Skip to content

הפגנה 43: שחקי שחקי, כי באדם אאמין – כי עוד נפשי דרור שואפת

פרופסור דני גוטווין, נאם אמש בכיכר גורן והסביר כי עיקר הפחד של נתניהו וחבר מרעיו הוא כי הציבור יחשוף את מקור השחיתות - מדיניות ההפרטה של ראש הממשלה, גוטווין סיים בצטטו את טשרניחובסקי, הקהל מחא כפיים בהסכמה והגיב בקריאות: הון שלטון עולם תחתון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי

כ-300 מפגינים הגיעו אמש (שבת) לכיכר גורן בפתח תקווה, להפגנה  ה 43 השבועית נגד השחיתות לא רחוק מביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. להפגנה הזו הגיעו הפעם גם צעירים רבים ולא רק המבוגרים.  המפגינים ֹבראשם מני נפתלי, אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, מוליד ההפגנות מול היועץ המשפטי לממשלה, קוראים לזרז את ההליכים ואת ההכרעה בנוגע להגשת כתב אישום בכל הנוגע לחקירותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי

פרופ' דני גוטווין מאוניברסיטת חיפה, הנואם המרכזי בהפגנה הסביר בפשטות כי החשש של ראש הממשלה, בנימין נתניהו וחבריו הטייקונים, אינו לאו דווקא עצם ההפגנה בפתח תקוה ובשאר החלקים בארץ והקריאה לחקור את נתניהו באזהרה, אלא העובדה כי הציבור מבין שהשחיתות נובעת מהפרטת משאבי המדינה ומוסדותיה לידי בעלי הון.  הבעיה איננה רק הצוללות, הסביר גוטווין, אלא מעבר לכך – מי יתחזק את הצוללות. וכך לקחו את מספנות ישראל והפריטו. וכך נבנית מספנה פרטית שתתחזק אותן, וכך נעשה בעניין חיפה כימיקלים, או הגז.  קרנות הפנסיה אותן הפריט נתניהו, לא באו כי הן לא יכלו להתקיים ולהבטיח את הפנסיה למבוטחיהן, אלא ליצר שוק הון, אמר הפרופסור. דבריו נקטעו מפעם לפעם בקריאות: "הון, שלטון, עולם תחתון". נתניהו והטייקונים חוששים שהסיפור האמיתי של השחיתות, הסביר גוטווין, יחשף בקרב הציבור שידרוש להחזיר לידיו את הריבונות והבעלות על המדינה.
גוטווין סים כשהוא מצוטט את מילותיו של שאול טשרניחובסקי: "שחקי שחקי (…).שחקי כי באדם אאמין, כי עודני מאמין בך. כי עוד נפשי דרור שואפת, לא מכרתיה לעגל פז, כי עוד אאמין באדם, גם ברוחו, רוח עז. רוחו ישליך כבלי-הבל, ירוממנו במתי-על: לא ברעב ימות עובד, דרור לנפש, פת-לדל".

אלדד יניב, ממארגני ההפגנה, אמר: "זו ההפגנה ששינתה את התודעה בישראל והעירה עם שלם לקום להילחם בשחיתות ולייצר תקווה. אחרי החגים המאבק הזה יצבור תאוצה גדולה ויהיו הפתעות גדולות בנחישות של המאבק הזה. אנחנו שומרי הסף של עם ישראל".

צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

אריה גל, תושב כפר סבא המפגין מידי מוצאי שבת העלה רשומה בדף הפייסבוק שלו וסיפר: "היה קסום היום בכפר סבא. מה שהיה קסום במיוחד היה שהיו היום המון צעירים ובני נוער. אכפתיים ודעתנים וחרדים לא פחות מאתנו מכך שגם אם שחיתות ספוראדית הייתה קיימת מאז היות האדם, מעולם לא הייתה כל כך בהשתנה מהמקפצה, כל כך נורמה מקובלת וכל כך שולחת גרורות ממאירות נדמה שפשוט אל כל תחום מתחומי חיינו. גרורות ממאירות שהן חד משמעית, פשוטו כמשמעו, לגוף שאנחנו חלק ממנו, שבלעדיו אין לנו קיום, המדינה,- קטלניות. ליבי רחב. וחשתי תקווה".

נהריה: צילום נרקיס רגב גביש
נהריה: צילום נרקיס רגב גביש

חקירות נתניהו – מורה נבוכים

תיק 1000 – בדצמבר 2016 נפתחה רשמית חקירת תיק 1000, שזכתה לכינוי "פרשת המתנות", ומאז ועד היום מצעד הנחקרים בתיק זה והשניים שנפתחו אחריו – תיק 2000 ("השיחות בין נתניהו לנוני מוזס") ותיק 3000 ("פרשת הצוללות") – נמשך.

החשד המרכזי בתיק 1000 נוגע בעיקר לראש הממשלה. על פי החשד, נתניהו ורעייתו שרה קיבלו באופן שיטתי טובות הנאה ומתנות יקרות ערך מבעלי הון המקורבים להם. בתיק נחקר ראש הממשלה נתניהו, ורעייתו ובנם הגדול יאיר מסרו עדות בפרשה. החשד העיקרי המיוחס לנתניהו בתיק הזה הוא קבלת טובות הנאה, אך המשטרה מסרה לבית המשפט כי נבדק גם החשד לקבלת שוחד.

בשבוע שעבר נחשף כי איש העסקים ארנון מילצ'ן, שנחקר באזהרה בלונדון, חשוד שנתן שוחד לנתניהו בתמורה לכך שזה יפעל לאשר את מכירת ערוץ 10 למיליארדר לן בלווטניק, המקורב לנתניהו. בערוץ 10 דווח כי גרסתו של מילצ'ן חיזקה את החשדות נגד נתניהו במסגרת חקירת "תיק 1000", המכונה גם תיק המתנות.

לפי החשד, איש העסקים הישראלי-אמריקני רצה להיעזר בנתניהו בנושאים שונים הקשורים לעסקיו, ובתמורה הוא העביר לו ולרעייתו מתנות – בהן סיגרים ושמפניות – בשווי מאות אלפי שקלים. במסגרת הפרשה, נבדק אם עוד אנשי עסקים פעלו בצורה דומה, בהם המיליארדר ג'יימס פאקר.

מימין לשמאל ארי הארו, בנימין נתניהו, מיקי גנור (ארכיון - פלש 90)
מימין לשמאל ארי הארו, בנימין נתניהו, מיקי גנור (ארכיון - פלש 90)

תיק 2000 – נפתח בינואר 2017 ועוסק במגעים אסורים שהתנהלו בין ראש הממשלה נתניהו למוציא לאור של עיתון "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס. על פי החשד, השניים תיאמו הגבלות על העיתון "ישראל היום" בתמורה לסיקור אוהד של ראש הממשלה ב"ידיעות אחרונות" וב-"ynet". ראש הממשלה נתניהו נחקר בחשד לקבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים, ואילו מוזס נחקר בחשד למתן שוחד. גם בתיק זה משמש ארי הרו עד מדינה.

תיק 3000 – בפברואר 2017 נפתחה חקירת תיק 3000, או "פרשת הצוללות וכלי השיט". במרכז פרשה זו נמצא חשד להטיית מכרזים הקשורים לרכישת צוללות וספינות סער על ידי צה"ל לטובת המספנה הגרמנית "טיסנקרופ". בתיק זה נחשדו בכירים בצה"ל לשעבר, כמו תא"ל במיל' אבריאל בר יוסף; מפקד חיל הים לשעבר, האלוף אליעזר (צ'ייני) מרום; ומפקד שייטת 13 לשעבר תא"ל שי ברוש. עוד נחקרו השר לשעבר אליעזר (מודי) זנדברג, מנהל לשכתו של נתניהו לשעבר, דוד שרן, עורכי הדין רונן שמר ודוד שמרון והיועצים רמי טייב, נתי מור וצחי ליבר. ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו מוגדר, נכון להיום כחשוד בפרשה.

עדי המדינה

 מיקי גנור –  שימש נציג חברת "טיסנקרופ" בישראל. הודות לעדותו הנרחבת במשטרה עלה מספר העצורים בפרשה והחשדות נגדם התחזקו. החקירה מייחסת חשדות לקבלת שוחד מגנור כלפי בר יוסף, שרן, טייב, זנדברג וברוש.

ארי הארו – היה בעברו ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו ואיש סודו המקורב לו מאוד. מפרטי ההסכם שגיבשו הפרקליטות ופרקליטיו של הרו, עולה כי הוא הסכים להעיד נגד נתניהו – ובתמורה יורשע בהפרת אמונים, ירצה עבודות שירות למשך חצי שנה במקום עונש מאסר. כמו כן ישלם קנס של 700 אלף שקלים. לאחרונה נחשף כי נתניהו פעל להציבו כיו"ר מועצת המנהלים של ערוץ 10. המשטרה עדיין גובה את עדותו.   בשבוע שעבר חודש צו איסור פרסום כל פרט מעדויות עדי המדינה.

3 הפגנות נוספות

תוך כך נערכו אתמול 3 הפגנות נוספות ברחבי המדינה –  ביפו: מפגינים מחו נגד האלימות המשטרתית ודרשו להעמיד לדין את השוטר שירה למוות במהדי אלסעדי בן ה-22 לפני חודשיים.‎

מג'ד אל כרום
מג'ד אל כרום

בכפר מאג'ד אל כרום מחו מאות כנגד רצח נשים בחברה הערבית. אמה של הנרצחת היבא מנאע בהפגנת המחאה במג'ד אל כורום .הפגנה 2 תוך פחות משבוע :"די לאלימות".

בירושלים ‏נערכה  הפגנה פעילי ימין מול ביתה של שופטת העליון מרים נאור תחת הסיסמה ״אם בג"ץ הוא דיקטטורה -הבחירות הן סתם חלטורה״.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן