Skip to content

פטריוט השמיד מל"ט של החיזבאללה – חלקי המל"ט תוצרת יפן

המל"ט זוהה בככשוגר מדמשק והופל מעל אזור אחמדייה בגולן הסורי. אתרי חדשות ערביים פרסמו את צילומי השברים מהם ניתםן להבחין בבירור שהוא מיוצר ביפן. אין שינוי ברמת הבטיחות ברמת הגולן ומבקרים יכולים לנוע כרגיל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מערך ההגנה האווירית הישראלי יירט היום בצהריים (שלישי) מטוס ללא טייס (מל"ט) מתוצרת איראנית שהפעיל חיזבאללה, לאחר שחדר לאזור המפורז בגבול סוריה וישראל ברמת הגולן.
מדובר בתקרית חמורה ונדירה, המתרחשת פחות משבועיים לאחר התקיפה האווירית המיוחסת לישראל שבה הופצץ מפעל טילים במערב סוריה. התקרית אירעה שעות אחדות לפני נאום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בכינוס העצרת הכללית של האו"ם, שחלק ניכר ממנו ייוחד לטענות הישראליות בדבר מעורבות צבאית איראנית בסוריה.  אתר החדשות הלבנוני "א-נשרה" פרסם לפני זמן קצר תמונות של שברי המל"ט ומהן עולה כי המל"ט עצמו הנו מתוצרת יפן.

שברי המל"ט (צילום: אתר א - נשרה)
שברי המל"ט (צילום: אתר א - נשרה)
סוללות ההפעלה בין שברי המל"ט (צילום: אתר א - נשרה)
סוללות ההפעלה בין שברי המל"ט (צילום: אתר א - נשרה)

בשיחה עם כתבים אמר דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, לאחר התקרית: "אנו מזהים כלי טיס בלתי מאויש מייצור איראני לצורכי איסוף, שמופעל על ידי חיזבאללה והמריא משדה התעופה בדמשק לכיוון הגולן ופעל במרחב החיץ מבלי לחדור לישראל".

"הקפצנו מטוסי קרב וטיל פטריוט אחד ששוגר הוא זה שיירט אותו. המזל"ט נפל באיזור אחמדיה. צה"ל לא יאפשר חדירה או התקרבות של גורמי טרור איראניים, חיזבאללה, מיליציות שיעיות וג'יהאד עולמי למרחב הגבול ברמת הגולן. נגיב לכל פעולה באופן חד וברור ונפעל למנוע כל ניסיון מסוג זה", הוסיף.

"צה"ל לא יאפשר כל חדירה או התקרבות לשטחנו, באוויר או על הקרקע, של גורמי טרור – איראניים, חיזבאללה, מיליציות שיעיות או ארגונים הקשורים בג'יהאד העולמי (ארגוני טרור סוניים קיצוניים – ע"ה). על כל פעולה כזו נפעל באופן חד ונתקוף. אנחנו נגיב לכל ניסיון כזה". מנליס סירב להשיב אם חדירת המל"ט קשורה לתקיפה במערב סוריה, בנימוק ש"אינו מתייחס לפרסומים זרים".עוד נמסר כי אין שום שינוי ברמת הבטיחות ברמת הגולן וכי המבקרים בגולן יכולים לתכנן את חופשתם כרגיל ללא שום שינוי.

שובל הפטריוט (צילום: פינחס כהן)
שובל הפטריוט (צילום: פינחס כהן)

הוא הודה כי חיזבאללה כבר שיגר מל"טים למשימות איסוף מודיעין בעבר בדרום סוריה, אך אמר כי ההתקרבות לשטח ישראל היתה חריגה ולכן הוחלט ליירט את המל"ט. דובר צה"ל ציין כי חדירת כלי טיס צבאי לאזור המפורז (מעבר לקו "בראבו" בצד הסורי של הגבול, ולכיוון קו "אלפא" בצד הישראלי) מנוגדת להסכמי ההפרדה בין ישראל לסוריה. לדבריו, לא היה לישראל מודיעין מוקדם בדבר כוונת חיזבאללה להתקרב לשטחה. מנגד, לדברי מקור בסוריה, המל"ט פעל בשירות הצבא הסורי במטרה לעקוב אחרי הפעילות של ארגון ג'בהת א-נוסרה שנלחם במשטר אסד.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן התייחס לניסיון חדירת המזל"ט, במהלך אירוע לשנה החדשה במפעל אלביט בערד:  "קודם כל אני רוצה עוד פעם לציין את המוכנות הגבוהה של צה"ל, שיודע להתמודד עם כל הפתעה, עם כל בעיה ועם כל איום. כפי שאמרתי בעבר אנחנו לא מתכוונים לסבול שום איומים ושום ניסיון לפגוע בביטחונה של מדינת ישראל. כל אחד שמנסה לפגוע בריבונות שלנו, לפגוע בביטחון, חייב לדעת שהוא ישלם על זה מחיר יקר, יקר מאוד. אנחנו מוכנים לכל תרחיש ובכל גזרה. שנה טובה".

המל"ט, המיועד למשימות איסוף מודיעין, זוהה בישראל כשהוא ממריא משדה התעופה הבינלאומי של דמשק וטס בהמשך לכיוון דרום מערב. כשמערך הבקרה האווירית של חיל האוויר זיהה שהמל"ט חודר לאזור המפורז בגולן, הוחלט בצה"ל ליירטו. לאזור הוזנקו מטוסי קרב של חיל האוויר, שלא ירו לעבר המל"ט. המל"ט הופל באמצעות טיל פטריוט שנורה מסוללה המוצבת בגליל, ותושבים בצפת, קרית שמונה וישובים נוספים בעמק החולה דיווחו כי שמעו רעש חזק. המל"ט נפל בשטח סוריה, באזור שבין העיירות קונייטרה ואחמדייה, הנמצא בשליטת משטר אסד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן