Skip to content

יום שישי – יידויי אבנים, הצתות שדות כמעשה שגרה בסמוך ליצהר

בשישי בצהריים פרץ עימות בין מתנחלים מיצהר לבין פלסטינים תושבי הכפר עסירה א-קבלייה. כוח צה"ל עם שוטרי מג"ב הגיע למקום וכמעשה שגרה פעל כנגד הפלסטינים עם גבו לתוקפים היהודיים, מנע מהפלסטינים לתקוף את תוקפניהם וגירשם לתוך כפרם. "כוחות הביטחון פועלים תמיד רק נגד קבוצה אחת - רק נגדנו הפלסטינים", זועמים הפלסטינים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כמידי שבוע, ביום שישי האחרון, פעלו מתנחלים שהגיעו מכיוון התנחלות יצהר וידו אבנים בפלסטינים בסמוך לבתיהם בכפר עסירא א קבלייה.  במורדות הגבעות הוצתו שדות ופלסטינים נזעקו לכבותן.  האזור סביב יצהר ידע דלקות רבות וכרגיל לעומת טענות הפלסטינים מגיבים ביצהר וטוענים כי הפלסטינים  הם שהציתו אש בשדותיהם מתוך  כוונה שתתפשט לכיוון צהר. לפלסטינים ישנה טענה אחת: "קבוצות של מתנחלים קיצוניים תוקפות אותנו ולא בפעם הראשונה ואילו כוחות הביטחון פועלים תמיד רק נגד קבוצה אחת – רק נגדנו הפלסטינים". ועוד: "זהו חלק ממגמה ארוכה של אפליה במדיניות ובהתנהלות הביטחונית בגדה".

לוחם מג"ב בכינון ישיר לעבר הפלסטינים (צילום: זכריה סדה, רבנים למען זכויות אדם)
לוחם מג"ב בכינון ישיר לעבר הפלסטינים (צילום: זכריה סדה, רבנים למען זכויות אדם)

כך היה בשישי האחרון, לטענת הפלסטינים הציתו המתנחלים אש בשדותיהם ויידו בהם אבנים. האירוע התרחש בסמוך לכפר הפלסטיני המצוי  כ2.5 ק"מ מצפון ליצהר. צעירים פלסטינים החליטו להחזיר מידה כנגד מידה. מחד לכבות את האש שאחזה בשדות ותוך כך השיבו בידויי אבנים לעבר המתנחלים.
כוח צה"ל שהוזעק למקום, הגיע וכלל בתוכו 4 שוטרי מג"ב. הכוח חצץ מיד בין הפלסטינים למתנחלים על מנת להחזיר את הסדר אל כנו. אלא בתצלומים ניתן להבחין כי הכוח פעל כנגד הפלסטינים כשגבו אל המתנחלים. במונחים צבאיים – הכוח השתמש באמצעים לפיזור הפגנות, כדי לגרש את מידי האבנים הפלסטינים אל הכפר. במקרה זה בוצע ירי כדורי גומי ואיום בירי באש חיה, זאת כאשר לדברי הפלסטינים המתנחלים ממשיכים בידויי אבנים לעבר הפלסטינים באין מפריע. אגב, בשנה האחרונה למדו המתנחלים שיעור בהסתרת זהויותיהם. הם מגיעים רעולי פנים בעוד הפלסטינים מצויים בפנים גלויות.

בכיר במשמר הגבול אמר למגפון שברור לו שכוח מג"ב בשטח פעל כשורה. "ראשית האירוע כולו בשליטת ופיקוד צה"ל", אמר הבכיר, "ולגבי האירוע, צריך להבין את הסיטואציה בה לוחם מג"ב נדרש לפעול. כשהוא מגיע לשטח, הוא סופג אבנים מהפלסטינים. לכן בשלב זה איננו פועל להפריד ולחפש אשמים. הוא פועל כלפי מי שתוקף אותו".
בצה"ל ביררו היטב את הנושא ולבסוף השיבו כי ״ביום שישי האחרון התפתח חיכוך בין פלסטינים למתיישבים סמוך ליצהר במהלכו התבצעו זריקות אבנים הדדיות. הכוחות שפעלו בנקודה ביצעו הפרדה מוחלטת בין הפלסטינים למתיישבים וחדלו את החיכוך ללא נפגעים. כוחות צה״ל פועלים וימשיכו לפעול לשמירה על הביטחון והסדר במרחב". בצה"ל לא ענו לשאלת מגפון: מהי מדיניות צה"ל בנוגע התנגשויות בין פלסטינים למתנחלים.

קצין צה"ל ב 2012: "המתנחלים מנצלים את העובדה שצה"ל נמצא בדריכות עם הפנים לפלסטינים ולא עם הפנים אליהם"

מי שעוקב אחרי ההתרחשויות בסמוך ליצהר יגלה שההצתות בשדות, יידויי אבנים לעבר הפלסטינים ותקיפת פלסטינים הנן מעשה שבשגרה מצד מה שנוח לכנות: "מתנחלים קיצוניים", לאמור זה חלק קטן מקבוצה שלווה ולא כך היא. מעשה בשגרה מזה שנים רבות. מאז ועד כה לא נעצר ולו מתנחל אחד באשמת תקיפת הפלסטינים. המתנחלים אינם חוששים מצה"ל ומהמשטרה. הם נסוגים לאחר זמן מה וחוזרים בשישי שאחרי כן, או בשבת. וצה"ל מוזעק שוב ושוב וחוצץ בין הפלסטנים למתנחלים. אך תמיד עם גבו למתנחלים ופניו אל הפלסטינים.

באחת מאירועי תקיפות הפלסטינים ביום שלישי 21 ספטמבר 2011, התרצה קצין בכיר בצה"ל והתייחס בגילוי לב נדיר לאירועי הצתות ויידוי אבנים לעבר הפלסטינים בכפר עסירה א-קבלייה בסמוך ליצהר.  "המתנחלים מנצלים את העובדה שצה"ל נמצא בדריכות עם הפנים לפלסטינים ולא עם הפנים כלפי ההתיישבות", אמר הקצין הבכיר והוסיף  כי המתנחלים "מנצלים את המצב לסגור חשבון עם השכנים הפלסטינים. הם מדליקים אש ובורחים. מדובר בפרובוקציות שיכולות להצית את האזור". הוא הדגיש ואמר כי "תג מחיר זו הסכנה המידית". על תגובת צה"ל לאירועים אמר הבכיר כי "כרגע צה"ל מכיל את האירועים. רצף של מקרים יכול להביא לגל של אלימות".
מתחקור העימותים שאירעו מוקדם יותר באותו יום באזור יצהר עלה כי כעשרים מתנחלים הגיעו מההתנחלות, התקדמו רגלית לעבר עסירה א-קבלייה, והחלו ליידות אבנים לעבר הפלסטינים שעיבדו את השטח. בתגובה לכך החלו גם הפלסטינים ליידות אבנים. כוחות צה"ל ומג"ב שהוזעקו למקום מיהרו לפזר את המהומה שנוצרה בשטח ב"שימוש אמצעים לפיזור הפגנות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן