Skip to content

נשיאת העליון לשקד: את פוגעת פגיעה קשה בעליון שלא לצורך

איילת שקד שוב מפגינה שרירים מול בית המשפט העליון. למרות שנקבעה מועמדת יחידה להחליף את מריים נאור בתפקידה כנשיאת העליון, החליטה שקד לא להעלות זאת על סדר יום הוועדה למינוי שופטים וכתבה כי בישיבה הבאה יתנהל רק דיון עקרוני וישתתפו בו גם מוזמנים שאינם חברי הוועדה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור שלחה היום (שני) מכתב חריף לשרת המשפטים בו היא דורשת ממנה למנות את מחליפתה לתפקיד – השופטת אסתר חיות.  על אף שהשופטת חיות היא המועמדת היחידה לתפקיד נשיאת העליון, החליטה איילת שקד, שרת המשפטים שלא לשבץ את מינויה של חיות בסדר יום הוועדה שאמורה להתכנס לאחר דחייה מצידה של שקד ב 18 ביולי השנה.
"אין אני רואה הצדקה לדחיית ישיבת הוועדה שנועדה לבחירת הנשיא והמשנה לנשיא. כידוע, נושאי משרה אלה עתידים להיכנס לתפקידם בעוד חודשים ספורים ויש חשיבות לבחירתם כעת", כתבה נאור והוסיפה כי "דחיית מועד ישיבת הוועדה מקימה חשש לשיבוש ההיערכות ולפגיעה שלא לצורך במערכת המשפט והציבור".
"נדמה כי הסיבה היחידה לדחיית הישיבה היא שלא הצלחנו עד כה להגיע להסכמות בעניין זהות שני שופטי בית המשפט העליון שייבחרו במקום השופטים דנציגר ושהם. כמנהגנו נחתור להגיע להסכמות ולהבנות, אך אין מקום לכרוך בין סוגיית מינוי השופטים לבין סוגיית מינוי הנשיא ומשנהו", כתבה נאור לשרה.

צילום ארכיון - מגפון ניוז
צילום ארכיון - מגפון ניוז

על כך הגיבה וכתבה נאור לשקד: "אין אני רואה הצדקה לדחיית ישיבת הוועדה שנועדה לבחירת הנשיא והמשנה לנשיא. כידוע, נושאי משרה אלה עתידים להיכנס לתפקידם בעוד חודשים ספורים ויש חשיבות לבחירתם כעת". היא הוסיפה כי "דחיית מועד ישיבת הוועדה מקימה חשש לשיבוש ההיערכות ולפגיעה שלא לצורך במערכת המשפט והציבור". נאור כתבה כי יש מקום לאשר את המינויים כדי שאלו יוכלו לדאוג לחילופים תקינים, לסידורי אבטחה ולאיוש הסגל הבכיר המסייע. "נדמה כי הסיבה היחידה לדחיית הישיבה היא שלא הצלחנו עד כה להגיע להסכמות בעניין זהות שני שופטי בית המשפט העליון שייבחרו במקום השופטים דנציגר ושהם. כמנהגנו נחתור להגיע להסכמות ולהבנות, אך אין מקום לכרוך בין סוגיית מינוי השופטים לבין סוגיית מינוי הנשיא ומשנהו", כתבה נאור. "כיושבת ראש הוועדה לבחירת שופטים הנך אמונה על קביעת מועדי כינוס הוועדה, אולם את סמכות יושב הראש יש להפעיל רק מטעמים ענייניים ולא אוסיף. פנייתי אלייך היא להשאיר את המועד על כנו ולבחור את הנשיא ומשנהו, כאשר השופטים ייבחרו במועד אחר" דורשת נשיאת העליון והוסיפה כי "כדי למנוע תקלות הנחיתי את מזכיר הוועדה לבחירת שופטים להעביר לחתימתך את סדר היום של הוועדה לצורך פרסומו ברשומות. אני חוזרת ומבקשת שתעשי כן".

תגובתה של שקד
תגובתה של שקד

שקד השיבה לנאור בשלילה וציינה כי נאור "מבקשת לבחור את נשיא העליון הבא למעלה ממאה ימים בטרם הפרישה, ולפיכך ללא כל נחיצות בעת הזאת, וזאת בטרם התקיים דיון מהותי בנושא". עוד ציינה שקד כי בדיון שיתקיים בוועדה במועד בו אמור היה להיות מאושר מינויה של חיות, יתקיים במקום "דיון עקרוני ציבורי בשאלת אופן בחירת נשיא לבית המשפט העליון ושיטת הסיניוריטי".
לבסוף הוסיפה נאור כי לדיון הציבורי יוזמנו גם "מי שאינם נמנים על חברי הוועדה|, וכי "רק לאחר דיון עקרוני יקבע מועד לישיבת הוועדה בה נקבע זהות נשיא בית המשפט העליון ומשנהו".

שקד התנתה את הסכמתה לאחר שפגישה שנערכה אתמול (ראשון) בין שקד לנאור הסתיימה באי הסכמה. מסיבה זו מסרבת השרה לפרסם ברשומות את מועד הישיבה של הוועדה לבחירת שופטים. זו אמורה הייתה להכריז על בחירתה של חיות ב-18 ביולי. על פי החוק יש לפרסם את סדר היום 45 יום מראש, כלומר עד היום.
שקד מבקשת למנות שופטים "שמרנים" בני שלומה שיהיו נאמנים לתפיסותיה האידאולגיות בנוסף על אלו שהתמנו לאחרונה. היא  איננה מסתירה את רצונה לשנות את הרכב בית המשפט העליון לשופטים שיקלו עם אידאולוגיית המתנחלים  לעומת הרכב שופטי העליון שמצטיין בגישה פלורליסטית ומכיל מגוון דעות נרחב ובכך להשפיע על הרכב בית המשפט העליון לשנים הבאות.
בנובמבר אשתקד פרץ סכסוך קשה בין נאור לשקד על רקע סירובה של השרה לאשר את חברי הוועדה למינוי שופטים וביקשה לשנות את ההרכב וליצור רוב פוליטי מול חברי הוועדה, שופטי בית המשפט העליון. על רקע זה הועלתה הצעת חוק בכנסת ולפיה  ישונה בחוק הרכב רוב חברי הוועדה הנדרש למינוי שופטים. נאור שלחה מכתב חריף וקשה לשקד וכינתה את הצעת החוק כ"הצבת אקדח על השולחן". "מצב דברים זה אינו מאפשר לנו, שופטי בית המשפט העליון החברים בוועדה לבחירת שופטים, להמשיך עמך במהלך של התייעצויות וניסיון מוקדם להגיע להסכמות. לא ניתן לפעול בדרך זו שעה שכללי ההכרעה עשויים להשתנות 'תוך כדי תנועה'".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן