Skip to content

הפגנות מוצ"ש – המשטרה לבג"ץ: "קיבלנו את עמדת העותר", בג"ץ מחק את העתירה

בדקה ה89 ביטל בג"ץ את הדיון בעתירה נגד המשטרה והמפגינים. שופט העליון קבע כי היות והמשטרה אמצה את עמדת העותר, אין מקום לעתירה. עו"ד לסקי: "בית משפט אומר בלי שקבל החלטה מהותית – כי הוא דוחה את העתירה בגלל ההסכמות (בין העותר למשטרה) ולא מאפשרת למפגינים להגיש תגובה מסודרת ולהשמיע את דבריהם, חלם!" - המשטרה: […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
המשטרה לא תתיר הפגנות אלו? ( צילום: רפי מיכאלי מגפון ניוז)
המשטרה לא תתיר הפגנות אלו? ( צילום: רפי מיכאלי מגפון ניוז)

בג"ץ מחק היום (חמישי) את העתירה נגד קיום ההפגנות סמוך לבית היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט, בפתח תקווה, וקבע כי מכיוון שהמשטרה קיבלה את טענות העותר, תושב שכונת גנים בעיר, אין מקום להמשיך ולנהל את ההליך. השופט נעם סולברג קבע כי המפגינים, ובהם מני נפתלי, יוכלו להעלות את טענותיהם נגד עמדת המשטרה "ככל שתתעורר הצדקה להעלותן בהמשך בהליך מתאים". המשמעות היא שכעת המפגינים ככל הנראה ימתינו לראות האם המשטרה תדרוש רישיון לקיום ההפגנה ואם כן יעתרו לבג"ץ נגד הדרישה.
משכך הודיעה היום בצהריים, ממש בסמוך לתחילת הדיון כי הדיון בוטל וכי בית המשפט יפסוק, יחליט ויודיע על כך בהתאם.
בתחילה  איש לא הבין מדוע בוטל הדיון, כולל דוברות בתי המשפט ועורכי הדין של הנתבעים. מאוחר יותר קיבלו עורכי הדין את ההודעה כי המשטרה אמצה לעצמה את עתירת העותר ומשכך אין לעתירה מקום לתחילת דיון.

עו"ד גבי לסקי (צילום מסך)
עו"ד גבי לסקי (צילום מסך)

עו"ד גבי לסקי הגיבה ואמרה: "איזה אבסורד – עותר מגיש עתירה כנגד המשטרה, המשטרה בעצם מצדדת בעותר ותומכת בעמדה שלו. הפרקליטות מבקשת לצרף את המפגינים (כדי  שלא יגידו שלא שמעו את מי שיכול להיפגע), המפגינים אומרים תנו לנו זמן להגיב ואז בית משפט אומר בלי שקבל החלטה מהותית – כי הוא דוחה את העתירה בגלל ההסכמות (בין העותר למשטרה) ולא מאפשרת למפגינים להגיש תגובה מסודרת ולהשמיע את דבריהם. חלם".
גבי, נראה לך כי ההפגנות תיעצרנה כעת?
– "אנחנו לא קיבלנו הודעה על ביטול. מבחנתנו ההפגנות ממשיכות כרגיל".

עו"ד דניאל חקלאי מול קהל מוחים בנס ציונה (צילום Gera De Shalit)
עו"ד דניאל חקלאי מול קהל מוחים בנס ציונה (צילום Gera De Shalit)

עורך הדין דניאל חקלאי נדהמת?
–  " בג"צ מחק היום את העתירה נגד ההפגנות בכיכר גורן, תוך שהוא קובע שרשם לפניו את עמדת משטרת ישראל שלפיה הפגנות עתידיות במקום תבוצענה ברישיון.  בג"צ קבע שבמידה שמדיניות המשטרה לא תעלה בעתיד בקנה אחד עם עמדת המפגינים, רשאים המפגינים לעתור נגד המשטרה. משמעות ההחלטה: העתירה נמחקה. הדיאלוג בין המפגינים למשטרת ישראל יתקיים במידת הצורך. והמפגינים ימשיכו בדרכם הקבועה: לפעול אך ורק על פי החוק תוך שהם מפגינים למען שלטון החוק, ביצור המשטר הדמוקרטי ועקרון השוויון לפני החוק. זאת הן בפתח תקווה והן ב-17 מוקדים נוספים ברחבי הארץ".

מני נפתלי - שוקלים את צעדינו (צילום: רפי מיכאלי)
מני נפתלי - שוקלים את צעדינו (צילום: רפי מיכאלי)

מני, מה כעת? תפגינו במוצ"ש?
– "אנו שוקלים את האופציות. יכול להיות שנהיה שם 2500 איש בלי נאומים. יכול להיות שנתפזר, וכאן נפגין כמו מקומות אחרים בארץ, עד 50 איש, חלק אחר יפגינו מול ביתה של שרת המשפטים, איילת שקד ואחרים בכיכר רבין. עדיין לא החלטנו, הכל יכול להיות".
עו"ד חקלאי: "גם בהפגנה של 2500 מותר להפגין ולנאום, בתנאי שאלו לא יהיו נאומים מדיניים".
עד לפרסום ידיעה זו לא פנתה המשטרה אל נפתלי ואחרים בדרישה שיפעלו לקבלת רישיון להפגנה ונראה כי המפגינים לא מתכננים להגיע אל המשטרה על לקבל רישיון.
אך שעות ספורות לאחר שבג"ץ פרסם את החלטתו, הודיעה המשטרה למפגינים כי לא תאפשר להם לקיים בשבת הקרובה את ההפגנה במקום הקבוע בכיכר גורן, וכי מעתה ואילך הם יתבקשו לבקש רישיון לכל הפגנה שיקיימו. בתגובה הודיעו מארגני ההפגנות השבועיות כי הם יעתרו מחר(שישי)  לבג"ץ כנגד החלטת המשטרה. בנוסף, נמסר מהמארגנים כי הם ימשיכו להתכנס במקום שהפך לסמל למאבק בשחיתות השלטונית. לשיטתם, אין צורך בקבלת רישיון להפגנה, שכן היא אינה נופלת בקריטריונים שקובע החוק. לפי החוק, יש צורך לקבל רישיון במקרה של התקהלות של יותר מ-50 בני אדם כדי לשמוע נאומים מדיניים. אך השאלה מה נופל תחת הגדרה של נאומים מדיניים טרם הוכרעה בבג"ץ.

העותר - צדוק בן משה (צילום מסך)
העותר - צדוק בן משה (צילום מסך)

העותר, צדוק בן משה,  חבר מועצת עיריית פתח תקווה הגיב לדברים בדף הפייסבוק שלו וכתב: "סוף להפגנות בשכונת כפר גנים ג'. ועד השכונה באמצעות עו"ד מנחם מושקוביץ החזירו את השקט לשכונת כפר גנים ג'. בית הדין קיבל את עמדתנו בנוגע להפגנות ופסק הדין תומך בכל הדרישות שלנו. משטרת ישראל לא תאפשר קיום הפגנות ללא רישיון ובהיקפים הללו של אלפי אנשים לא יתאפשר להפגין בשכונה. לצערי במשך 40 שבועות חזינו בצד המעורער של החברה הישראלית, אין שיח תרבותי, אין שום אמפתיה ואין רצון להבין ולפרגן אחד לשני. דווקא ההפגנות הללו, שהדגישו את הבעיה החברה הישראלית, צריכות להוות אבן דרך לפיוס ושלום ביננו לבין עצמנו".

1 Comment

  1. לולה
    20 באוגוסט 2017 @ 7:25

    האם חשוב חופש הביטוי – כן בוודאי
    האם קבוצת האנרכיסטים מפתח תקווה ישרת דרך? – לא לאל אל אלאלאלאלאלאל
    למה?
    ככה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן