Skip to content

לאף אחד אין זכות לגעת או להטריד מינית – צעדת השרמוטות השישית

כמה מאות נשים ובתוכן גברים צעדו היום בבירה בדרישה לשינוי התפיסה החברתית לגבי נשים, התנהגותן, גופן ולבושן. "אני לא אובייקט מיני במעיל וגם לא בגופיה. לאף אחד אין זכות לגעת או להטריד מינית וזה לא משנה מה אני לובשת, כמה שתיתי, איך אני רוקדת ומה היה בעברי המיני"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כמה מאות נשים הפגינו היום (שישי) בירושלים ב"צעדת השרמוטות" השישית במספר. הצעדה נערכת מזה שנים במחאה על התפיסה החברתית הקושרת בין צורת הלבוש וההתנהגות המינית של נשים, לבין התקיפות המיניות שהן עוברות. טענות שלבוש "פרובוקטיבי" מזמין נגיעה, הערה או אונס, מרתיחה את דמן.
המפגינות קראו למוסדות המדינה והעומדים בראשה לקחת אחריות על אחוזי התקיפה הגבוהים בישראל ולפעול מידית להקצאת משאבים, לתמיכה בנשים המותקפות, לאכיפה מקיפה והגברת הענישה. המפגינות מוחות כנגד העמדה הסלחנית שנוקטים כיום מוסדות החוק והאכיפה כלפי עבריינים ותוקפים, ובכך מתירים את חייהן וגופן של נשים.
הבוקר, לאחר כינוס בכיכר הדוידקה, צעדו הנשים וגם גברים בתוכן, לעבר רח' הלני המלכה, שם תיערך עצרת ונישאו נאומים. ממארגנות ההפגנה נמסר: ״נשים לעולם אינן אשמות בתקיפה המינית שעברו, והאשמתן היא בגדר תירוץ חברתי שנועד להעביר את האחריות אליהן.
צעדת שרמוטות היא חלק מתנועת ה"SlutWalks", יוזמה של פעילות פמיניסטיות ברחבי העולם. המחאה פרצה ב-2011 בקנדה, בתגובה לדברי שוטר שטען כי "על נשים להימנע מלהתלבש כמו שרמוטות כדי לא להפוך לקורבן של אונס ותקיפה מינית".
המפגינות דורשות לשנות את התפיסה לפיה נפגעות תקיפה מינית כאחראיות לאלימות שהופנתה כלפיהן, בגלל איך שהתלבשו, כמה שתו, איך רקדו, איפה הסתובבו והמיניות שביטאו.

אני לא אובייקט מיני

אנה קליינמן, ממארגנות הצעדה בירושלים: "הגוף שלי הוא לא מיני מעצם היותו גוף של אישה, אני לא אובייקט מיני במעיל וגם לא בגופיה. לאף אחד אין זכות לגעת או להטריד מינית וזה לא משנה מה אני לובשת, כמה שתיתי, איך אני רוקדת ומה היה בעברי המיני. אומרים לנו שוב ושוב: קודם תכבדי את עצמך ואז נכבד אותך. מה זה לכבד את עצמי? הכוונה במשפט הזה הוא "קודם תתנהגי כמו שמצופה ממך ואז יתנהגו אלייך בהתאם". מצופה מאתנו לקחת את האשמה והאחריות על האלימות המינית שספגנו ביד האחת, כאשר ביד השנייה מלעיטים אותנו בדימויי נשים שמוצגות באופן מיני בלבד. כך יוצא שכאשר אנחנו מותקפות – אנחנו הבאנו את זה על עצמנו. זו ראייה מעוותת ואנחנו אומרות – לא עוד. מי שאשם באונס – הוא האנס".

צילומים: נועה זלוטניק
צילומים: נועה זלוטניק
צילומים: נועה זלוטניק
צילומים: נועה זלוטניק

שושן ובר, ממארגנות הצעדה בירושלים הוסיפה: "המציאות בישראל בשנת 2017 היא מציאות אלימה לנשים. למרות שמעל ל-30 נשים נרצחו מאז תחילת שנת 2016, למרות שכל אישה עוברת הטרדה מינית במהלך חייה, ולפי הנתונים, אחת מחמש נשים עוברת אונס – עדיין רשויות החוק מתרשלות בהגנה ובטיפול בנושא. המשטרה לא ערוכה לטפל בנפגעות אונס בצורה רגישה ומותאמת, וכן אופן הטיפול בפשע עצמו הוא לקוי. בית המשפט מעסיק שופטים שתועדו באמירות כמו "יש נשים שנהנות מאונס" (השופט ניסים ישעיה), "מעשי הנאשם נעמו לה והיא חפצה בהם" על נערה שעברה גילוי עריות מצד אביה (השופט אהרון אמינוף) וכן "הנאשם הוא אולי זאב, אך הילדה איננה כיפה אדומה", על ילדה בת 9 שעברה מעשים מגונים במשך כמה שנים, מכיוון שלטענת השופט יש לה "אופי מתירני" (השופט ציון קאפח). המדינה מפקירה ביודעין נשים למעשי אונס, תקיפה ורצח. אנחנו חשופות לפגיעה, ואין מי שיגן עלינו."

צילומים: נועה זלוטניק
צילומים: נועה זלוטניק
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן