Skip to content

פרקליט המדינה לאלשיך: פעל בחריפות מול מפגינים כנגד עובדי ציבור

פרסום ראשון - המשטרה פעלה כנגד חרדים שתקפו בלש מוסווה כחייל חרדי. לפעולה של היום קדם מכתב חריף וקשה בו מנחה שי ניצן את רוני אלשיך להסיר כפפות ולפעול כך שימנעו כל סוגי ההפגנה מול בית עובדי ציבור או בקרבתם. ברוח מכתב זה צפויים מפגינים כמו אלו המפגינים שבועית מול בית היועה"מ להיתקל במוצאי שבת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

7 חרדים נעצרו היום (שלישי) בשעות הצהריים בחשד שתקפו חיילים חרדים לובשי מדים ברחוב בר אילן בירושלים. במסגרת פעילות המנע המשטרתית עצרו כוחות משטרה ומג"ב 7 חשודים בתוכם  2 קטינים, אשר חשודים כי תקפו מילולית ופיזית את לובשי מדים כאלו הלכו ברחוב בר אילן, קראו לעברם קריאות, התגודדו סביבם, השליכו חפצים ובקבוקים ותקפו אותם. כוח משטרה שהיה בקרבת מקום , זיהה את התקיפה ועצר בשעת מעשה את החשודים.  הם הובאו לחקירה ביחידה המרכזית של המשטרה.


פעולת המשטרה היום

מהמשטרה נמסר כי כי נמשכת הפעילות היזומה והמתוכננת אשר נועדה לפעול כנגד אותם מסיתים ותוקפי לובשי מדים, זאת כחלק מההתמודדות עם התופעה פועלת המשטרה בירושלים ובאזור , בין היתר, בפעילות יזומה ומתוכננת שהובילה למעצרם של חשודים בתקיפה ולמניעת תקיפות נוספות. "משטרת ישראל לא תאפשר לאף אדם לפגוע או לגרום לפגיעה בלובש מדים באשר הוא", נמסר מהמשטרה. במשטרה גם מדגישים כי הפעילות המתוכננת הזו ונוספות ימשכו ככל שיידרש על מנת לעצור את תופעת תקיפת חיילים חרדים.
ידיעה סטנדרטית לכאורה שהגיעה היום למערכות העיתונים. אלא שלידיעה זו קדם מכתב חריף ששלח אמש פרקליט המדינה שי ניצן למפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך. במכתבו זה מסיר הפרקליט שרוולים  ומגבה את המשטרה לפעול בחריפות וביד קשה כנגד מפגינים אשר מפגינים מול ביתם של עובדי ציבור בפרט ובכלל. ניצן גם החליט כי מעתה פרקליטות פלילי של פרקליטות המדינה, היא זו שתטפל בתיקי תביעה נגד  מפגינים ולא תביעות המשטרה כפי שהיה עד כה.

ניצן לאלשיך: פעל בחריפות (צילומי ארכיון)
ניצן לאלשיך: פעל בחריפות (צילומי ארכיון)

אמש (שני) פנה פרקליט המדינה במכתב דחוף לרנ"צ רוני אלשיך, מפכ"ל המשטרה ודרש ממנו להחמיר את היד כנגד מפגינים חרדים בני הפלג הירושלמי הקיצוני אשר מתנגדים לגיוס חרדים לצה"ל עד וקוראים לבניי העדה החרדית לא להתגייס ולא לשתף פעולה עם השלטונות הציוניים עד כדי אי התייצבות בלשכות הגיוס ולו לצורכי קבלת פטור משירות. במכתבו תבע פרקליט המדינה, שי ניצן מהמפכ"ל למנוע  מהחרדים מלהפגין ולמחות מול בתי עובדי ציבור שפועלים לגיוס חרדים לצה"ל.
בין האישים הבולטים שמולם הפגינו החרדים, מציין ניצן את  רב סרן יעקב ראשי שגר בבית שמש ומהווה דמות מרכזית בגיוס חרדים. "נמסר לנו שמול ביתו בבית שמש נערכו עשרות הפגנות לרבות בשעות הקטנות של הלילה וכך מול בית הוריו בפתח תקווה".
"אף התקיימה ישיבה אצל היועץ המשפטי לממשלה שנועדה להגביר את האכיפה ושיתוף הפעולה בנושא זה", כותב הפרקליט ומזכיר למפכ"ל, "אנו ואתם פועלים במשותף במספר מישורים לשם אכיפה משמעותית ויצירת הרתעה, ואולם בפועל מעטים התיקים בהם נתפסים חשודים ויש בהם די תשתית ראייתית", נוזף ניצן באלשיך ותובע ממנו להביא חשודים אל הפרקליטות כשבתיקיהם יש מספיק "בשר" על מנת להרשיעם.
ניצן מזכיר למפכ"ל גם את ההפגנות שנערכו לאחרונה מול ביתו של רת"ח גיוס חרדים בצה"ל, הרב מנחם (מנדי) כץ "שהינו חלק מצוות העבודה של הפרקליטות ושל המשטרה בנושא, שממול ביתו בבני ברק לפני חודש נערכה הפגנה רבת משתתפים, בעטיה נמסר לנו על ידו, שהוא ובני משפחתו היו כלואים בביתם למשך 4 שעות. ואת רב העיר קריית גת, אשר כזכור בעקבות כניסת מפגינים לביתו הוגש כתב אישום חמור נגד 3 מעורביםע"י הפרקליטות (תלונת באת כוחו ביחס להפגנות מול ביתו הועברה לרח"ט חקירות ואנו ממתינים להתייחסותם)", כותב ניצן ומוסיף: "מדובר בהפגנות רבות משתתפים, אשר למיטב הבנתנו ובירורנו, לא התקבל בגינן רישיון. ואשר במסגרתן נקראות קריאות קשות נגד המעורבים בגיוס חרדים, מונפים שלטים ואף נקראות קריאות מעליבות ובהן בין השאר נקרא: חרד"קים, רשעים, ציידי נשמות, עמלק, גדול המחטיאו יותר מן ההורגו".

מכתב הפרקליט למפכ"ל
מכתב הפרקליט למפכ"ל

לאסור גם חלוקת עלונים

ניצן גם יוצא חוצץ נגד חלוקת עלונים כנגד נשוא ההפגנה – "מול ביתו של רס"ן ראשי אך פוזרו לאחרונה כרוזים קשים מאוד נגדו, בגינם ביקשנו לפתוח בחקירה". "דומה כי ניתן להצביע על "עליית מדרגה" במאבק מול החרדים המשרתים בצה"ל שבאה לידי ביטוי בתליית בובות של חיילים חרדים עם כיתוב חרד"ק, כאשר חבל סביב צווארם על פי התקשורת ושאלות (שאלות שפורסמו בפשקווילים ומודעות א.מ), לרב אוירבך, האם הגיעה השעה להרוג את הציידים …הרב אויירבך על פי הפרסום דחה מכל וכל שאלו זו, אבל דומה שיש בכך כדי להצביע על מגמה חמורה", כותב ניצן במכתבו.

ניצן מבהיר במכתבו לאלשיך כי על פי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט שעניינה חירות ההפגנה כי ככלל "אין מקום לאפשר הפגנות מול ביתם של עובדי ציבור…זאת כאשר למשתתפי ההפגנה קיימת חלופה אפקטיבית המאפשרת  למחות מול מקום עבודתו של עובד הציבור, נראה כי הפגנות מעין אלו נועדו לא אחת מלהרתיע את עובדי הציבור מביצוע תפקידם, להלך אימים עליהם, לפגוע  "בבטן הרכה" שלהם במבצרם הפרטי ולפגוע בבני משפחותיהם ובזכותם לפרטיות".


החלטת שופטי בג"צ בתיק של מני נפתלי, סללה את הדרך לאסור כל הפגנה

ניצן מסביר לאלשיך כי הנחיית היועה"מ  "קיבלה לאחרונה משנה תוקף בבג"ץ 1983/17 מני נפתלי נ' היועץ המשפטי לממשלה ואח', שם נקבע כי על אף חשיבותה הרבה של הזכות להפגין, ניתן לאסור הפגנות ופעולות מחאה מול מעונם הפרטי של אישי ציבור (ההדגשים מופיעים במקור  א.מ), כך שלא תיפגע זכותו של איש הציבור לפרטיות, וימנע מטרד והפרעה לו ולבני משפחתו ושכניו, וזאת כאשר קיימת חלופה אפקטיבית לקיום פעולות המחאה במקום שבו הוא (איש הציבור א.מ) ממלא בדרך כלל את תפקידיו הציבוריים. כבוד השופט דנציגר אף ציין כי הדברים יפים שבעתיים שעה שעסקינן בעובד ציבור שאינו נבחר ציבור" ומוסיף גם שמעבר לכך, ההפגנות מתקיימות בעניין דנן מול עובדי ציבור זוטרים יחסית.

לעמדת הפרקליטות, כותב  פרקליט המדינה במכתבו, "הדברים מתחדדים עת ההפגנות מבוצעות אל מול אישי ציבור חרדים או דתיים אשר פועלים לעיתים בשירות המדינה, נסיבות המעצימות את הפגיעה האישית שעלולה להיגרם לעובד הציבור עקב ההפגנות, והאמור יפה כמובן גם ביחס לעובדי ציבור ממגזרים אחרים (כמו מול בית היועה"מ בפתח תקווה א.מ) .

ניצן מעודד ומגבה את אלשיך לפעול בחריפות כנגד המפגינים ומסביר לו כי בפרקליטות מודעים  "לקשיים המבצעיים העלולים להיווצר כתוצאה מפיזור הפגנות, ואף אל מול המחיר הגבוה שיש להפגנות מול עובדי ציבור אלו מבחינת זכויות הפרט שלהם, של משפחותיהם ושל שכניהם וההשפעה שעשויה להיות לכך על גיוס חרדים והמשך שירותם בצה"ל", ולכן דורש הפרקליט כי "על רקע האינטרס הציבורי הקיים בהקשר זה, נבקש לעשות כל מאמץ למנוע ולפזר הפגנות אלו ב"קדם האפשרי".

זאת ועוד: "קיום הפגנה מחוץ לביתו של עובד ציבור מהווה אירוע מחאתי בעל מורכבות ורגישות מיוחדת אשר לו השלכות לא רק על עובד הציבור, אלא גם על בני משפחתו וכלל דיירי המקום" מדגיש שוב ניצן בפני אלשייך.


גם שילוט "פוגעני" ייאסר? (צילום: ציפי מנשה)
גם שילוט "פוגעני" ייאסר? (צילום: ציפי מנשה)


לא תותר הפגנה בשל: רעש, הפרעה, הטרדה, העלבה, מילים בוטות, הפגנה מתמשכת, חוזרת ונשנית, וגם כאלו שיפריעו את חופש התנועה של עובד הציבור

בעיקרי מכתבו מנחה, מורה הפרקליט את המפכ"ל המשטרה וקובע: "במסגרת זו יש לשלול את מידת ההפרעה וההטרדה שיש באירוע לדרי המקום, ובכלל זה את מספר המשתתפים בהפגנה, את השעות בהן נערכת ההפגנה, את משך ההפגנה,  האם מדובר בהפגנה מתמשכת או בהפגנה חוזרת ונשנית, את מידת השימוש שנעשה באמצעי הגברה, ברעש, במילים בוטות ומעליבות, בתכנים אלימים ומאיימים או בכל אמצעי או התנהגות אחרים היוצרים מטרד והפרעה. את הפגיעה בחופש התנועה של עובד הציבור ודרי המקום כתוצאה מההפגנה וכיוצא בזה"

ניצן מתלונן בפני אלשיך כי "במסגרת עבודת צוות התבקשו נציגי המשטרה לפעול נגד קריאות אלו במקרים  המתאימים (קריאות מעליבות כנגד עובדי הציבור המגייסים חרדים א.מ), ואולם עד כה לא ידוע לנו על תיקי חקירה או כתבי אישום אשר הוגשו ביחס לכך" ודורש ממנו להגביר את הגשת כתבי אישום.

מעתה הטיפול בתיקי מפגינים יערך על ידי הפרקליטות ולא על ידי תביעות המשטרה

"לנוכח הרגישות הרבה והפגיעה הקשה בעובדי ציבור", מסיים ניצן את מכתבו, "יש לפעול ליישום דווקני של מדיניות האכיפה המפורטת לעיל ולנקוט הליכים בתיאום עמנו". הפרקליט הוסיף והודיע במכתבו למפכ"ל כי "נקבע כי יש לתעדף מבחינת הפרקליטות תיקים אלו, וכי גם עבירות שבחלוקת העבודה הינן ככלל בסמכות התביעות ( אגף התביעות של משטרת ישראל א.מ), יטופלו במקרים דנן על ידי הפרקליטות.  ניצן גם קבע והציב את עורך הדין שלומי אברמזון, פרקליט בכיר לתפקידים מיוחדים, לרכז תחת ידיו את הטיפול בהפגנות מול עובדי ציבור מטעם הפרקליטות.
העתקי המכתב הועברו במקביל גם לידיעת שרת המשפטים, איילת שקד, השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, שר הביטחון, אביגדור ליברמן ולכלל פרקליטי המחוז הפליליים, לפרקליט הצבאי הראשי ולמכותבים נוספים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן