Skip to content

מות הזמיר

הסופרן הישראלית אירה ברטמן נשאה על כתפיה את כל האופרה בשירתה הדרמטית והלירית, כשעזר כנגדה התזמורת הסימפונית ראשון לציון שניגנה בניקיון ובלכידות מרשימים. תחת שרביטו של המנהל המוזיקלי של האופרה הישראלית דניאל אורן הובלטו כל ניגודי הנושאים והגוונים המייחדים את כתיבתו של פוצ'יני. מאדאם בטרפליי, ליברית אילקה וג'וזפה ג'קוזה, על פי המחזה של דייויד בלסקו; […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"כשאדומי החזה יתחילו לשיר – יחזור גם אהוב לבי, כך הבטיח  לי פינקרטון שהוא יחזור", מנסה בטרפליי הנואשת לשכנע את הקונסול שרפלס ואת עצמה. ומעשה בילדה תמימה – גיישה יפנית שהולכת שבי אחר עולמו של מלח אמריקאי.

 תהלוכה ססגונית של הגיישות עם שמשיות מרהיבות, קרדיט יוסי צבקר
תהלוכה ססגונית של הגיישות עם שמשיות מרהיבות, צילום יוסי צבקר

בקצביות תזזיתית סוערת ומדויקת פתחה התזמורת את תיאור הסיפור קורע הלב של קולוניאליזם אמריקאי אכזרי במושבה הכבושה – יפן. ומעשה במלח בצי האמריקאי, פינקרטון, המחפש לעצמו שעשוע "להעביר את הזמן בנעימים". הקונסול האמריקאי שרפלס מכיר לו נערה יפנית תמימה עמה הוא מתחתן. אלא שעבור בטרפליי – החתונה היא אמתית והיא נוטשת את דת אבותיה ומנודה מעמה. היא יולדת לו בן וממתינה לשווא לשובו. כשהוא חוזר – הוא שב עם אשתו "האמתית", האמריקאית, –  ולוקח מבטרפליי את בנה יחידה. כמצוות דתה ואמונתה שעדיף למות מאשר לחיות ללא כבוד- מוסרת לו בטרפליי את בנה ומתאבדת בסכין הסמוראית שקיבלה מאבותיה.

 הסופרן המופלאה אירה ברטמן מצליחה לרגש את הקהל, קרדיט יוסי צבקר
הסופרן המופלאה אירה ברטמן מצליחה לרגש את הקהל, צילום יוסי צבקר

פוצ'יני הבליט במוזיקה המופלאה שלו את הסתירה בין שני העולמות –  עולם  התמימות של בטרפליי החולמת  על אהוב לבה בחלילים ובכינורות ובפריטה מעודנת על הנבל והמשולש. התזמורת מחקה את השירה במגוון כלים ומעניקה ניגוד מלודי מעודן או לעתים ריתמי עוקצני או לחלופין  קודר, – אפילו "מפואר" לשירה.

תחת שרביטו של דניאל אורן ניתן היה להתענג על עומק הדרמה ועל ריבוא ריבואות גוני הכרומטיקה המעודנת של פוצ'יני, שכללה לא רק סולמות פנטטוניים אלא גם  –  בסופה האלים של האופרה –  דיסוננטים ורעם תופי דוד וחצוצרות.

 המנצח הכריזמטי דניאל אורן, קרדיט יוסי צבקר
המנצח הכריזמטי דניאל אורן, צילום יוסי צבקר

התזמורת ניגנה  בניקיון מופתי ובלכידות, – ובעיקר בליריות – גם החלילנים, האבובן, והכנר הראשי בתפקיד הסולו שלו. אורן לא היסס להאט ולהעניק "מרחב שירה" נדיב לסולנים. בנגינתה בכלי נשיפה רועמים המזייפים במכוון, מבשרת התזמורת את הקץ המר.

אירה ברטמן התגלתה כאמן בינלאומי של ממש. לאורך כל האופרה נשאה על כתפיה את התפקיד הדרמטי והלירי. היא שרה לא רק כזמרת מופלאה אלא גם כבעלת כישרון דרמטי, כדי כך שבסוף אי-אפשר היה שלא להזיל דמעת הזדהות עם מר גורלה. דווקא לבן זוגה — הטנור האוזבקי נג'מדין מבליאנוב  –  היה קול לחוץ ונטייה רוסית לשיר כלפי פנימה. הוא שר בניקיון אך נראה כאילו הוא יותר מדקלם את תפקידו מאשר משחק אותו. הבריטון הרומני המוכר והאהוב יונוץ פאסקו היה מצוין בתפקיד הקונסול שרפלס שמנסה לעמת את בטרפליי עם המציאות. ויבראטו איפיין את שירתה של זמרת המצו האיטלקייה פרנצ'סקה פרנצ'י, שהיטיבה לשחק את תפקיד סוזוקי – המשרתת המסורה. רק במערכה השנייה הצליחה להשתחרר מהוויבראטו. הבס קרלו סטריולי בתפקיד בונזה – הכהן המקלל את בטרפליי – היה רשים אבל לא מצמרר דיו. דווקא הזמרים בתפקיד המשנה היו משובחים – החל מהבריטון נוח בריגר בתפקיד הנסיך ימאדורי וכלה בטנור הסקוטי אלאסדיר אליוט בתפקיד הגורו. משעשע היה הטנור יוסף ארידן בתפקיד השדכן. הרעיון להציב את המקהלה המהמהמת את תפקידה באחורי האולם היה חכם. כך, כשהמנצח פונה אל הקהל, חש זה האחרון שותף לעלילה.

 בטרפליי מתאבדת כמצוות אבותיה, צילום יוסי צבקר
בטרפליי מתאבדת כמצוות אבותיה, צילום יוסי צבקר

מה שתרם לדרמה המוזיקלית היה דווקא הבימוי המינימליסטי של הבמאי היפני קייטה אסארי והבמאית המחדשת מיצ'יוקו טנוצ'י. האופרה נפתחה בתהלוכה ססגונית של שמשיות צבעוניות אתן טופפו הגיישות. במשך רוב האופרה צפה הקהל בבית משבצות יפני סטנדרטי, כשהסולניות חולצות את כפכפיהן בכניסה אליו. אפילו פרחים של ממש לא הציפו את ביתה של בטרפליי במערכה האחרונה.

לעומת זאת דרמטי ומרהיב ביופיו היה עיצוב התאורה, בעיקר הצלליות של בטרפליי ובנה במערכה האחרונה  – כשהשניים כבר "מתאדים" מרוב ציפייה לפינקרטון.  גם עיצוב השמיים האפלים תרם לדרמטיות של הביצוע. המשרתים לבשו בגדים אפורים ואטומים כאשר גם פניהם מכוסות וכך בלט הניכור הקר הסובב את בטרפליי. דווקא הצמצום הסגפני של הבימוי תרם להתמקדות בפן המוזיקלי של האופרה.

וכך, תחת שרביטו של דניאל אורן,  הובילה התזמורת את השירה בלי לכסותה, כשבלב האופרה זמרת ייחודית בשירתה הלירית ובעצמתה הדרמטית הכובשת.

★★★★★

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן