Skip to content

אמנות או נמות

לקראת הביאנלה הים – תיכונית השלישית בכפרי הגליל התחתון, רשמים מסיור מקדים, תמונות, תובנות וטעמים, מביא – יובל אראל.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אמרו לי לצאת לרגע ממועדוני ההופעות למיניהם, לקחת פסק זמן, לנשום אויר נקי ולראות אור יום, לטעום ולחוות עניינים חדשים, אז הלכתי על זה, סיור מקדים לקראת פתיחתה של הביאנלה הים-תיכונית השלישית בהפקתם של האוצרים בלו-סימיון פיינרו ואביטל בר-שי שתתקיים מיד לאחר תום חודש הרמאדן וחג הקורבן בגליל התחתון בכפרים הערביים סח'נין, עראבה ודיר חנא יחד עם היישוב היהודי משגב.

תערוכה במוסך, הביאנלה. צילום: יובל אראל
תערוכה במוסך, הביאנלה. צילום: יובל אראל

הביאנלה הים תיכונית מתקיימת השנה בשאיפה ליצור בסיס לדו-שיח בין אנשים, ליצור דו קיום בין הקהילות החיות בארץ וקיצור להמיס גבולות דרך האמנות. השנה יוצאת הביאנלה מתחום הגלריות והמתחמים המוכרים ומגיעה למקומות בלתי צפויים לחלוטין אך יחד עם זאת בדיוק במקומות בהם בני אדם יכולים לתקשר ולהיקשר, להכיר וליצור הכרויות בלי חשש ובלי רתמות של דעות קדומות, שדים המסתתרים בתת הכרה וענני תחושות בטן לא נעימות, בקיצור בני אנוש החווים את התרבות, את מותר האדם מהבהמה ללא גבולות, בדרך של יצירת אמון הדדי מחדש, לגשר בי הפערים הקיימים היום בתודעה ויצור שיתופי פעולה וערכים משותפים לחיים בצוותא.

הביאנלה הים תיכונית, אמנות במפעל. עראבה. צילום: יובל אראל
הביאנלה הים תיכונית, אמנות במפעל. עראבה. צילום: יובל אראל

איך יוצרים את האור בקצה המנהרה. איך בונים את התקווה הזו? הכל כך אנושית, יומיומית?, יוצאים ממסגרות, מוחקים מוסכמות, מבטלים הגדרות. כי השנה הביאנלה הים-תיוכנית מגיעה למקומות בלתי צפויים לחלוטין, לא רק שרוב תחנותיה מעוגנות בינות הכפרים הערביים בבחינת בואו לטעום את הכבוד וקבלת האורחים בה בני דודינו במזרח התיכון כל כך מתגאים כחלק מהמסורת, אלא בואו ותגיעו אל חנות הדגים, האטליז, משרד עורכי הדין, מוסך הפחחות, אוהל החפלות, בית הקפה לנרגילות, המסגד העתיק, בואו וצפו וטעמו מיצירות האמנות שמשובצות במקומות אלו כחלק מהביאנלה, ותוך כדי כך צרו קשר מילולי, קשר עין ויחסי שכנות וחברות עם המארחים, הפכו את האמנות הויז'ואלית, הציור, הפסל, התמונה, המיצג, לרלוונטיות, לגשר בין תרבויות, דוגמת המוזיקה, שהיא אמנות כלל עולמית.

גבר גבר, על הקיר באטליז של הכפר. צילום: יובל אראל
גבר גבר, על הקיר באטליז של הכפר. צילום: יובל אראל

השנה הוגדר נושא הביאנלה הים-תיכונית כ- Out of Place. עם התייחסות לשאלות של זהות, מקום, זמן ואינדיבידואליות בעידן של תרבות גלובלית, תוך התייחסות ביקורתית למקום, זהות ותרבות מקומית לאור השינויים המתחוללים כיום.

השנה נוטלים חלק בהתרחשות האמנותית אמנים מכל העולם, חלקם ממדינות ים תיכוניות שאין לנו קשר דיפלומטי עימן, דוגמת אפגניסטן, לבנון, כווית, עירק, אירן ובחריין, מישהו אמר מזרח תיכון חדש?!…

כל הפרטים אודות הביאנלה הים-תיכונית השלישית מצויים כאן, באתר הבית וכמובן בעמוד הפייסבוק.

יש גם גלריית תמונות מהסיור, פייסבוק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן