Skip to content

לילות רמדאן בנצרת

לחודש הרמדאן קסם משלו זו תקופה נפלאה לחוות את נצרת, ביקור באטרקציות הרבות שיש לעיר להציע, בשילוב האווירה המיוחדת של חודש הרמדאן. במהלך החודש מתקיימות פעילויות רבות ברחבי העיר בשעות הערב והלילה, חוויה תרבותית וקולינרית ייחודית.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יש איזה ניחוח של "חוץ-לארץ" לעיר נצרת, אולי זה השילוב של הכנסיות והמסגדים, השיטוט בין הסמטאות הקטנות, בניינים בעלי קסם וייחוד ארכיטקטוני והחוויות הקולינריות שהעיר מספקת. סיור בעיר לקראת "לילות רמדאן" נתן לי הזדמנות טובה לעמוד על מה שיש לנצרת להציע ויש לה הרבה.

נצרת,קסם של חוץ לארץ (צילום דן בר-דוב)

את הסיור אנחנו מתחילים בלשכתו של ראש העיר עלי סלאם, הוא נושא בתפקיד למעלה משלוש שנים והוא חסיד קטן מאד של פוליטיקה ופוליטיקאים במיוחד "אני איש של שלום ומאמין גדול בשלום. השלום יבוא מאתנו, מהעם ולא מ"הגדולים" הוא אומר בלהט. "אין דרך אחרת מלבד חיים ביחד, אני לא רואה מגזר ערבי או מגזר יהודי, אנחנו בני אדם" הוא גאה על שני תחומים בהם הוא משקיע את עיקר מירצו, חינוך ותיירות ומדגיש את הכנסת האורחים של העיר. אכן בשנים האחרונות נפתחו בעיר בתי הארחה רבים, בתי קפה ומסעדות שהופכות את העיר לאטרקטיבית במיוחד, תקופה זו של הרמדאן היא תקופה מצוינת לביקור בעיר.

ראש העיר נצרת עלי סלאם "גאה בהכנסת האורחים של העיר" (צילום: דן בר-דוב)

כיאה לעיר שהיא ערש הנצרות אנחנו מתחילים את הסיור בעיר בכנסיית הבשורה המוכרת גם בשם כנסיית גבריאל הקדוש על שם המלאך גבריאל נושא הבשורה ובשם כנסיית באר מרים. למרות שמדובר בכנסיה קטנה יחסית, היא בכל-זאת אחת היפות והמיוחדות בארץ. כנסייה זו היא המקום הקדוש ביותר עבור הקהילה היוונית-אורתודוכסית בנצרת.

כנסיית הבשורה (צילום דן בר-דוב)
כנסיית הבשורה (צילום דן בר-דוב)

אנו חולפים על פני  המוסקוביה המתחם העירוני השוכן בסמוך וכולל מספר בנייני אבן המקיפים חצר סגורה. הבניין נבנה על ידי החברה הפרובוסלבית בארץ ישראל על קרקע שנרכשה בשלהי המאה ה-19. בנייתו החלה ב-1904 בתכנונו של האדריכל גוטליב שומאכר, והוא נחנך ב-1907 ונקרא על-שם הדוכס סרגיי אלסכנדרוביץ, מייסד האגודה הרוסית הפרבוסלאבית בארץ ישראל, אף על פי שמו הרשמי של המתחם, בקרב תושבי העיר הוא נודע בכינוי "המוסקוביה" על-שמה של העיר מוסקבה ומגיעים ל"בית סייף" , הבית המפואר שנבנה בתקופה העותומנית ע"י אחד מעשירי העיר ,היה ביתו של סייף א-דין זועבי שהיה ח"כ החל מן הכנסת הראשונה בשבע כנסות ושימש ראש עיריית נצרת במספר קדנציות, הבית היום בבעלות בתו פאתינה זועבי אשר מארחת מבקרים מהארץ ומהעולם באווירה נצרתית אותנטית והיסטוריה בליווי מאכלים מן המטבח הנצרתי.(הביקור במקום בתיאום ובתשלום)

פינה בבית סייף (צילום:דן בר-דוב)

משם ליעד היסטורי נוסף המסגד הלבן  השוכן בלב השוק העירוני בנצרת. המסגד הוא המסגד העתיק בעיר. חלקו הראשון של המבנה הוקם בשנת 1785 בידי מושל עכו, אחמד אל-ג'זאר. מלאכת הבנייה נמסרה בידיו של שייח עבדאללה אניני, אשר זכה בכינוי "אל-פאהום", ואשר נקבר בחצר, בצידו המערבי של המבנה. הבנייה נשלמה ב-1812[1] ואל-פאהום ניהל אותו עד מותו ב-1815. הוא העניק לו את הכינוי "המסגד הלבן" כסמל לתקופה חדשה של טוהרה, אור ושלום בין הדתות.

סימטאות העיר העתיקה בנצרת (צילום: דן בר-דוב)
סימטאות העיר העתיקה בנצרת (צילום: דן בר-דוב)

בשיטוטכם בסמטאות העיר העתיקה אל לפסחו על "קפה אבו סאלם" בית הקפה הממוקם בסמטה באמצע השוק בעיר העתיקה וקיים באותה המתכונת כמעט כבר למעלה ממאה שנה, והוא משמש מעין מועדון לזקני נצרת. היום מנוהל בית הקפה על ידי ויסאם שהוא דור שלישי למייסד בית הקפה, צעיר נמרץ וחייכן המייצג את הדור החדש והצעיר של בעלי עסקים בעיר. העביר מספר שנים בתל-אביב כמעצב גרפי וכדיג'יי. אל תוותרו על תה הקינמון והאגוזים הנפלא שויסאם מכין שהפך  לסימן ההיכר של המקום.

תחנת חובה בעיר העתיקה היא מסעדת "דיוואן אל סראיה" של אבו  אשרף. המסעדה שוכנת במבנה עות'מאני צמוד לבית הסראיה. אבו אשרף מגיש מגוון רחב של מאכלים מזרחיים אבל עיקר תהילתו היא על  הקטאייף שלו. מאכל שבד"כ מיוחד לתקופת הרמדאן, אבל אבו אשרף תמצאו אותו כל השנה. הקטאייף הוא מעין פנקייק ממולא גבינה או אגוזים טבול בסירופ סוכר והוא פשוט מעדן. (אבו אשרף לא ממש אוהב שמצלמים אותו או את חנותו העמוסה חפצים עתיקים, אז אם אתם רוצים לצלם שאלו קודם את רשותו)

הקטאייף המפורסם של אבו אשרף (צילום: דן בר-דוב)

הניחוחות יובילו אתכם בין הסמטאות  ל"מטחנת הגליל אל-באבור" לקרוא לה חנות תבלינים תהיה לשון המעטה. המקום מציע  למבקרים יותר מאלף סוגי תבלינים ועשבי תבלין אבל בעיקר היסטוריה עשירה. הטחנה, אשר נבנתה על ידי משפחת וגנר הטמפלרית בסוף המאה ה-19 בפאתי העיר, סיפקה שירותי טחינה ואחסון לאיכרי האזור. הדלתות הענקיות, הנראות עד היום בחצר, נבנו כדי שהאיכר יוכל להיכנס עם גמליו הנושאים את שקי התבואה המיועדת לטחינה. מכונות משוכללות וכלים שונים הובאו מגרמניה ונבנתה חצר גדולה לחניית הגמלים והחמורים. בעת  שבעלי החיים הרוו את צימאונם עסקו בעליהם בסחר-מכר של חיטה, בורגול, תירס ועוד.  עם הגעת הבריטים לארץ ועזיבת הגרמנים שכר את המקום ג'רג'ורה קנאזע. המקום זכה בתנופת פיתוח, ומכונות טחינה מודרניות הובאו מאירופה. כיום מנוהל המקום על ידי הנכד טוני קנאזע שישמח לספר לכם על המקום ולהדריך אתכם בין שלל התבלינים הייחודיים למקום.

מאות תבלינים באל באבור (צילום דן בר-דוב)
מאות תבלינים באל באבור (צילום דן בר-דוב)

נצרת מציעה אפשרויות לינה רבות, בשנים האחרונות נפתחו בתי הארחה קטנים בעיר העתיקה שמעניקים אירוח אותנטי במחירים אטרקטיביים. בית הארחה אל-חכים השוכן בבניין בן 200 שנה, בלב העיר העתיקה, במרחק הליכה מהאטרקציות החשובות, השוק העתיק, כנסיות ומסעדות. המקום בבעלות המשפחה משנות ה 30 שימש בעבר כנגריה וכיום מנוהל על-ידי הדור השלישי שהפך את המקום לבית הארחה של 10 חדרים השומרים על הייחוד ההיסטורי ועם זאת מעניקים אירוח נוח ומודרני. בית הארחה נוסף הוא בית מישל  הנמצא באחת המבנים החשובים ביותר בעיר העתיקה בנצרת והוא מבנה שנבנה ושימש ביתו של ראש העיר הראשון של נצרת טנוס קעואר (משנת 1854) ומכיל כ- 8 יחידות אירוח ממוזגות ומאובזרות. בית ההארחה ממוקם  בלב העיר העתיקה ומעניק תצפית נפלאה  על בתי העיר ומבט  לכיוון כנסית הבשורה והמסגד הלבן. בית הארחה  מנסה קריסטי ממוקם בשכונה הלטינית באחד השכונות הוותיקות ביותר בנצרת ברחוב אלנבעה " המזרקה״ על שם המעין שזרם ליד הכנסיית אלבלאטה " האבן השטוחה״ או מנסה קריסטי בלטינית על שם שולחן האבן שסביבו נבנתה כנסיית מנסה קריסטי. החדרים מנסה קריסטי שופצו תוך שמירה והבלטת שיטות ותקופות הבניה של המבנה העתיק. על גג מנסה קריסטי מרפסת תצפית המשקיפה מגבוה על נצרת העתיקה וגם על השכונות החדשות יותר ומעניקה את אחת מנקודות התצפית היפות של העיר.

תצפית נפלאה מבית מישל (צילום: דן בר-דוב)
בית הארחה אל-חכים,בניין בן 200 שנה (צילום: דן בר-דוב)

את הסיור אנחנו מסיימים בסעודת "איפטר" ב"תישרין". מסעדה ששווה ביקור בעיר בפני עצמה, תשרין שייכת לדור החדש של מסעדני נצרת, אחסאן ומוסא, שני בחורים צעירים, מלאי מרץ ומכניסי אורחים שמציעים מטבח פיוז'ן ערבי-מערבי משובח, שילוב של המטבח הערבי המסורתי עם מנות עדכניות מהמטבחים המובילים בעולם,

הכנאפה מעודנת וטעימה (צילום:דן בר-דוב)
סלט עם גבינת שנקליש המיוחדת (צילום: דן בר-דוב)
טאבולה נפלאה של תישרין (צילום:דן בר-דוב)
מסעדת תישרין,סמוך לכנסיית הבשורה (צילום: דן בר-דוב)

לחודש הרמדאן קסם משלו זו תקופה נפלאה לחוות את העיר, אירועי "לילות רמדאן" מתקיימים משעות אחר הצהרים מזמן ההכנות לארוחת שבירת הצום – ה"איפטאר"- ועד לשעות שלאחר הסעודה, עת הרחובות מתמלאים בריחות, צלילים, אנשים ותפילות.  במהלך החודש מתקיימות פעילויות רבות ברחבי העיר בשעות הערב והלילה, חוויה תרבותית וקולינרית ייחודית.

צילום: דן בר-דוב
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן