Skip to content

יהודה ושומרון: 14 מקרי תקיפה מתועדים – איש לא נעצר

הלילה עצרו כוחות משטרה וצה"ל פלסטינים בחשד כי היו מעורבים בתקיפת רכב מתנחל באבנים. תקרית בה ירה הישראלי בפלסטינים, הרג אחד ופצע נוסף. המשטרה, כך הובהר, פעלה בזריזות למציאת החשודים והבאתם למעצר ולדין. כל זה לא קורה כשמדובר במתנחלים שתוקפים פלסטינים. עשרות מקרי תקיפה תועדו מתחילת השנה - איש לא נעצר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משטרת ש"י וצה״ל עצרו הלילה (רביעי) שלושה תושבי העיירה הפלסטינית חווארה בחשד שהשתתפו בתקיפת תושב איתמר בשבוע שעבר. בתקרית, שהתרחשה בעיירה שבאזור שכם, צרו עשרות מפגינים פלסטינים על רכבו של ישראלי ויידו לעברו אבנים כשאמבולנס חוסם את דרכו ומונע ממנו לעזוב את המקום. בתגובה ירה נהג הרכב, מתנחל תושב איתמר לעבר הפלסטינים הרג אחד מהם, מעתז בני שמסה, בן 23, מהעיירה בייתא דרומית לשכם ופצע את מאג'די שתייה, צלם עיתונות של סוכנות AP  שנכח במקום. בהפגנה השתתפו כ-200 פלסטינים למען שביתת האסירים הפלסטינים בבתי הכלא בישראל, ובה הם יידו אבנים לעבר המתנחל. לדבריו הוא חש סכנה לחייו ולכן החליט לפתוח באש מנשקו האישי. לדברי היורה, אב ל-8 ילדים ועובד סוציאלי במקצועו, הוא היה בדרכו לביתו לאחר שחזר מקניות. הוא טען כי ירה באוויר אך פגע בהם. המשטרה  עצרה גם את נהג האמבולנס שחסם את דרכו של רכב המתנחל שנע בהפגנה.

המשטרה ציינה בהודעתה  כי "מעצר השלושה, הינו חלק מגל מעצרים שהחל עם ראשיתה של החקירה  ומצטרף למעצרו של נהג האמבולנס שעל פי החשד חסם במכוון את דרכו של התושב הישראלי ומנע את הימלטותו מהמקום",  "מדובר בחקירה מורכבת, שבמהלכה נעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים ונאספו ראיות וממצאים שהביאו לחשיפת חלק מהמעורבים וללכידתם", הסבירו במשטרה והדגישו כי " כי החקירה עודנה נמשכת והיא תמשיך לפעול ביחד עם כוחות הביטחון למעצרם של מפירי הסדר ומיידה אבנים אשר היו מעורבים באירוע זה ובאירועים אחרים בהם ניסו לפגוע באזרחים ולסכן את חייהם. המשטרה תמשיך בביצוע פעולות מניעה לצד אכיפה נחושה כנגד אותם פורעי החוק, על מנת למצות עימם את הדין ולהגן על אזרחי מדינת ישראל בכל מקום ובכל זמן". במילים פשוטות, המשטרה וצה"ל כנמו גם השב"כ, יודעים לפעול בזריזות, למצוא חשודים ולהביאם לחקירה ולבית המשפט.

14 מקרי תקיפת פלסטינים מתועדים ואיש לא נעצר

כל אלו לא באים לידי ביטוי כאשר מתנחלים תוקפים פלסטינים.  ביום ראשון השבוע, תועדו מתנחלים מיידים אבנים לעבר פלסטינים בנוכחות חיילים, סמוך למאחז גבעת רונן שבצפון הגדה המערבית. בסרטון מתועדים חיילי צה"ל עומדים בסמוך למיידי האבנים, וכעבור זמן מה אינם עוצרים את התוקפים אך מרחיקים את הפלסטינים מהמקום. המתנחלים יידו אבנים גם לעבר תחקירני ארגוני השמאל "יש דין" ו"רבנים לזכויות אדם", שתיעדו את התקרית.

10 במאי - שוטרים וחיילים עוצרים פלסטיני ומתעלמים מיידויי אבנים של מתנחלים
10 במאי - שוטרים וחיילים עוצרים פלסטיני ומתעלמים מיידויי אבנים של מתנחלים
 10 במאי - שוטרים וחיילים עוצרים פלסטיני ומתעלמים מיידויי אבנים של מתנחלים (צילום: רבנים למען זכויות אדם - זכריה סדה)
10 במאי - שוטרים וחיילים עוצרים פלסטיני ומתעלמים מיידויי אבנים של מתנחלים (צילום: רבנים למען זכויות אדם - זכריה סדה)

בסרטונים מתועדים כעשרה מתנחלים ולפחות ארבעה חיילים שהיו במקום. המתנחלים, חלקם רעולי פנים, המשיכו ליידות אבנים לעבר הפלסטינים גם אחרי הגעת חיילים חמושים לזירה – שבהתחלה לא הגיבו לנעשה. באחד הסרטונים נראה חייל משוחח עם אחד המתנחלים, בעוד חבריו ממשיכים ביידוי האבנים. הוא מתקרב לתחקירנים, וכנראה מורה להם לעזוב.
זכריה סדה, תחקירן רבנים לזכויות אדם, סיפר כי התקרית החלה כאשר הישראלים יידו אבנים לעבר בית פלסטיני בפאתי בורין. "הגיעו משהו כמו 30-25 מתנחלים, ליד בתים פלסטינים בשטח בורין", אמר סדה "יש שם בית בודד לא מאוייש, הם באו על הגדרות שלו והתחילו לפגוע בעמודי חשמל, לזרוק אבנים לעבר הבתים הפלסטינים. הגעתי לשם ואז הם התחילו ליידות אבנים לעבר הפלסטינים". סדה הוסיף כי מספר ילדים פלסטינים יידו לעברם אבנים בחזרה. "היו שם בהתחלה ארבעה או חמישה ילדים פלסטינים שהתחילו להחזיר ולזרוק עליהם חזרה אבנים. אחד או שניים מהמתנחלים זיהו את האוטו שלי שם באזור, לקחו צד שני והתחילו לזרוק אבנים על הרכב שלי. מדובר על איום חמור מאוד, וזה חוזר על עצמו בכל פעם".
בתגובת דובר צה"ל למגפון לא נעשתה שום התייחסות לגופן של הטענות. מצה"ל נמסר כי "בשעות הצהריים התקבל דיווח על שריפה באזור גבעת רונן, בעקבותיו הוקפץ כוח על מנת לכבותה. בנקודה נכחו פלסטינים אשר התחילו ליידות אבנים לעבר הכוח ובמקביל מתיישבים החלו להגיע. במקום התפתחו זריקות אבנים הדדיות עד להגעת כוח תגבור שפיזר את ההתקהלות".

5 חודשים – 14  תקיפות בחודש הארון 5 באזור יצהר –  איש לא נעצר

בארגון זכויות האדם "יש דין", תעדו מינואר השנה לפחות 14 מקרים בהם תקפו מתנחלים פלסטינים וחיילים עמדו מנגד.  אגב בכל המקרים הללו, לא המשטרה ולא הצבא הגיעו למיידי האבנים, על אחת כמה וכמה לא עצרו איש.

מתחילת ינואר "יש דין" תיעד 11 מקרים של עמידה מנגד מצד חיילי צה"ל שהתרחשו בסביבת ההתנחלות יצהר, בהם חמישה מהשבועות האחרונים. בנוסף, יש דין תיעד שני מקרים בצפון הבקעה ואירוע נוסף ליד ההתנחלות עלי. מדובר רק במקרים שיש דין תיעד, ולא בכל המקרים שהתרחשו בתקופה זו בגדה המערבית.

9 מהמקרים מתעדים אירועים שבהם הופעלה אלימות כלפי פלסטינים, אולם חיילים שהיו במקום לא פעלו לעצור את האלימות מצד התוקפים. בחלק מהמקרים החיילים הפעילו כוח נגד פלסטינים שהגיעו למקום.

3 מהמקרים מתעדים אירועים שבהם חיילים הגיבו לניסיון של ישראלים לגרש פלסטינים מאדמתם, בהוראה דווקא לפלסטינים לעזוב את המקום (בשניים מהמקרים החיילים הסבירו את ההוראה בחשש שיתפתח חיכוך והפלסטינים יפגעו).

במקרה אחד חיילים עמדו מהצד ולא התערבו כאשר אזרח ישראלי ניסה למנוע מחקלאי פלסטיני לחרוש את אדמתו, אליה הגיע בתיאום מראש.

במקרה אחד  ג'יפ צבאי הגיע לכפר פלסטיני לאחר שקבוצת אזרחים ישראלים יידתה אבנים לעבר בתים. כשהג'יפ הגיע למקום התוקפים החלו להתרחק, אך החיילים לא פעלו לעצור או לעכב אותם.

ביש דין מדגישים כי תופעת "העמידה מנגד" מתייחסת לאירועים שבהם חיילים עדים לביצוע עבירות אלימות של אזרחים ישראלים הפוגעים בפלסטינים וברכושם ואינם עושים דבר כדי למנוע את הפגיעה במהלך האירוע; או אינם מעכבים או עוצרים את העבריינים לאחר האירוע; או שאינם סוגרים את זירת האירוע כדי לאפשר איסוף ממצאים מהזירה; או שאינם מוסרים עדויות על האירוע במשטרה.

צה"ל מחויב לפי הוראות המשפט הבינלאומי, כמו גם לפי פסיקות חוזרות ונשנות של בית המשפט העליון לשמור על הסדרה הציבורי ולהגן על פלסטינים תושבי הגדה המערבית ועל רכושם. לפיכך, מיד עם כיבוש הגדה המערבית הוקנו לחייליו סמכויות שיטור. אולם, ביש דין מפנים את תשומת הלב לדו"ח שפרסם הארגון לפני כשנתיים בשם "עומדים מנגד" ובו נתן לראות כיצד לאורך השנים הצבא השתמט ממילוי חובתו זו. "השתמטות זו מבטאת פן נוסף במדיניות הכלת העבריינות של אזרחים ישראלים ושל התנחלויות בשטחי הגדה המערבית", מדגישים בארגון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן