Skip to content

"מכוניות 3": הנפשה חדשה על מסלול ישן

"מכוניות 3" מביא סיפור מרגש יותר ונהנה מהנפשה טובה יותר מקודמיו, אם כי עדיין לא סולל כביש חדש שטרם נראה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחר שהסרט "מכוניות" הציג לעולם את מרוצי המכוניות המונפשות ובראשם הדמות ספידי מקווין (בלועזית לייטנינג מקווין בדיבוב של אוון ווילסון, ואילו בעברית זהו יובל סגל) בשנת 2006, חברת דיסני / פיקסאר חידשה את המותג בשנת 2011 עם "מכוניות 2" והוסיפה לדמות הראשית את הסיידקיק המשעשע, מטור (בלועזית מייטר בדיבוב של לארי דה כייבל גאי, ואילו בעברית אריה מוסקונה), אשר זיכתה את אולפן ההנפשה בקרדיט של הסרט הגרוע ביותר מיום הקמתו. הפרק השלישי בסדרה, "מכוניות 3", מגיע שש שנים מאוחר יותר ומציע תיקון מסלול בסדרת הסרטים, והברק חוזר לספידי, כמו גם לענף המירוצים שממנו התחילה הסדרה (בניגוד לסרט הריגול שאפף את הסרט השני). "מכוניות 3" מביא סיפור מרגש יותר ונהנה מהנפשה טובה יותר מקודמיו, אם כי עדיין לא סולל כביש חדש שטרם נראה.

"מכוניות 3": ספידי מקווין לצד ג'קסון סטורם

במונחים אמנותיים, "מכוניות 3" מספק את הסחורה בכל הנוגע לאיכות ההנפשה הצפויה מאולפני פיקסאר. המשטחים המבריקים והניידות מלאת הבעות הפנים של כלי הרכב השונים מעולם לא היו משכנעים יותר או ריאליסטיים יותר ביחס לסוגה, ואפילו סצינות מרוצי המכוניות חדות יותר מבחינה חזותית, ביחס לכל מה שנעשה עד היום. יחד עם זאת, מנהל התאורה – ג'רמי לסקי, כמו גם הצלם – ניוטון תומאס סיגל ("אקס-מן: אפוקליפסה") מהסרטים "מכוניות" ו-"מכוניות 2" מצליחים לשלב באופן מושלם פני קריקטורה ותנועות מכניות לתוך הסביבה המוחשית יותר שמופיעה ב-"מכוניות 3". למרות שהסרט אינו מתוחכם במונחים של תשומת לב לפרטי הרקע ולעריכה, כמו היצירות הטובות ביותר של פיקסאר בשנים האחרונות, הוא מצליח לשמור על ראש מעל המים בעידן הנוכחי הגדוש בסרטי אנימציה ממוחשבת.

הסיפור של "מכוניות 3", עליו חתומים ארבעה תסריטאים, ביניהם במאי הסרט – בריאן פי (אמן סטוריבורד בשני הסרטים הקודמים), הוא סיפור שגרתי על מאמן / טירון ספורטיבי, כפי שהוצג בסרט הראשון, אלא שהפעם ספידי בתפקיד הרבה יותר מנוסה, בוגר וסבלני, אבל גם מאוכזב, כפי שדוק הדסון (פול ניומן, "צבע הכסף") היה בסרט "מכוניות" המקורי. האופן שבו "מכוניות 3" עושה כבוד לניומן על המסך, בוחן את ההשפעה המתמשכת של דוק על ספידי ואת האופן שחוויותיהם בחיים מקבילים, וזה בעצם החלק המרגש ביותר בסרט. עם זאת, בדומה למשבר הקיומי שספידי צריך להתמודד עמו בסרט, חוט הדימיון שעובר ספידי בסרט מרגיש קצת לא במקום בהקשר הרחב של "מכוניות 3". יתכן שזה בגלל שהסרט עצמו עוסק בהעברת הלפיד בין ספידי לקרוז רמירז (קולה של קריסטלה אלונזו באנגלית ושל שירה נאור בעברית), ולאו דווקא בוחן את באופן מובהק את את הדרך שבה ספידי עשה מטירון למתחרה מנוסה ויהיר במידת מה.

תסריטאי פיקסאר הוותיקים, קיל מוריי ובוב פיטרסון, שעבדו יחד עם התסריטאי מייק ריץ' ("הזדמנות שנייה", "סקרטריאט"), שילבו את נוסחת סרטי הספורט הטיפוסיים עם הומור ידידותי לילדים, כמו בסרטי "מכוניות" הקודמים, אולם מתקשים מעט לפנות לכל הגילאים בסרט "מכוניות 3". אם כן, הסרט מיועד לילדים צעירים (6-10) מצליח בהצגת קרוז רמירז כמכונית מלאת מוטיבציה וזעם – וככזו שיכולה להמשיך את סדרת הסרטים מנקודה זו (אם דיסני / פיקסאר יחליטו להאריך את המסלול). אולם עשן האגזוז שמפריע לצופים הצעירים בסרט הוא האנטגוניסט, ג'קסון סטורם (ארמי האמר בגרסה באנגלית ו-ערן מור בגרסה לעברית), שלא פותח מעבר לדמות דו-מימדית שטוחה, שרק משמשת כמכשול מפואר לקרוז ולספידי לזכות בגביע המירוץ.

בסופו של דבר, "מכוניות 3" נמצא באותה רמה כמו "מכוניות" המקורי, במובן זה שהוא סרט ידידותי לכל המשפחה, אך לא כזה שמתעלה או עובר באיכותו סרטי אנימציה אחרים שחברת דיסני / פיקסאר יצרו בעבר. אלו שהיו אוהדים של "מכוניות" המקורי, אבל נותרו מאוכזבים מהסרט "מכוניות 2", בוודאי ייהנו מהתמהיל הרגשי, מההומור וההנפשה המסנוורת, ואף יהיו סלחניים על אלמנטים מיותרים במכלול של "מכוניות 3". לאלו שלא השקיעו את רגשותיהם בסדרה בעבר – הסרט לא מציע משהו חדש שטרם נראה בעבר, יחד עם זאת, הפוטנציאל שדמותה של קרוז רמירז תוליד סדרת סרטים חדשה – עשויה לשנות את דעתם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן