Skip to content

ראש ממ"י: "בתוך שנה וחצי ישווקו דירות בחלק משטחי צריפין וסירקין"

הדיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה, נערך בעקבות דו"ח המבקר, שמתח ביקורת חריפה על ההתנהלות הכספית והארגונית של משרד הביטחון לאורך השנים. לדעת היו"ר, ח"כ רוני בר-און והתנהלות משרד הביטחון לא עונה להתחייבויות וללוח הזמנים שהוא עצמו נתן"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הוועדה לביקורת המדינה קיימה דיון בעקבות דו"ח המבקר, שמתח ביקורת חריפה על ההתנהלות הכספית והארגונית של משרד הביטחון לאורך השנים. לדעת היו"ר, ח"כ רוני בר-און והתנהלות משרד הביטחון לא עונה להתחייבויות וללוח הזמנים שהוא עצמו נתן"

 מאת צבי זינגר

משרד הביטחון ומנהל מקרקעי ישראל מכינים לפינוי חמישה מחנות-ענק במרכז גוש דן. מדובר במחנות תל השומר, צריפין, סירקין שליד פתח-תקווה, מחנה השלישות ברמת גן, וברודצקי שבגבעתיים. חלק משטחי מחנות אלו, ישווקו לציבור כבר בעוד כשנה וחצי. כך, הכריז היום (רביעי) מנכ"ל מנהל מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן, בוועדה לביקורת המדינה בכנסת.

ח"כ רוני בר-און: "השרים מצפצפים על מבקר המדינה". צילום - מאתר הכנסת
ח"כ רוני בר-און: "השרים מצפצפים על מבקר המדינה". צילום - מאתר הכנסת

הוועדה קיימה דיון-מעקב בנושא קרקעות המדינה שבידי צה"ל, בעקבות דו"ח מבקר המדינה בעניין, שמתח ביקורת חריפה על ההתנהלות הכספית והארגונית של משרד הביטחון לאורך השנים. יו"ר הוועדה ח"כ רוני בר און (קדימה) ציין כי קצב פינוי המחנות איטי מדי, וכי ללא תאריכי-יעד קבועים מראש, משימת פינוי המחנות וניקויים לקראת שיווקם כדירות – אינה בראש משימותיו של הצבא.

בר–און גם תקף את התניית צה"ל לפינוי בסיסים במרכז בקבלת תקציב להעברת הבסיסים לנגב, וכן את התנהלות השרים בעניין התשובות לדו"ח המבקר. "השרים מצפצפים על מבקר המדינה ולא הפנימו את הביקורת, הדו"ח טופל באופן רשלני ע"י הממשלה, והתנהלות משרד הביטחון לא עונה להתחייבויות וללוח הזמנים שהוא עצמו נתן. מדובר בהתנהגות קלוקלת של משרדי הממשלה, כאשר מזכירות הממשלה ומנכ"ל  משרד רה"מ לא טרחו להגיע לדיון, למרות שהוזמנו אליו".

בנצי ליברמן מסר כי  "יש כמאה אלף יחידות דיור  פוטנציאליות, בשטח שצה"ל יפנה בין גדרה לחדרה. בימים הקרובים ייחתם הסכם היסטורי שמחנות סירקין, צריפין, תל השומר, מחנה ברודצקי בגבעתיים והשלישות ברמת גן יפונו, ומדובר בשטח בו עתידים להיבנות כ-50-40 אלף יחידות דיור. יחד עם משרד הביטחון נתכנן שטחים אלו, בגלל הצורך בסיווג ביטחוני. בימים הקרובים גם נתחיל בתכנון את מחנה 80 שליד פרדס-חנה".

סמנכ"ל משרד הביטחון בצלאל טרייבר הוסיף כי בשנתיים האחרונות החזיר צה"ל למדינה כ-65 מחנות, ובחודשיים האחרונים לבדם – שישה מחנות נוספים: ימ"ח קסטינה, מעלה כוכב, אחיאל, סינדיאנה, תל ישמעאל ותל נמרוד. לדבריו, 15 מחנות נוספים נמצאים בתהליך ההחזרה לרשות המדינה. בעניין הבסיס באב-גוש, הנטוש כבר כעשרים שנה, הודיע טרייבר כי בדעת צה"ל לשוב ולהשתמש בו כמחנה של פיקוד העורף. "בגלל שמדובר במבנה לשימור – נפעל עם ארגוני הסביבה שישוכן שם מתקן שישרת גם את הציבור", הבטיח.

עו"ד אברהם נאמן, המייצג בעלי קרקעות פרטיים בשדה דב, הציג מצדו את ההכרח בפינוי שדה דב בתל אביב, השולט על קרקע יקרה במיוחד. הוא טען: "שוחחתי בזמנו עם מפקד חיל האוויר דאז האלוף דן חלוץ שהודה, כי החיל אינו זקוק כלל לשדה דב, אך טען כי 'לא השתגענו לתת את השטח הכי יקר בתל אביב – בגלל שלא אקבל כל תמורה'". נאמן הדגיש כי למרות החלטת הממשלה לאחרונה על פינוי השדה, עדיין אין לכך תאריך יעד. "חשוב לזכור שבשטח שדה דב ניתן לבנות 50-60 אלף יחידות דיור, והורדת מחירים בתל אביב תשפיע על כל שוק הנדל"ן".

ישראל גודוביץ', לשעבר מהנדס העיר תל אביב, הכין גם תכנית לכ-60 אלף יחידות דיור בשטח ולכעשרת-אלפים חדרי-מלון. לדבריו, "מדובר בתשעה ק"מ, רצועת הקרקע הכי מבוקשת בארץ. במקום לבנות בניינים בני ארבע קומות תכננו כמה מגדלים של ארבעים קומות, כשכל הדירות צופות לים. התוכנית קיבלה גם את הסכמת הגופים הירוקים".

בתשובה ענה סמנכ"ל משרד הביטחון כי השטח הצבאי של שדה דב הוא קטן, ורוב השטח הוא בשימוש אזרחי. "ברגע שהשדה יתפנה – גם צה"ל יעזוב אותו". אמר. בנצי ליברמן לעומתו הדגיש כי עיריית תל אביב היא המעוניינת בהמשך קיומו של שדה דב, כדי להקל על תושבי העיר הנופשים באילת. "אנחנו מצדנו מעוניינים לשווק כמה שיותר מהר את מאות הדונמים שבמקום וברשותנו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן