Skip to content

בצלם לראש הממשלה: פינוי שני ישובים פלסטינים משטח C – גובל בפשע מלחמה

הארגון פנה במכתב אזהרה חריף לראש הממשלה, שר הביטחון, ראש המנהל האזרחי, שרת המשפטים ואל הרמטכ"ל. במכתב מתריע הארגון כי לפי אמנת ג'נבה הרביעית – "העברתם בכפייה של תושבים בתוך השטח הכבוש היא אסורה ומהווה פשע מלחמה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ארגון בצלם שלח אתמול (שני) אל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר הביטחון, אביגדור ליברמן, שרת המשפטים איילת  שקד, הרמטכ"ל, גדי אייזנקוט וראש המנהל האזרחי תת אלוף אחוות בן חור, מכתב חריף ובו הארגון מתריע כי הודעת שר הביטחון נמסרה לפני מספר ימים ולפיה יפונו "שני יישובים פלסטיניים שנבנו בשטחי סי ולא מחזיקים בהיתרי בנייה כחוק – סוסיא הפלסטינית וח'אן אל-אחמר", הנה צעד לא חוקי המהווה לא פחות מפשע מלחמה על בסיס "העברה בכפייה של אוכלוסייה בשטח כבוש".
הארגון נקט במהלך יוצא הדופן זה בעקבות דבריו של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, שאמר לכתבים בשבוע שעבר כי "משרד הביטחון נערך לפינוי שני יישובים פלסטיניים שנבנו בשטחי סי ולא מחזיקים בהיתרי בנייה כחוק – סוסיא הפלסטינית וח'אן אל-אחמר. עבודת המטה לקראת הפינוי אמורה להסתיים בתוך כמה חודשים".
לטענת בצלם הרס של קהילות פלסטיניות שלמות בגדה המערבית הנו מהלך קיצוני וכמעט חסר תקדים מאז 1967. במכתב מתריע הארגון כי לפי אמנת ג'נבה הרביעית, שישראל מחויבת להוראותיה, העברתם בכפייה של תושבים בתוך השטח הכבוש היא אסורה ומהווה פשע מלחמה. המכתב מבהיר כי האיסור אינו חל רק במקרים של גירוש בכוח, אלא גם במקרה של "עזיבת יישוב עקב תנאי מחייה בלתי אפשריים שיצרו הרשויות – למשל באמצעות הריסת בתיהם או ניתוקם מתשתיות מים וחשמל."
בצלם מדגיש במכתב כי "העברה בכפייה היא אחת מהעבירות הנתונות לסמכותו של בית הדין הפלילי הבינלאומי. כל האחראים לביצועה נושאים באחריות אישית לתוצאותיה של מדיניות זו. כך, באחריות להרס יישובים פלסטיניים יישאו, בין השאר, ראש הממשלה, שר הביטחון, שרת המשפטים ועמיתיהם השרים; הרמטכ"ל ודרגים בכירים אחרים בצבא; וראש המנהל האזרחי, הפועל בהוראת הממשלה."

מיועד להריסה בית הספר בחאן אל אחמר (צילום: רבנים למען זכויות אדם)
מיועד להריסה בית הספר בחאן אל אחמר (צילום: רבנים למען זכויות אדם)

בנוגע להודעת שר הביטחון ואחרים כי הריסת הבתים נעשית בגין בנייה ללא ההיתרים, מגיבים ב-בצלם ואומרים: "בהתחשב במדיניות שמיישמת ישראל בגדה המערבית, טענה זו אינה אלא היתממות לשמה ויש לדחותה",  בארגון מוספים כי ישראל מיישמת בכ-60% מהגדה המערבית ("שטח C"), מדיניות שמונעת מהתושבים הפלסטינים כמעט כל אפשרות לבנייה למגורים, חיבור לתשתיות ובנייה של מוסדות ציבור בהתאם לצרכיהם. בהיעדר כל ברירה אחרת, בונים הפלסטינים בלי היתרים ואולם אז הם נאלצים לחיות בחשש מתמיד מפני צווי הריסה ויישומם. כמו כן, דוחה בצלם את הטענה על פיה מהלכיה של ישראל הנם "חוקיים" מפני שזכו לאישורים מהגופים הרלוונטיים, כולל מוסדות התכנון ובית המשפט העליון: "החלטות אלו אינן הופכות מעשים בלתי חוקיים אלה לחוקיים, אלא בדיוק להיפך: הן רק הופכות את אלה שקיבלו אותן לשותפים לפשע."

מיועדים לגירוש בסוסיא (צילום: אקטיביסט)
מיועדים לגירוש בסוסיא (צילום: אקטיביסט)
סוסיא (צילום: אקטיביסט)
סוסיא (צילום: אקטיביסט)

בח'אן אל-אחמר, קהילה הנמצאת בשטח שישראל מייעדת להרחבה של ההתנחלות מעלה אדומים, גרות 21 משפחות המונות 146 נפשות, 85 מהן ילדים ובני נוער. במקום גם מסגד ובית ספר שהוקם בשנת 2009 ומשמש למעלה מ-150 ילדים בגילאים שש עד 15, חלקם מקהילות אחרות באזור.

בסוסיא גרות 32 משפחות המונות כמאתיים נפשות, 93 מהן ילדים ובני נוער. במקום גם מבנה של המועצה, מרפאה, גן ילדים קטן ובית ספר לכיתות א' עד ט', שבו לומדים 55 תלמידים.

תגובות

מלשכת ראש המנהל האזרחי, תת אלוף אחוות בן חור נמסר בתגובה כי "המנהל האזרחי מבצע אכיפה בהתאם להנחיות בג"ץ והדרג המדיני ובכפוף לשיקולים מקצועיים ומבצעיים"
מגפון פנה אל כלל המכותבים למכתב "בצלם" בבקשה לקבלת תגובה לדברים האמורים במכתב.
לשכות ראש הממשלה, שר הביטחון ושרת המשפטים, אישרו כי קבלו את הפניה וכי הם שוקדים על תגובה. כשאלו יגיעו, נפרסמן כרוחן וכלשונן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן