לואיז בורז'וואה: שניים – תמונות מן התערוכה

לראשונה בישראל תערוכת יחיד מקיפה של לואיז בורז'ואה (2010-1911), אמנית צרפתייה-אמריקאית פורצת דרך ואחת הנשים המבריקות, החשובות והמשפיעות ביותר באמנות המאה ה-20. התערוכה העוסקת ביחסים אנושיים נפתחה על ידי שגרירת צרפת בישראל הלן לה גאל, הרצאת אורח של מארי-לור ברנדק והאוצרים סוזאן לנדאו וג'רי גורובוי . סיגל גליל מבקרת האמנות של מגפון מביאה תמונות מן התערוכה במוזאון תל אביב

Print Friendly

450 המקומות להרצאת הפתיחה התערוכה "שניים" של לואיז בורז'וואה באולם אסיה במוזאון תל אביב נתפסו עד אפס מקום והותירו קהל רב בחוץ. נעים היה לראות את מאות האנשים שמסתופפים בתור לראות את התערוכה החשובה שעוסקת במושג שניים,  על פי תפיסתה ויצירתה של בורז'וואה שחוקרת את השניוּת האנושית וביחסים סבוכים בין פְּנים וחוץ, מודע ולא-מודע, גברי ונשי, הגוף והאדריכלות, הסביל והפעיל, אירוטיקה ואהבה, לידה ומוות, אהבה שנאה.

סוזאן לנדאו אוצרת התערוכה לואיז בורז'וואה בהרצאת הפתיחה. צילום: סיגל גליל

לואיז בורז'ואה, שהלכה לעולמה בגיל 98, השאירה אחריה גוף עבודות מרתק, שארג מיניות עם פסיכואנליזה ותרם רבות להתפתחות התיאוריה הפמיניסטית.

שניים - לואיז בורז'וואה אירוטיקה ומיניות במוזאון תל אביב. צילום: סיגל גליל

הקריירה האמנותית שלה מתפרשׂת על פני שבעה עשורים, אך החשיפה  המשמעותית הגיעה רק ב-1982, כאשר בורז'ואה – אז בת 71 – היתה לאשה הראשונה שזכתה לרטרוספקטיבה מקיפה שבמרכזה פיסול במוזיאון לאמנות מודרנית בניו-יורק. נקודת מפנה זו סימנה אותה כאמנית עכשווית מובילה ומעוררת השראה, שיצירותיה הדרמטיות – החוקרות יחסי משפחה, הורוּת, זוגיות, נשיות, גבריות, כאב, תשוקה ותוקפנות – עמוקות וחושפניות במורכבותן.

לידה, לואיז בורז'וואה, התערוכה שניים, מוזאון תל אביב. צילום: סיגל גליל

התערוכה "שניים", שנאצרה על ידי סוזאן לנדאו וג'רי גורובוי, שנפתחה השבוע תימשך עד  20.1.1018.  לראשונה בארץ מוצגים יותר מחמישים עבודות של בורז'וואה; – פסלי ענק, פסלים קטנים, מיצבים, עבודות טקסטיל ורישומים – מכל השלבים המשמעותיים בקריירה של בורז'ואה, פסלי שיש וברונזה, לרבות כמה מיצירותיה הידועות ביותר. בין העבודות: המיצב מעבר מסוכן (1997) – העבודה הגדולה והמשמעותית ביותר בסדרת  התאים, הכוללת חללים מגודרים ככלובים ובתוכם אובייקטים סמליים מחיי המשפחה.

צמד עכבישות. לואיז בורז'וואה, הפריזנטוריות של התערוכה. מאמאן -אמא בשניים. צילום: סיגל גליל

בין השאר מוצגים בה: פסל הפלדה האיקוני מ-2003  זוג עכבישים – העכביש, סימן ההיכר של בורז'ואה, המייצג את יחסיה עם אמה.

ילדונת (גרסה מתוקה יותר) . לואיז בורז'וואה (1968-99) , צילום: סיגל גליל

הפסל הפרובוקטיבי  ילדונת (גרסה מתוקה יותר) (1968-99) – פאלוס המסמל גבריוּת שבירה ופגיעה.

לידה, לואיז בורז'וואה. מתאר את רגע הפיכת האחד לשניים. הכלה ופרידה. צילום: סיגל גליל

במרכז התערוכה מוצב הפסל המונומנטלי  שניים (Twosome),שנוצר ב-1991 ונחשף לראשונה בתערוכה במוזיאון לאמנות מודרנית בניו-יורק באותה שנה. פסל זה, שהוצג לעתים נדירות בלבד, נתן את שמו לתערוכה במוזיאון תל-אביב לאמנות. העבודה מורכבת משני מיכלי מתכת גדולים המוצפים באור אדום מהבהב, שהקטן ביניהם מוּכל במשנהו בתנועת יצוא ושוב. הפעולה המכנית החוזרת מעוררת קונוטציות מיניות, אך על פי בורז'ואה הפסל הוא דיוקן של יחסי אם וילד – יחסי היסוד בין שניים, המגדירים את כל מערכות היחסים העתידיות בחיים.

לואיז בורז'ואה שניים, 1991 פלדה, צבע ותאורה חשמלית 190.5x193x1244.6 אוסף קרן איסטון צילום: פיטר בלמי

באירועי הפתיחה של התערוכה היו:  הרצאת אורח של  מארי-לור ברנדק  הכותבת  מונוגרפיה על לואיז בורז'ואה. היא שימשה אוצרת במוזיאון פיקאסו, במרכז ז'ורז' פומפידו ובמוזיאון הלובר בפריז, וכן במוזיאון לאמנות עכשווית בבורדו. ב-2008 אצרה תערוכה רטרוספקטיבית של בורז'ואה במרכז פומפידו בשיתוף עם יונאס שטושווה. את ההרצאה, שנערכה בחסות המכון הצרפתי בישראל, פתחה שגרירת צרפת בישראל הגב' הלן לה גאל.

בין המבקרים הרבים בפתיחת התערוכה בלטו אושיות מעולם האמנות הישראלית: האמנים דוד טרטקובר, חן שיש, חנאן אבו-חוסיין, אניסה אשקר, אוצרים ממוזאונים שונים: ד"ר עדינה קמיאן קשדן, ממוזאון ישראל, ד"ר דליה מנור מנהלת מוזאון הנגב לאמנות,  הגב' עידית עמיחי-גולדלבלום, שהיתה ראש תחום מוזאונים במשרד התרבות וכיום מכהנת כמנהלת הבית לאמנות ישראלית, דבי לוזיה, בעלת גלריה שטרן ומבקרת אמנות, עיתונאים ואנשי תקשורת, אמנים רבים ואספני אמנות רבים.

אורחות ירושלמיות בפתיחת התערוכה: ד"ר עדינה קמיאן קשדן, אוצרת במוזאון ישראל, וחנאן אבו-חוסיין, אמנית מושפעת מבורז'אווה. צילום: סיגל גליל

ובמהלך התערוכה יוקרן הסרט הדוקומנטרי  "לואיז בורז'ואה: העכבישה, הפילגש והמנדרינה" 2008, ארה"ב, 99 דקות, בימוי: מריון קאז'ורי, תסריט: אמיי וולך.

התערוכה "שניים"  מופקת על-ידי מוזיאון תל אביב לאמנות בשיתוף קרן איסטון ומלווה בקטלוג דו-לשוני בעברית ובאנגלית.

Print Friendly

על אודות סיגל גליל

סיגל גליל היא חוקרת פילוסופיה, אמנות ותרבות, מומחית לואן גוך ולברוך שפינוזה, תרבות יפן, והציירים האימפרסיוניסטים. בין מסעותיה בזמן וברוח בדגש אמנות ופילוסופיה, היא חיפשה את ואן גוך ביפן, יזמה והדריכה טיול שורשים בהולנד בעקבותיו, וביקרה והדריכה במוזאונים הגדולים והחשובים בהולנד בתערוכות הקשורות בו. גליל, היא יוצרת רב-תחומית, שמצלמת וכותבת על ספרות ועל מחול, על אדריכלות ותיירות. היא חובבת טיולים נלהבת. היא לימדה כמעט בכל האוניברסיטאות בארץ תקשורת, אמנות ותרבות יפן. בהרצאותיה, במאמרים ובתוכניות הרדיו הדוקומנטריות שלה היא מנסה לחשוף חוטים סמויים המחברים בין אמנות, תרבות, תקשורת, פילוסופיה וחוויות הקיום האנושי.
פוסט זה פורסם בקטגוריה אהבה וזוגיות, אירוע, אירופה, אמנות, גוף רוח ונפש, הבילויים, הורות, חינוך, מה חדש, נשים, סקס ומיניות, פנאי, צפון אמריקה, רשמים, תערוכות חדשות, תרבות, עם התגים , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>