Skip to content

משבר ביחסי אירופה-בלארוס: בריסל הטילה עיצומים, מינסק גירשה שגרירים

בין האיחוד האירופי לבין בלארוס שוררת מתיחות ארוכה, בעיקר על רקע משטרו הרודני של הנשיא אלכסנדר לוקשנקו והפגיעה בזכויות האדם במדינה. עיצומים שהוטלו על בלארוס הביאו אותה לגרש את שגרירי פולין והאיחוד האירופי של שתי מדינות ולהחזיר את שגריריה שלה משם. שר החוץ הגרמני קרא להחזיר את כל שגרירי מדינות אירופה ממינסק להתייעצויות מאת גרשון […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בין האיחוד האירופי לבין בלארוס שוררת מתיחות ארוכה, בעיקר על רקע משטרו הרודני של הנשיא אלכסנדר לוקשנקו והפגיעה בזכויות האדם במדינה. עיצומים שהוטלו על בלארוס הביאו אותה לגרש את שגרירי פולין והאיחוד האירופי של שתי מדינות ולהחזיר את שגריריה שלה משם. שר החוץ הגרמני קרא להחזיר את כל שגרירי מדינות אירופה ממינסק להתייעצויות

מאת גרשון גירון

הסכסוך ארוך השנים באין האיחוד האירופי לבין בלארוס עשה השבוע קפיצת דרך. בלארוס הודיעה על גירושם של שגרירי האיחוד האירופי ופולין מתחומה, ועל החזרת שגריריה שלה מבריסל ומוורשה. זאת, בתגובה על עיצומים חדשים שהטיל עליה האיחוד האירופי. שרת החוץ של האיחוד, קתרין אשטון, הודיעה כי שר החוץ של מדינות האיחוד ייפגשו היום בבריסל כדי לתאם את תגובת האיחוד למעשה.

לוקשנקו - בלרוס אינה עומדת למכירה
דיכוי פוליטי. נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו

האיחוד האירופי החליט לאחרונה להרחיב את העיצומים נגד הרפובליקה הסובייטית לשעבר, ולהטיל מגבלות תנועה על 21 שופטים וקציני משטרה. כל זאת, בגין הפרת זכויות האדם תחת משטר הנשיא אלכסנדר לוקשנקו.

שר החוץ הגרמני, גידו וסטרוולה, היה נחרץ בתגובתו לגירוש. "זו הרודנות האחרונה, הרודן האחרון באירופה, ואנו לא נניח לעצמנו להיבהל ממעשים כגון זה נגד מוסד אירופי או נגד מדינה חברה", אמר, "האיחוד האירופי ופולין יכולים לבטוח בסולידריות הגרמנית. הדיקטטור משטה בעצמו אם הוא חושב שהוא יכול לפלג אותנו…אני מציע שכולנו נחזיר את שגרירינו מבלארוס". הוא הוסיף שכך אכן בכוונת ארצו לנהוג.

"הצעד הזה יביא לתגובות מכל אירופה", אמר על כך דובר משרד החוץ מרסין בוססקי. הוא תאר את הגירוש כ"מעשה עוין" המכוון נגד האיחוד כולו. "שלטונות בלארוס מבינים היטב את התנאים לחידוש הדיאלוג הפוליטי עם האיחוד האירופי", אמר, "הפסקת כל מעשי הדיכוי והליכה בנתיב הדמוקרטיזציה".

פולין, שלה גבול משותף עם בלארוס, שיחקה תפקיד ראשי בניסוח מדיניות האיחוד האירופי כלפי מינסק – וספגה בשל כך תכופות אש מבלארוס. בוססקי אמר ששגריר פולין גורש בגלל תפקידה המוביל של פולין בניסוח עיצומים חריפים יותר.

כחלק מהסנקציות החדשות, נאסר על נושאי תפקידים מבלארוס להיכנס למדינות האיחוד וכל נכסיהם המצויים באירופה יוקפאו.

להחזיר את כל שגרירי מדינות האיחוד. שר החוץ הגרמני, גידו וסטרוולה

אנדרי סביניך, דובר משרד החוץ הבלארוסי, אמר ש"הוצע שראש משלחת האיחוד האירופי לבלארוס ושגריר פולין יחזרו לבירותיהם להתייעצויות כדי להעביר להנהגותיהם את עמדתה התקיפה של בלארוס שלחץ ועיצומים אינם קבילים". הוא הוסיף שבלארוס מחזירה את שגריריה מבריסל ומוורשה ושוקלת לנקוט "צעדים אחרים כדי להגן על האינטרסים שלה" מפני לחץ נוסף. לדבריו, בלארוס תכניס לרשימה שחורה את האנשים הדוחפים להנהגת עיצומים חדשים נגדה.

העיצומים החדשים יגבירו קרוב לוודאי את בידודה של בלארוס, כמו גם את תלותה בבעלת בריתה הוותיקה, רוסיה, שחילצה אותה ממשבר כספי בשנה שעברה.

"בשריפת גשרי (יחסיהם) עם המערב, שלטונות בלארוס מציבים את עצמם במצב מסוכן מאוד, ומאבדים חופש תמרון במקרה שיחסיהם עם רוסיה יחמיצו שוב", אמר הפרשן הפוליטי אלכסנדר קלסקובסקי.

לוקשנקו, השולט באגרוף ברזל באומה בת 10 מיליון בני אדם מאז שנת 1994, אינו סובלני למחאה, נוקט אמצעים חריפים נגד מפגינים וכולא מנהיגי אופוזיציה. בחירתו לכהונה רביעית בדצמבר 2010 הציתה הפגנות המונים של האופוזיציה, שבעקבותיהן נאסרו כמה ממועמדיה.

בלארוס זקוקה להלוואה מטעם קרן המטבע הבינלאומית כדי לעמוד בהחזר הלוואות לקרן בסך 3.6 מיליארד דולרים בשנים 2012 – 2014. אך לא סביר שהיא תזכה למימון, משום שהיא אינה מבצעת רפורמות כלכליות ובשל האקלים הפוליטי ההולך ומחמיר בה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן