Skip to content

ניידות ופרטיות בקלי קלות

נכון, יש לך מחשב נייד, אבל נמאס לך לסחוב אותו לכל מקום, בעיקר למקומות שבהם ניצב לו מחשב גדול ומארחיך ממש לא יתנגדו שתשתמש בו. איך לוקחים משרד שלם ומכניסים לכיס הקטן?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נכון, יש לך מחשב נייד, אבל נמאס לך לסחוב אותו לכל מקום, בעיקר למקומות שבהם ניצב לו מחשב גדול ומארחיך ממש לא יתנגדו שתשתמש בו. איך לוקחים משרד שלם ומכניסים לכיס הקטן?

מאת: עמית מנדלזון 

זיכרון נייד - disk on key

יש היום הרבה מכשירים ניידים, אבל, אם להיות כנים, אנחנו נהיים עצלנים. יש לנו מחשב נייד אבל הוא כבר לא נייד מספיק עבורנו (קילו וחצי רחמנא לצלן). הסוללה שלו כבר לא מה שהיתה פעם ואחרי עשרים דקות הוא שובק חיים. יש לנו גם נטבוק (900 גרם בלי נעליים) אבל גם הוא תופס מקום ובזמן עבודה… זה לא זה. הוא אטי, וממילא, היות ולא הדלקנו אותו מאז הנסיעה האחרונה – את הימים הראשונים הוא שורף בעדכונים מעצבנים. הטלפון? נחמד לדואר אלקטרוני אבל אם אני יוצא מארץ המוצא, אז דואר אלקטרוני לא בא בחשבון, אלא אם כן יש אופציה למשכנתה שנייה על דירה שאין לי. טאבלט? נו באמת מי לוקח צעצועים שבירים לנסיעה?

או אז אנחנו נזכרים שבעצם המחשב אינו מהווה בעיה. אם זו נסיעת עבודה או שאנחנו מתארחים אצל חברים הרי שיש שם מחשב ואיש לא יתנגד שנשתמש בו. אבל הקושי טמון במקום  אחר: מה בנוגע לכל התוכנות שלנו, הרי לא נעים להתחיל להתקין תוכנות במחשבים זרים.

מקרה אחר: נניח שאתם עובדים במשרד עורכי דין שעורה ושות'. בעל המשרד, מר שעורה איש חשדן הוא, ושמועות מסתובבות במשרד שהטכנאים בודקים את תוכן המחשבים כדי לבדוק מה עושים עורכי הדין בשעת העבודה. איך עוקפים זאת?

portable apps

אלו רק שתי סיבות מדוע כדי לנו להתחיל לחשוב ברצינות על ה-Portable applications.

כאן המקום להסביר לדור הצעיר: לא, ידידי הצעירים, אפליקציה היא לא בהכרח לטלפון הנייד, המילה בשימוש עוד מהימים שבהם סטיב ג'ובס היה בריא והאכיל אתכם תפוחים ביוקר, עוד מהימים שבהם אנדרואיד היה סרט מדע בדיוני. כן – יש יישומים גם למחשב.

האפליקציות הניידות, ה-Portable Applications,הן יישום שמותקן על זיכרון נייד (דיסק און קי, רצוי 4 גיגה בייט לפחות) ומציע למשתמש סדרה גדולה מאוד של יישומים שיפעלו מהדיסק הקטנטן שבידו. רשימת היישומים האלטרנטיבית גדולה ומרשימה, וכוללת דפדפנים כמו הכרום והפיירפוקס, תוכנת דואר כמו התנדרבירד, אנטי-וירוסים, יישומי קול ווידיאו, משחקים ועוד.

למה זה טוב? טוב שאתם שואלים!

עם הדיסק הנייד הזה שנכנס לכם לכיס אתם מגיעים למשרד או לכל מחשב שלא יהיה, מכניסים אותו לחריץ ה-USB מפעילים את ה-Portable apps ומשתמשים ביישומים שלכם. גמרתם? שמרתם, שלפתם את הדיסק ו… לא נודע כי בא אל קרבו. אין זכר לעובדה שהשתמשתם במחשב הזה. הקבצים שלכם וההיסטוריה של העבודה שלכם וכל השאר, נשמרים לצד היישום בדיסק הנייד, ולא במחשב. ואם מר שעורה ישלח טכנאי לבדוק מה קורה במחשב שלכם, הוא יתאכזב מאוד לגלות שהאקסל היה פתוח כל היום. ואתם, שמחים וטובי לב, יכולים להעביר מהזיכרון הנייד את כל השירים והסרטים שהורדתם מהאינטרנט על חשבון רוחב הפס הנדיב של משרד שעורה ושות' בע"מ.

איך זה עובד ?

– מורידים את ה-Portable apps ומתקינים אותו, תתפלאו – הוא אפילו תומך בעברית
– אפשר להתקין אותו על השורש של הזיכרון הנייד או בספרייה
– מפעילים את הקובץ Start.exe
– שם תגלו שחלון היישומים ריק
– הקליקו על Apps
– Install new apps
– תיפתח לכם רשימת ענק של תוכנות להתקנה
– התקינו ו… זהו
הדיסק מוכן לעבודה… עכשיו נותר רק לשכנע את עו"ד שעורה שיקבלו אתכם לעבודה.

גם ללינוקס

ונניח שאתם לינוקסאים, כן מהזן הנדיר הזה שמשוכנע שללינוקס כלום לא היה קורה (למען האמת כלום באמת לא קורה בלינוקס). גם לכם יש פתרון – יעיל לא פחות. פתרון שבאמצעותו הצלתי לא פעם קבצים ממחשבי חלונות דפוקי דיסק.

איך עושים את זה?

ניגשים לאתר Linux on a pen drive ומורידים את גירסאת ההתקנה, מכינים זיכרון נייד (2 גיגה בייט יספיקו אבל אם אתם משתמשי לינוקס אמיתיים ולא טכנאים בלבד, רצוי זיכרון גדול יותר). מפעילים את היישום שהורדתם. תקבלו את רשימת הגירסאות השונות להתקנה.
רצוי שתדעו איזה לינוקס אתם רוצים. אבל לא לחינם קוראים לכם לינוקסאים.

ההתקנה נמשכת לא מעט זמן, אחרי הכול הליבה אמורה קודם כול לרדת אל המחשב שלכם. אבל אחרי ההתקנה, כבמטה קסם, יש לכם לינוקס בכף היד. איך נכנסים ללינוקס?
– כשהמחשב נדלק היכנסו אל ניהול המערכת (BIOS) בלחיצה על ה-F1 (יש מחשבים שבהם זה F2, ויש כאלו שזה אפילו F11).

– הגדירו את כניסת ה-USB כמקורו של דיסק האתחול (BOOT DISK).

– הכניסו את הדיסק און קי, שמרו את ההגדרות וסגרו את ניהול המערכת (ה-BIOS – Basic Input Output System).

מרגע זה המחשב תמיד יחפש דיסק המחובר לכניסת ה-USB בטרם ימשיך למקור הבא. ואם הזיכרון הנייד שלכם מחובר, אזי הוא ימצא ויעלה את הלינוקס.

מדובר בפתרון אולטימטיבי להצלה של נתונים מדיסק קשיח דפוק, שאינו מאפשר גישה למערכת ההפעלה המקורית, מכיוון שאחרי הכניסה ללינוקס תוכלו לגשש גם בדיסק הקשיח ואולי אפילו להעביר קבצים רלוונטיים מהדיסק הדפוק אל הדיסק הנייד. תלוי עד כמה הדיסק דפוק.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן