חדשות״ שייצר לעיניי ובשיתוף המבקרים גליון עיתון יומי, ואסופת הגיליונות תתפקד בתום האירוע כקטלוג שבוע העיצוב. אי עיצוב האפנה יכלול מיצב של מלתחה ענקית שבה כ-100 גרסאות שונות של ז׳אקט, שחלקן ישמשו כמדים למשתתפי שבוע העיצוב, וחלקן יותאמו למבקרים שיעטו אותם במהלך כל הביקור באי.

כמו כן, תוצג בבית הנסן תערוכה ביוזמת התכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל, בשם ״הסטודיו האוטרקי״. התערוכה, שאוצר יהונתן הופ, תציג מעצבים שהסטודיו שלהם מכיל את כל צרכיהם – מחומרי הגלם ועד לכלי הייצור שבהם הם משתמשים. מידי ערב בקולנוע הנסן יוקרנו מבחר סרטי עיצוב בינלאומיים לצד סרטים מקומיים, זאת במסגרת שת״פ עם פסטיבל סרטי העיצוב והאדריכלות של מילאנו, ובתמיכת המיזם לקולנוע ולטלויזיה של ירושלים. בעליית הגג תיפתח "אסופה" חנות פופ אפ שתציע בין השאר פרטי מרצ'נדייזנג של האירוע, ומבחר מוצרים של המעצבים המשתתפים.

איתי אהלי - הדמיית אי עיצוב המוצר

מוזיאון הטבע הוותיק, שוכן בבית אבן ישן, שנבנה במאה ה 19. באולמות התצוגה של מבנה היסטורי זה, יציגו האקדמיות שלוש תערוכות שישתלבו במוצגי הטבע והחי ההיסטוריים. האקדמיה בצלאל תציג את התערוכה "מדעי החיים" שאוצרים: ליאורה רוזין וטל גור. בתערוכה רב מחלקתית, יציגו עבודות סטודנטים בולטות מהשנים האחרונות ויוצבו בחלל המוזיאון (העשיר במוצגים שונים מתחום מדעי החיים – פיזיולוגיה, גאולוגיה, בוטניקה וזואולוגיה…) בהתייחסות לאופיים של חדרי התצוגה ומתוך ניסיון לקיים דיאלוג רעיוני וויזואלי בין השניים. דיאלוג נוסף ייווצר בין העבודות מן המחלקות השונות בבצלאל עצמן, אשר יוצגו בסמיכות זו לצד זו, בהתייחסות לדמיון גנטי ביניהן ולהשפעות ההדדיות בין התחומים השונים הנלמדים במוסד.

מכללת הדסה ירושלים תציג את התערוכה "איי תרבות: פרשנות מקומית לתרבויות העץ של יפן, אפריקה וארצות-הברית". בתערוכה יוצגו שלושה איים הבנויים על עקרונות תרבותיים וטכניקות עיבוד עץ הנפוצות ביפן, אפריקה, וארצות-הברית. בעבודתם ידגימו המציגים חלק מההיבטים התרבותיים, האמנותיים, הדתיים, והעיצוביים המאפיינים כל יבשת. הנחיה ואוצרות: פרופ׳ קני סגל וד״ר יונתן ונטורה. המרכז האקדמי ויצו חיפה יתכתב עם התמה בעבודות אנימציה אשר יוצרו בקורס מיוחד המיועד לנושא שבוע העיצוב, בהובלתו של ראש החוג לתקשורת חזותית, ירון שין.

במקביל לתערוכות שיפתחו בשבוע העיצוב, תציג במוזיאון האיסלם במהלך השבוע התערוכה "מיקום חדש: חפצים ישנים | יצירות חדשות", שאוצר אלון רזגור, ובמוזיאון ישראל, התערוכות: "סימני דרך: 60 שנות עיצוב של דן ריזינגר" ו-"מוצגים: סדר חדש באוסף העיצוב" שאוצר: דן הנדל. בשיתוף פעולה עם שבוע העיצוב ירושלים, יתקיימו סיורים מיוחדים עם מעצבים במוזיאון ישראל: "עבר, הווה, עתיד: על עיצוב במוזיאון". הסיורים יתקיימו ב-13, 14, 15 ביוני בשעה 18:00 במוזיאון. ובנוסף ב-16 ביוני בשעה 11:00, יתקיים הסיור "בין פונקציונאלי לאסטטי: עיצוב כלים בעולם העתיק". (הכניסה למוזיאונים אלו הינה בתשלום, ובשעות הפעילות הרגילות, למעט ערב הפתיחה במהלכו יפתח מוזיאון האיסלם עד השעה 23:00)

ברח' עזה יתקיים לראשונה השנה פרויקט העסקים הקטנים שהופקד בידיו האמונות של קואופרטיב העיצוב הירושלמי. שמונה מעצבים מקומיים מדיסציפלינות שונות – איור, עיצוב תעשייתי, קרמיקה, זכוכית, טקסטיל ואפנה – יצוותו לשורת עסקים קטנים ברחוב וישנו את פניהם במהלך השבוע.

ערב יום חמישי ה-8 ביוני, בין השעות 19:30- 23:00 עם פתיחת שבוע העיצוב ירושלים והשקת התערוכות, ייסגר רח' שופן לרגל מסיבת הפתיחה במהלכה יתקיימו מופעי רחוב ומוסיקה ועוד. וביום שבת ה-10 ביוני יפתח על מדשאות בית הנסן אי הילדים. בהובלת תאטרון הקרון יתקיימו במקום הצגות, סדנאות ופעילות שטח לכל המשפחה. במוזיאון הטבע, במרכזיית בזק ועל מדשאות בית הנסן יפתחו בתי קפה ופיקניק ארעיים למנוחה והתרעננות.

לפרטים נוספים : http://www.jdw.co.il/

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן