Skip to content

נכנע ללחץ. ראש הממשלה החליט – המס על הבנזין יופחת ב-10 אגורות

נתניהו החליט להפחית את המס על הבנזין ב-10 אגורות סמליות. בחודשיים הקרובים יגבש האוצר הצעות, במטרה למצוא מקורות מימון לטיפול בנושא מחירי הדלקים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נתניהו החליט להפחית את המס על הבנזין ב-10 אגורות סמליות. בחודשיים הקרובים יגבש האוצר הצעות, במטרה למצוא מקורות מימון לטיפול בנושא מחירי הדלקים. ובקדימה אומרים: "נתניהו נכנע ללחץ, אבל הוא לא יוכל לקנות את הציבור באגורות. מדובר במצג שווא"

מאת צבי זינגר, אליק מאור ועמי אטינגר

ראש הממשלה בנימין נתניהו נכנע ללחץ ושעות ספורות לפני כניסת המחירים החדשים של הבנזין לתוקף, החליט להפחית את המס על הבנזין ב-10 אגורות. בחודשיים הקרובים משרד האוצר יגבש הצעות, במטרה למצוא מקורות מימון לטיפול בנושא מחיר הדלק.

מהלילה, תוספת להכנסות למדינה. גזירה כלכלית (צילום: ויקימדיה)
מהלילה, תוספת להכנסות למדינה. גזירה כלכלית (צילום: ויקימדיה)

משמעות ההחלטה של ראש הממשלה היא שליטר בנזין 95 אוקטן יעלה 7.74 שקלים (בתדלוק עצמי). נתניהו עצמו אמר על כך: "המדינה אינה שולטת על מחיר הנפט בעולם, אבל אנו לא חייבים לגבות תוספת מס על כל העלאת מחיר".

זאת הפעם השלישית בשנה האחרונה שראש הממשלה מורה על הפחתת מיסים על הבנזין (הפעמיים הקודמות היו במרץ 2011, וינואר 2012) כדי להקל על הנהגים מפני עליית מחירי הנפט בעולם.

עדיין, יחסית למדינות המרכזיות באירופה, אנחנו משלמים פחות על ליטר בנזין, אם לא לוקחים בחשבון את גובה המשכורות ואצלנו השכר הממוצע נמוך יותר.

האופוזיציה, בתגובה, תקפה את ראש הממשלה. "נתניהו נכנע ללחץ, אך הוא לא יוכל לקנות את הציבור ב-10 אגורות", נאמר בהודעה שפרסמה קדימה. "מדובר במצג שווא ולא יותר מלעג לרש, אשר מוכיח עד כמה נתניהו אטום למצוקת הציבור. לאחר שדאג היום להפיל את הצעת החוק של קדימה להגבלת המיסוי על הדלק, הוא מנסה לקנות את הציבור באגורות.

 "במדינה שבה אין תחבורה ציבורית נגישה, הדלק איננו מותרות ולכן יש להביא לפיתרון אמיתי, אשר יגביל את המיסוי שלוקחת המדינה מהאזרחים ויביא להוזלה משמעותית במחירי הדלק. רק כך מחירי הדלקים לא יושפעו חדשות לבקרים משינויים בעולם – כי מחירם ייקבע בארץ. קדימה תמשיך להילחם בסדר העדיפויות העקום של ממשלת נתניהו ולא תרפה מן העניין עד שנתניהו יתעשת".

ההחלטה להוריד את המס ב-10 אגורות התקבלה, כנראה, כדי לשבור את המחסום הפסיכולוגי של התשלום עבור בנזין בשירות עצמי של יותר מ-8 שקלים לליטר. אך למעשה, ההוזלה של 10 אגורות מורידה אותו לרף של 7.95 שקלים, כך שהמחסום הפסיכולוגי נותר בעינו והנטל הכבד יישאר על כנו. כך, למשל, 50 ליטר, שהיו אמורים לעלות לפני הורדת 10 האגורות של ראש הממשלה – 402.5 שקל יעלו לאחר ההורדה – 397.5 שקלים.

בראיון בתוכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל, הבוקר, (יום ד) אמר שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, כי הוא מסכים שיש לייקר את מחיר הדלק לצרכן הישראלי, כאשר מחיר הדלק בעולם מתייקר. אבל שר האנרגיה של ישראל אינו מבין, מדוע עליית מחירי הדלק חייבת להיות כרוכה גם בתוספת הכנסות למדינה.

לדבריו, "זו אינה גזירת גורל, זו גזירה כלכלית! כאשר אחוז המס שבסך הכל האזרח משלם על הדלק הוא יותר מ-50 אחוז. אם הדלק יעלה לשמונה שקלים, המס יהיה בתוך זה יותר מ-4 שקלים. משהו כאן מוגזם. גם כאשר אני מבין, כמו כל אחד, שכאשר המחיר בעולם עולה – יעלה גם המחיר לצרכן.

"אסור לשכוח שיקול אחד נוסף. במדינת ישראל, אצל מספר גדל והולך של אנשים, רכב פרטי אינו רק עניין של הנאה ומותרות, אלא מדובר בכלי עבודה לכל דבר ועניין, במיוחד אם אנחנו מדברים על זוגות צעירים, על אנשים שלא יכלו לרכוש למשל דירה במרכז עיר וקנו דירה, או שכרו דירה בפריפריה וצריכים להשתמש ברכב כדי להגיע לעבודה", ציין השר לנדאו.

לדבריו, הממשלה צריכה למצוא דרך איך לספוג את העלייה הזאת. אפילו במחיר הורדת תקציב לכל המשרדים כולם. "צריך פה להיות שינוי של דברים. אולי העלאת מסים בחלק אחר מן המערכת ובחלק אחר קיצוץ מסויים. אני חושב שאסור שתהיה תחושה הפוכה. שכאשר אתה נכנס לתחנת דלק, שהיא בעצם תחנת מס, כי על המס אתה משלם – אתה גם כן ממלא קצת דלק".

השר עצמו לא מבין. לנדאו (צילום: ויקיפדיה)
השר עצמו לא מבין. לנדאו (צילום: ויקיפדיה)

עוד ציין השר לנדאו, כי "במקור מיד לאחר ההפגנות שהיו בתל אביב, ישבה ועדת טרכטנברג על המדוכה. בסיכומו של דבר הגיע הממשלה למסקנה שצריך להתמקד במספר דברים – חינוך ודברים נוספים. עמדתי אז הייתה שמחיר הדלק לצרכן צריך להיות בסביבות החמישה שקלים, אולי שישה".

הוא טען, כי המע"מ הוא אחד הדברים שאפשר לטפל בהם כדי להוריד את מחיר הדלק, "משום שכאשר עולה המחיר של הדלק מכל החלקים האחרים בנוסחה, המע"מ עולה אוטומטי. בוודאי אין כאן מקום שבנוסף לכל ההעלאות שנעשו בעולם, גם מערכת המס תעשה סיבוב על הסיפור הזה. אני אומר שוב, כאן צריכים גם לשקף רגישות, וגם בפועל לתרום כך שהמחיר של הדלק בסוף לא יעלה".

גבי אשכנזי, מהנדס במקצועו,  "חושב שזו שערורייה לקחת מע"מ על הבלו, שזה מס על מס. אנחנו לא יכולים לשלם מחירים כאלה. זה יאלץ אותנו להשבית את הרכב הפרטי, ולעבור לתחבורה ציבורית, שהיא לא מהווה בארץ אלטרנטיבה לשימוש ברכב הפרטי. אני אישית ממלא דלק בתחנה, הגובה ב-45 אגורות פחות. אני מקווה, שגם מחיר הדלק בתחנה הזאת יעלה באותו היחס של העלייה הלילה, ישמר הפער הקיים לטובת הלקוחות".

הציבור בישראל שבע גזירות, ממורמר ונראה שעדיין סופג אותן בלי יכולת תגובה. עובדת במשרד ממשלתי (שביקשה להגיב בעילום שם) קובלת: "העליות האלה מקשות על החיים שלנו. כל פעם שישנה עלייה במחיר הדלק, צריך לעשות הערכה מחודשת של התקציב המשפחתי. תקציב ההוצאה לדלק הוא מכביד ומשמעותי".

 לאורי דיין, כמו לרבים מאזרחי המדינה, ברור ש"מדינת ישראל מתנהלת באופן עקום. כאשר קבעו את התקציב לפני כמה זמן, בתוכו היה כבר שעור המיסוי על הדלק, שזה בעצם עליית מס אוטומטית, בכל פעם שישנה עלייה בשאר מרכיבי הדלק. לדעתי, צריך לקבוע שעור קבוע של הבלו והמע"מ על הדלק, שלא קשור לעליית שאר המרכיבים, כדי שלא תהיה עליית מס אוטומטית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן