Skip to content

זוגיות ומה שבין המינים – ספרים מצוירים למבוגרים

שלושה יוצרים משעשעים, עוסקים בגבר ואישה ומה שביניהם, בקו, צבע, נייר שהופכים לספרים מצוירים. כל הטוב הזה בשני הספרים: "גבר, אישה, קו" של רפאל בלומנברג ו"לב אפור" (יש טרילוגיה) של עדי קפלן ושחר כרמל.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פסטיבל אנימקס 2017 הסתיים לו, רגע לפני שנסגרו הדלתות עד לשנה הבאה, הצצתי בדוכנים של המציגים המופלאים. אנימקס, הפסטיבל הבינלאומי לאנימציה, קומיקס וקריקטורה של תל אביב, מתקיים בסינמטק תל אביב מידי חודש אוגוסט ומציג סרטי אנימציה, סדנאות קומיקס וקריקטורה ומפגשי אמן. זו הזדמנות פז לצפות בסרטים נדירים ולפגוש יוצרים מוכשרים בקטגוריות השונות של התחום.

דוכני הקומיקסאים הם פסטיבל בפני עצמו. כל אמן ויוצר מבלה את ימי הפסטיבל מאחורי שולחן יצירותיו ומספר למתעניין על דרך יצירתו ומחשבותיו. בין גיבורי וגיבורות על, סיפורי מתח ואימה, משחקים, חולצות וגאדג'טים שונים, מצאתי שני ספרים, שאינם דיגיטלים לגמרי, שיד אדם חופשית ניכרת בהם והם אינם מוגדרים כספרי קומיקס אלא כרומן גרפי או אסופת רישומים.

אשה, גבר, קו / רפאל בלומנברג ספר איורים

רפאל בלומנברג

רפאל בלומנברג, יליד שוויץ, בוגר ויצו חיפה, מאייר ויועץ עיצוב ומיתוג לאוניברסיטת בר אילן, עזב לפני כעשור את העולם החרדי וכיום הוא חילוני כשר למהדרין. "לפני עשור, אחרי שעברתי שינויים משמעותיים בחיי, התחלתי לאייר מצבים ורגעים מתוך היום-יום שלי, מחשבות, רצונות, פחדים, חלומות לעתיד ועוד. עם הזמן, לאחר שהתווספו במגירה מספר רב של רעיונות ואיורים התגבש בתוכי הרצון להוציא לאור ספר שבו אוכל לשתף אחרים במחשבותיי. ״אשה, גבר, קו״ הוא ספר האיורים הראשון שלי והוא מייצג עבודות מהעשור האחרון (2015-2005) כשהנושאים שליוו אותי באותה תקופה והומחשו באיורים הם חיפושיי אחר אהבה וזוגיות, חיפוש משמעות חדשה, התמודדויות עם פחד, בדידות, ההתנתקות שלי מהעולם הדתי ושינויי הדפוסים המחשבתיים בעקבות השינוי." דפדוף בספר מעלה חיוכים ואפילו צחוק בקול. האיורים של רפאל עשויים בקו רגיש וטכניקה פשוטה, רישום נטו, בלי פוזות. לרכישה באתר ובחנויות. www.raffael.co.il

רפאל בלומנברג

לב אפור / עדי קפלן ושחר כרמל ספר מצויר למבוגרים

לב אפור

עדי קפלן ושחר כרמל, זוג אמנים רב-תחומיים החיים ועובדים יחד בתל-אביב משנת 1994. בוגרי בית הספר הגבוה לציור 'קלישר', בתל-אביב  1992 – 1996. עוסקים בכתיבה וציור, ביצירת סרטים קצרים, תסכיתים, מיצגים ציוריים ומוסיקליים ומופעים המשלבים בין כל אלו. "אם ניאלץ לתאר את עצמנו, יהיה עלינו לומר שאנחנו מין אמנים–חוקרים שמתמסרים לפרויקטים ממושכים הכוללים לרוב שילוב בין כמה דיסציפלינות, וכי ב-14 השנים האחרונות עיקר עבודתנו, לצד פרויקטים אחרים, הוא כתיבה, ציור והוצאה לאור של ספרים מצוירים, מעין רומנים גרפים, ולשם כך אף הקמנו, בדמיוננו, הוצאת ספרים בשם "לב אפור" כמעט תמיד, הפרויקטים שאנחנו עוסקים בהם מתמקדים בחוויות האישיות שלנו או של סביבתנו הקרובה,  ואנו מנסים להעלות באמצעותם תמונה כללית יותר של החיים בתל אביב, ישראל, עכשיו."

לב אפור (2010) היא נובלה קצרה, 84 עמודי צבע מצוירים בפסטל שמן על נייר. טרילוגיית הספרים לב אפור, ההורים של לב אפור והיומן של לב אפור הם ספרים מצוירים עם טקסט של שורה בכל עמוד. לא מדובר בספרי קומיקס וגם לא בספרי אומן, אלא בספרים מצוירים למבוגרים. לצפייה ורכישה https://www.levafor.com/

לב אפור
לב אפור

לסיום אי אפשר בלי ניר מולד ואלנבוגן שזכה בפרס היקיר השנה, במחווה שלהם ליהודה אטלס.

ניר מולד ואלנבוגן במחווה ליהודה אטלס

וכך מסביר ניר: "קצת שיעמם לנו, לאלנבוגן ולי. לאחר שבחודשיים האחרונים עשינו שתי תערוכות לאנימיקס והשתתפנו בשתיים אחרות, התברר שמרימים עוד תערוכה: מחווה ל"הילד הזה הוא אני" לכבוד יהודה אטלס. אז שירבטנו שירבוטון, וחרזנו חרוזון, וזה מה שיצא (ותודה גדולה לליטל דיין הצפיחית, שניקדה בכשרון רב)"

להתראות באוגוסט הבא.

2 Comments

  1. ניר מולד
    18 באוגוסט 2017 @ 3:22

    תודה על המחמאות, רק תיקון: אני ממש לא ניר מ"ניר וגלי", הכבוד הזה שמור לניר גרבר.

    • שרה פלד
      19 באוגוסט 2017 @ 21:50

      טעות שמיד תוקנה…תודה על ההערה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן