Skip to content

חשיפה: קצין צה"ל איים בנשק ומנע עזרה לפצוע פלסטיני

איש השטח של הארגון חש לעזרת פצוע שדימם בשטח האדמה הפרטית של כפר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

באיומי נשק עצר קצין צה"ל איש שטח של רבנים לזכויות אדם, שחש לעזרת פצוע ואילצו לצאת מרכבו. התערבות קצין בכיר יותר, "שכנעה" את הקצין להשליך אל הקרקע את מפתחות הרכב ולשחרר את איש השטח לאסוף את הפצוע תוך כדי השפלה.

צילום מסך (צילום סרטון: מוניר קאדוס, פעיל ארגון יש דין)
צילום מסך (צילום סרטון: מוניר קאדוס, פעיל ארגון יש דין)
צילום מסך (צילום סרטון: מוניר קאדוס, פעיל ארגון יש דין)
צילום מסך (צילום סרטון: מוניר קאדוס, פעיל ארגון יש דין)

אתמול (שבת), ה-27.05.17, בתוך שטח אדמות פרטיות של הכפר מאדמא הסמוך להתנחלות יצהר, הותקף מאמון נאסר, רועה צאן וחקלאי פלסטיני, על ידי רעולי פנים שהגיעו מכיוון התנחלות יצהר. הרועה נפגע מראשו מיידוי אבנים שיידו לעברו רעולי הפנים.
על פי עדויות הפלסטינים, חיילי צה"ל נכחו בזירה ראו את המתרחש ולא פעלו כדי למנוע את התקרית. מתאם השטח של רבנים למען זכויות האדם, זאכריה סדה, הגיע למקום ברכבו, הבחין ברועה הפצוע ומדמם קשות מראשו,  וביקש לנסוע אליו ולסייע לו.
תוך כך הוא נחסם על ידי קצין צה"ל. כשסדה אינו לוקח חלק פעיל תקרית האלימה וכשהוא נע ברכבו בתוך שטח פלסטיני פרטי. יצוין כי כל התקרית האלימה התרחשה  על פני אדמות חקלאיות של מאדמא וגם לא בצמוד ליצהר.

צילום סרטון – מוניר קאדוס, ארגון יש דין

מקור צה"לי סיפר למגפון כי נערים של נוער הגבעות הקימו לעצמם מאהל מחוץ לגדות ההתנחלות והפלסטיני נע לעברם. בשלב זה החלו יידויי האבנים הוא נפצע.  צה"ל ניסה למנוע שפיכות דמים ולכן חצץ את הדרך גם בפני סדה שהגיע עם רכבו.  המקור לא הסביר מדוע לא נעצרו התוקפים, ומדוע נעשתה חציצה על גבי אדמות מאדמא ולא בסמיכות לתוקפים.

"אנו תמהים שבעת שהתוקפים רעולי הפנים תקפו, ולאחר מכן בעת שהם בורחים לכיוון יצהר, מצא לנכון הקצין לפעול רק במישור אחד – לעכב דווקא את פעיל זכויות האדם זאכריה סדה שביקש לסייע למותקף הפצוע שדימם מראשו ולפנותו מהזירה. יתירה מכך, הקצין משתמש באיומי נשק מיותרים ובוטים לעבר זאכריה ולוקח את מפתח הרכב שלו. רק לאחר שהגיע לשטח קצין בכיר יותר נאות הקצין להשיב לזאכריה את מפתחות רכבו – הוא זרק אותם על הקרקע בצורה משפילה", נמסר מארגון רבנים לזכויות אדם.

מדובר צה"ל נמסר כי ״בשבת בצהריים התפתח חיכוך בין רועה צאן פלסטיני למספר ישראלים סמוך לכפר הפלסטיני מדמא,  במהלכו הישראלים יידו אבנים לעבר הפלסטיני והוא נפצע. כוח צה״ל שהגיע לנקודה ביצע ירי באוויר לפיזור ההתקהלות, ולאחר מכן העניק טיפול רפואי לפצוע".

המקור הצבאי הוסיף ואמר למגפון כי להבנתו הסרטון צולם כאשר הפלסטיני הפצוע טופל על ידי כוחות צה״ל. לדבריו הכוח חסם הגעת פלסטינים וישראלים משני הצדדים על מנת למנוע את המשך החיכוך בזמן הטיפול. לאחר פיזור ההתקהלות, הפלסטינים הורשו לעלות אל הפצוע ולסייע לו בהמשך הטיפול ובפינוי לביה״ח בשכם.

לטענה כי יתכן וסדה היווה איום לגבי הקצין ענו בארגון: "מתאם השטח שלנו, זאכריה סדה, איננו איום ביטחוני, הוא פעיל זכויות המוכר על ידי הקצינים בגזרה כמי שפועל בצורה לא אלימה וכמי שאף סייע לא פעם למתנחלים שנקלעו למצוקה – כמי שמחויב לזכויות האדם. קצין צה"ל, במקום לפעול כנגד איום ביטחוני מצד רעולי הפנים, חסם את זאכריה מלהושיט עזרה לאדם פצוע והשפיל אותו לשווא. אנו רואים את ההתנהלות הזו כלפיו בחומרה".

בהמשך לדברים פנתה היום (ראשון) עמותת רבנים למען זכויות האדם לאלוף פיקוד המרכז, רוני נומה, וליועץ המשפטי שך איו"ש, אל"מ אייל טולדנו, בדרישה לחקור את התקרית המתועדת.

3 Comments

  1. Lori
    30 במאי 2017 @ 2:53

    זוועה

  2. גורן
    28 במאי 2017 @ 16:38

    מדובר צה"ל נמסר כי ״בשבת בצהריים התפתח חיכוך בין רועה צאן פלסטיני למספר ישראלים סמוך לכפר הפלסטיני מדמא, במהלכו הישראלים יידו אבנים לעבר הפלסטיני והוא נפצע. כוח צה״ל שהגיע לנקודה ביצע ירי באוויר לפיזור ההתקהלות, ולאחר מכן העניק טיפול רפואי לפצוע". אין קשר בן הכותרת למציאות זה שהנערים זרקו אבנים ופצעו את הרועה זה לא בסדר הרועה קיבל טיפול רפואי מהצבא בקיצור הרבה רעש על לא מאומה אותו זאכריה סדה בא לעשות רעש כי בסרטון לא רואים אותו שהוא מגיע לרועה ומנסה לתת לו עזרה הסרטון כנראה צולם לאחר סיום האירוע

  3. צביקה
    28 במאי 2017 @ 13:32

    מה עושים שם הרבנים לזכיות אדם ? זה לא מריח טוב

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן